رنگ مو و دانستنی های آن

رنگ مو و دانستنی های آن

توصیه های لازم برای رنگ كردن موها و انواع رنگ موها و دکلره کردن موها و انتخاب رنگ مو

موی انسان از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است . رشد مو از قسمت ریشه كه در زیر سطح پوست قرار دارد انجام می شود . موی سر به طور طبیعی در هر ماه حدود یك سانتی متر رشد می كند . مو دارای دو نوع رنگدانه است كه یك نوع آن شامل رنگ های قهوه ای تا سیاه و نوع دیگر در برگیرنده رنگ های طلایی ، زرد ، حنایی و قرمز است . نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می شود .

ساختمان موی سر

موی انسان از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است . رشد مو از قسمت ریشه كه در زیر سطح پوست قرار دارد انجام می شود . موی سر به طور طبیعی در هر ماه حدود یك سانتی متر رشد می كند . مو دارای دو نوع رنگدانه است كه یك نوع آن شامل رنگ های قهوه ای تا سیاه و نوع دیگر در برگیرنده رنگ های طلایی ، زرد ، حنایی و قرمز است . نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می شود .
 

ساختمان مو

هر رشته مویی كه مشاهده می كنید خود از ۳ لایه تشكیل شده است :
 
۱.قشر خارجی (كوتیكول) : این لایه پولك مانند بوده و همانند فلس ماهی در حالت عادی بر روی هم خوابیده اند اما در صورت تماس با مواد شیمیایی تحریك شده و باز می گردند و معمولاً ۴ روز طول می كشد تا به حالت اول خود باز گردند . قشر خارجی وظیفه حفاظت از مو در مقابل نور ، هوا و شستشو را به عهده دارد .
۲.لایه میانی (كورتكس) : كراتین و رنگدانه های مو در این لایه قرار دارند . ضخامت ، قابلیت ارتجاعی و استحكام مو به آن بستگی دارد . رنگدانه های مو به صورت دانه های ریز ملانین بوده كه در كیسه های ریزی موسوم به آلوئول قرار گرفته اند . كراتین پروتئینی است كه در پوست و ناخن ها نیز یافت می شود و قسمت عمده مو از آن تشكیل شده است .
 
۳.قسمت مركزی (مدولا) : این قسمت تو خالی و یا پر است . موهای زبر قطورتر بوده و لایه های كوتیكول بیشتری دارند و گاهی هم لایه ها خود می توانند ضخیم تر باشند . این نوع مو گاهی اوقات در برابر رنگ موها و دكلره كننده ها مقاومت می كنند .
 

توصیه های لازم برای رنگ كردن موها

۱.دكره زمانی انجام می شود كه بخواهیم رنگ مو را روشن تر كرده و یا از رنگ مویی كه بیش از ۳ درجه از رنگ طبیعی مو روشن تر باشد استفاده كنیم و همواره پیش از دكلره كردن مو آزمون حساسیت موسوم به پچ تست باید انجام شود زیرا در صورت حساسیت آسیب جدی به پوست خواهد زد . همچنین زنان باردار و افرادی كه از قرص های اعصاب استفاده می كنند نباید عمل دكلره را انجام دهند .
 
۲.اگر آمونیاك به كار رفته بیش از حد باشد ، پیوندهای سولفور مو بیش از حد جدا شده و در نتیجه مو سفت و شكننده می شود و قطر و وزنش را از دست می دهد .
 
۳.اگر چنانچه قصد دارید از رنگ های گیاهی استفاده كنید باید مدتی صبر كنید تا اثر رنگ های شیمیایی از بین برود و بعد از نوع گیاهی استفاده كنید . 
 
۴.رنگ مو را روی پوست سر نمالید و اگر به طور اتفاقی رنگ مو روی پوستتان پخش شد ، برای تمیز كردن آن از پودر بچه استفاده كنید .
 
۵.همیشه قبل از گذاشتن رنگ ، موهایتان را خشك كنید ، زیرا رنگ موی مرطوب ، رقیق شده و در نتیجه رنگ مطلوب به دست نخواهد آمد .
 
۶.از رنگ كردن مو با درجات مختلف و رنگ های گوناگون بپرهیزید .
 
۷.نوك موها به علت داشتن منفذ و خلل های بسیار زیاد معمولاً خوب رنگ نمی گیرد ، برای رفع این مشكل ، بهتر است همان رنگ مورد نظرتان و یا یك درجه تیره تر را انتخاب كرده و بدون اكسیدان آن را روی موها بگذارید و بعد موها را خشك كنید . سپس رنگ ها را طبق معمول روی مو بگذارید تا رنگ تثبیت شود .
 
۸.در تابستان به علت تأثیرات مخرب نورخورشید و گرما ، رنگ موها ثابت نمی ماند ، بنابراین بهتر است كه برای درست كردن خلل و فرج مو و نرم كردن آن از نرم كننده استفاده كنید .
 
۹.موی بلوند در اثر مواد شیمیایی موجود در استخر شنا سبز می شود . برای رفع این مشكل از رنگ های گرم مانند قرمز یا طلایی استفاده كنید البته شامپوهای براق كننده و شفاف كننده نیز ممكن است در رفع این مشكل مؤثر باشند .
 
۱۰.وقتی كه یك رنگ با پایه های آبی به موی زرد یا طلایی زده شود ، رنگ حاصل سبز می شود . با جانشین كردن یك رنگ با پایه بنفش ، رنگ طبیعی تری به دست خواهد آمد .
 
۱۱.وقتی كه بلوند ، قرمز روشن كم رنگ شده و به نارنجی تبدیل می شود ، مقداری رنگ طلایی ، قرمز برای های لایت كردن اضافه كنید .
 
۱۲.وقتی كه خطوط صورتی در موهای سفیدی كه قرمز شده پدیدار شد ، برای پوشاندن آن به مقداری رنگ قهوه ای طبیعی به همان درجه و تون و یا تیره تر نیاز دارید .
 
۱۳.اگر مو بعد از استفاده از یك پاك كننده رنگ مو ، قرمز شد ، برای خنثی كردن تون گرم ناخواسته ای كه ایجاد شده ، می توانید یك رنگ با تون یا زمینه خاكستری و یا بنفش اضافه كنید .
 
۱۴.در مورد پوست های روشن ، های لایت آبی قرمز و برای پوست های صورتی و سرخ ، رنگ كرم گلی ، زیتونی تیره و قهوه ای تیره با سایه آبنوسی جلوه خاصی ایجاد خواهد كرد . بهترین رنگ ها برای كسانی كه پوست گندمگون و برنزه دارند ، رنگ های شیری ، گل بهی ، مسی ، كرم نخودی ، قهوه ای ، زرد سوخته ، فندقی ، عسلی ، سبز كاهوئی و زرد است .
 
۱۵.برای چشم های آبی روشن ، آبی خاكستری و آبی تیره ، سبز تیره ، قهوه ای و مشكی ، بهترین رنگ مو ارغوانی با های لایت شرابی ، پلاتینی ، خاكستری ، قهوه ای ، قهوه ای تیره ، مشكی و شیری است .
 
۱۶.برای چشم های كهربایی هم رنگ موهای طلایی با های لایت قرمز ، قهوه ای طلایی ، قهوه ای عسلی ، فندوقی ، مسی و قهوه ای سوخته مناسب است .
 
۱۷.اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است شاید لازم باشد كه قبل از رنگ كردن آنها را نرم كنید چون با نرم كردن ، لایه های كوتیكول رنگ را بهتر جذب می كنند .
 
۱۸.در موهایی كه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سفید شده اند ، ابتدا اكسیدان با ۲۰VOL یا ۳۰ را مستقیماً روی موی سفید بگذارید و پس از ۷ ـ ۵ دقیقه بشوئید . بهتر است از جایی كه سفید ترین موها را دارد شروع كنید و پس از شستن ، با حوله خوب خشك كنید ، سپس از رنگی كه یك درجه تیره تر از رنگ مورد نظرتان است استفاده كنید . برای بالا بردن قدرت جذب موی سفید توصیه می شود كه مدت زمان گذاشتن رنگ را به حدود ۴۵ دقیقه برسانید .
 
۱۹.اگر می خواهید از رنگ های گیاهی استفاده كنید در همین سایت بخش مشاوره پزشكی ، پوست مو زیبایی چند تركیب گیاهی معرفی شده كه می توانید كمك بگیرید . با این حال این چند تركیب زیر را هم بخاطر داشته باشید .
 

روشن كننده مو

 
بابونه ۵۰ گرم ، آب مقطر ۳۰۰ سی سی ، كائولین ۶ قاشق . گیاه را یك شب در آب بگذارید تا دم بكشد سپس آن را صاف كرده با كائولین مخلوط كنید و روی سرتان بگذارید و هر زمان خودتان خواستید شستشو دهید .
 

رنگ موی قهوه ای

 
۳۰۰ سی سی جوشانده قوی غلیظ ریوامل را به این ترتیب درست كنید . ۷۰ گرم از آن ماده را در فنجان ریخته . بگذارید ۱۰ دقیقه بپزد . یك شب بگذارید تا دم بكشد ، جوشانده را صاف و با ۶ قاشق كائولین مخلوط كنید سپس تخم مرغ و سركه سیب را به آن اضافه كنید . بگذارید ۴۵ دقیقه روی سرتان باشد و حالا آبكشی كنید .
 

رنگ موی شرابی

 
 حنا ۶ قاشق ، دم كرده بابونه ۳۰۰ سی سی ، سركه یا آب لیمو ۱ قاشق ، دم كرده بابونه و سركه را با حنا مخلوط كرده به مدت ۴۵ دقیقه بگذارید روی سرتان باشد و سپس آبكشی كنید .
 

رنگ موی شرابی پررنگ

 
 چغندر متوسط یك عدد ، حنا ۶ قاشق ، چغندر را در مقداری آب بجوشانید با حنا مخلوط كنید ۴۵ دقیقه بگذارید روی سرتان باشد و حالا بشویید .
 
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : رنگ مو و دانستنی های آن در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره رنگ مو و دانستنی های آن

  • سارا

    سارا

    مطلب کاملی درباره رنگ مو بود

  • مرضیه

    مرضیه

    بهترین مارک های رنگ مو چیه؟

    • مای اصفهان

      مای اصفهان

      بهتر است از رنگ های گیاهی و طبیعی استفاده نمائید . در صورت نیاز به استفاده رنگ موهای غیر طبیعی از انواع رنگ موی دارای تائیدیه وزارت بهداشت استفاده نمائید

  • مرجان

    مرجان

    مارکهای معروف و با کیفیت رنگ مو را معرفی کنید. با تشکر از مطالب خوبتون\n

  • عاطفه

    عاطفه

    کاملترین مطلبی که درباره رنگ مو خوندم . ممنون \nلطفا رنگ موهای با کیفیت را معرفی کن

نظر شما درباره رنگ مو و دانستنی های آن

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه