مرمت آتشگاه اصفهان

مرمت آتشگاه اصفهان

مرمت آتشگاه اصفهان انجام شد

شهرام امیری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: پرونده مرمتی این بنا در دوره های تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است و مرمت آن نیز بر این اساس انجام شده است. 
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه های مرمت این بنا ، مراجعه به پرونده یاد شده بوده است، گفت: تصاویر موجود در پرونده نشان می دهد که خشت های این بنا بوسیله کاه و گل پوشیده شده اما به مرور زمان از بین رفته است. 
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: حتی تصاویر به جا مانده از این بنای تاریخی از دوره قاجار نشان می دهد که آتشگاه اصفهان مسقف بوده که به مرور زمان سقف آن فرو ریخته و از بین رفته است. 
وی اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر از بین رفتن هویت تاریخی آتشگاه اصفهان پس از مرمت آن را بی اساس دانست و تصریح کرد: مرمت این بنای تاریخی براساس اسناد و تصاویر تاریخی انجام شده و طرح و شکل اولیه بنا حفظ شده است. 
آتشگاه اصفهان از بناهای تاریخی شهر اصفهان و از یادگارهای ایران باستان است. 
براساس بررسی های انجام شده قدمت این بنا به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. 
آتشکده بر روی کوهی در ۸ کیلومتری مرکز شهر اصفهان و در نزدیکی زاینده رود قرار گرفته است. از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد و به اعتقاد بسیاری از باستانشناسان از این محل به عنوان ' دژ ' برای محافظت از منطقه ماربین یا مهربین اصفهان استفاده می شده است. 
بر این اساس، دور تا دور این تپه، اتاقک هایی قرار داشته و بر افراز آن آتشکده ای بنا شده است. 
مرمت بنای تاریخی آتشگاه اصفهان در زمستان سال 92 آغاز و در بهار سال 93 پایان یافت. 
ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیش از این به ایرنا گفته بود : عملیات مرمت آتشگاه اصفهان پس از 50 سال ( نیم قرن) انجام شده است. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره مرمت آتشگاه اصفهان

  • برای مطلب مرمت آتشگاه اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد مرمت آتشگاه اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره مرمت آتشگاه اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه