برتري هاي Excel 2010

برتري هاي Excel 2010

شايد از لحاظ ظاهري Excel 2010 با ويرايش 2007 آن تفاوتي نداشته باشد ولي با خواندن اين مقاله حتما به فكر ارتقا بخ 2010 مي افتيد

اگر از excel 2007 استفاده میکنید از بهترین خانواده آفیس استفاده میکردید. excel 2007 با ۲۰۱۰ آنچنان فرقی ندارند از لحاظ ظاهری ولی از لحاظ باطنی چند مورد جدید است که باعث میشه شما راضی بشید و از excel 2007 به ۲۰۱۰ کوچ کنید. در این مطلب فقط به قابلیتهایی میپردازیم که excel 2010 را برتر از ۲۰۰۷ نشان میدهد و برای درک آن باید از نسخه ۲۰۱۰ استفاده کنید.


در exel 2010 نماس backstage و اینترفیس ریبونی کاملا به چشم میخوره که قبلا راجع به اینها توضیح دادم. اگر هر شخصی که با اداره داده ها سر.کار داشته باشه قابلیتهای جدید اکسل ۲۰۱۰ را تحسین میکنه چون اکثر آنها طراحی شده اند تا قدرت تجزیه و تحلیل داده ها را در اختیار کاربرانی قرار دهند که تمایلی ندارند ساعتها وقتشون را به یادگیری ابزارهای پیچیده بکنند مثل pivottable که اکثر کاربران اکسل از اون فاصله میگیرند. اما این pivotingها مال قدیم است قراره که در اینجا به ویژگیهای جدید بپردازیم که یکی از آنها sparklines است.
sparklines چیست؟
فرض کنید که شما یک ردیف ساده از داده ها نظیر ارقام فروش ماه گذشته خودتون را در اختیار دارید. این داده ها را انتخاب کرده و بعد برروی گرافیک نمودار خطی sparklines کلیک کنید تا یک خط نمودار خطی فوری را در سمت راست داده های خود بدست آورید. بطور جایگزین مییتونید از این قابلیت برای نمایش یک نمودار میله ای ساده استفاده کنید. بهترین نوع درک از sparkline این است که شما ویدئو زیر را تماشا کنید وگرنه در توضیحات من و خواندن راجع به اون چیز زیادی درک نمیکنید مگر اینکه عملی آنرا ببینید و انجام دهید.



اکسل ۲۰۱۰ همینطور که گفتم تفاوت زیادی با ۲۰۰۷ نداره ولی اکثر قابلیتها بهینه شدند که شما از هرکدوم استفاده میکردید بطور خیلی واضح به آنها پی میبرید که چه تفاوتهایی دارند بخاطر همین مطلب را صرف این قابلیتها و ارتقا نمیکنیم و بیشتر وقت را صرف همین ابزارهای جدید میکنیم که دو تا از آنها نمونه و بهترین آنها هستند یکی sparklines است ودیگری slicer است.



conditional formatting یکی از مواردی است که بهبود پیدا کرده این قابلیت معروف به فرمت بندی شرطی است که حتی اسمش هم قدیمی است و در آفیس ۲۰۱۰ با نامهای جدید و قشنگتری آشنا میشوید مثل همین sparkline یا slicer که کمی جلوتر درباره آن توضیح خواهم داد. این مواردی که از اکسل توضیح میدهم برای یه کاربر ساده زیاد مفهومی نداره چون این موارد برای کارهای تجاری استفاده میشه که همین نشون میده که در ایران کسی از آفیس از نوع تجاری استفاده نمیکنه. این قابلیت معرفی شده به کاربران اجازه میدهد تا برروی یک جدول از نتایج در یک صفحه گسترده کلیک کنند و فرمت بندی خاصی را برروی سلولهای حاوی داده ها اعمال کنند.
slicer که یکی دیگر از قابلیت جدید excel است من را یاد webslice که در همین وبلاگ معرفی کردم میندازه البته نامش ولی کربردش با آن خیلی متفاوت است. slicer یه نوع آنالیز پیشرفته است بدین صورت که pivottable را به برنامه کاری توده کاربران خواهد کشاند. برای آن دسته از کاربرانی است که احتمالا تاکنون نام pivotetable را نشنیده اند. این نوع جدول به شما این امکان را میده که داده ها را با شیوه های بسیار بصری تر و قابل درک تر در مقایسه با یک جدول یکنواخت و مسطح از نتایج ، مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهید. این جدولها به گونه ای است که با جدول اصلی تداخل ندارد. برای اینکه این ابزار را پیچیده نکنم این لینک را قرار میدم که استفاده از این ابزار را تصویری آموزش میدهد. و همینطور این ویدئو را هم اضافه میکنم تا یک دمو از slice ببینید.



بخاطر اینکه اکسل تغییرات آنچنانی نداشت این مطلب را به اصطلاح صفحه پر کن نمیکنم و در مطالب بعدی راجع به دیگر خانواده های آفیس که در را هستند خواهم نوشت. در نظرات درباره بقیه اعضا که شناخته شده نیستند هم جهت معرفی درخواست شده بود و همینطور در word نیز خواهم نوشت ولی مطلب بعدی را به office web apps اختصاص میدم که جدید است و جایی درباره اش مطلبی نخوانده اید. و همینطور در مطلب office apps یاد میگیرید که چطوری از sky drive مایکروسافت استفاده کنید. پروژه ها را هم میشود آنلاین انجام داد و هر کدوم از دوستان که ب هم کار میکنید آنرا ویرایش کنند. قابلیتهای اکسل در web apps هم زیاد است. وقتی نوبت تالیف مشترک باشه، excel بزرگترین مزیت را در بین همه اعضای خانواده داره درحالیکه کاربران word 2010 در صورتی میتونند همزمان یه سند را ویرایش کنند که فایل خود را در sharepoint به اشتراک گذاشته باشند. کاربران excel 2010 میتونند از طریق web apps صفحات گسترده ای را بطور مشترک ویرایش کنند. همین قضیه است که قابلیت slice را قدرت بخسیده و اگر بخواهیم slice را خرفه ای تر بررسی کنیم لازم است که شما از web apps اطلاعات داشته باشید و از کاربران آن باشید تا بتونید کل مزیت آنرا متوجه بشید بخاطر همین است که slice در این مطلب نمیتونستم توضیح جامع تری راجع بهش بدم چون با web apps تکمیل میشود.

علی مختاری

ماي ويندوز

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : برتري هاي Excel 2010 در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره برتري هاي Excel 2010

  • برای مطلب برتري هاي Excel 2010 نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد برتري هاي Excel 2010 وارد نمائید

نظر شما درباره برتري هاي Excel 2010

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه