خواص انبه

خواص انبه

نحوه انتخاب انبه خوب،خواص انبه، انبه كاهش فشار خون،زادگاه انبه،انبه منبع ويتامينC،درمان كم خوني با انبه،خواص دارويي انبه ، مانگو،طرز خريد انبه

 

انبه سالم و رسيده


انبه خوب، پوست یكنواختی دارد و معمولا‌ نرم است و اگر لكه‌های سبز تیره روی آن باشد، به این معنا است كه هنوز نرسیده است.
امسال بیشتر از هر سال دیگری انبه را به عنوان یك میوه فصل در خیابان‌ها و میوه فروشی‌ها می‌بینیم. ماشین‌هایی كه باری از این میوه را به همراه داشته و درورودی اتوبان‌های شهر مشغول فروختن آن هستند، به چشم می‌خورند. این میوه شكل عجیبی دارد و عطر زیاد از حدش باعث می‌شود تا برخی افراد حتی جرات امتحان كردن آن را نداشته باشند آنها می‌ترسند حساسیت‌شان عود‌كند.
شما چطور؟ انبه دوست دارید؟ می‌دانید منبع غذایی چه ویتامین‌هایی است و چه خاصیتی‌دارد؟
انبه جزو اولین میوه‌هایی است كه در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. هیچ می‌دانید زادگاه این میوه به كجا بازمی‌گردد؟ به دامنه كوه‌های هیمالیا در كشور هند و برمه. بیش از ۴ هزار سال پیش درخت همیشه سبز این میوه در این منطقه پیدا شده و كم‌كم میوه‌اش به سایر كشورها معرفی شده است. جالب است بدانید كه ۴۰ تا ۶۰ عدد از این درختان هنوز در این نواحی باقی مانده‌اند و جالب‌تر اینكه انبه‌های زمان قدیم به خوشمزگی انبه‌های امروزی نبوده‌اند زیرا بافت فیبری آنها بیشتر بوده است. به این میوه در زبان فارسی انبه می‌گفته‌اند و امروز نیز به همین نام شهرت دارد و نام انگلیسی انبه مانگو است كه از عبارتی گرفته شده كه جلوتر توضیح خواهیم داد. از آنجا كه هند زادگاه این میوه به حساب می‌آید در آیین هندو آن را غذای خدایان می‌دانستند و نام مانگو از كلمه مانكای گرفته شده است كه بعدها پرتغالی‌ها آن را به مانگا تغییر داده و بعد از سال‌ها به این نام امروزی شهرت یافته است به طوری كه این روزها به عنوان یك میوه با ارزش تغذیه‌ای فراوان مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان منبع ویتامین C ، بتا كاروتن و پتاسیم به حساب می‌آید.
بهترین نوع انبه به نام آلپونسو در هند كشت می‌شود كه به شاه انبه شهرت دارد. به علاوه در كشور خودمان نیز این میوه كشت می‌شود و استان هرمزگان و به خصوص شهرستان‌های میناب و رودان از جمله مناطق كشت این میوه به حساب می‌آیند و باغات این میوه در این شهرستان‌ها به چشم می‌خورند.
● كاهنده فشار خون
همان طور كه گفتیم این میوه از منابع بسیار خون پتاسیم به حساب می‌آید به طوری كه مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود. جالب است بدانید كه هر انبه كامل كه ۶۴۰ گرم وزن دارد تامین‌كننده ۳۳ درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم است و مصرف هر روز این میوه به كاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار كمك می‌كند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه ۲۳۰۰ تا ۳۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی در یك روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان ۲۵ درصد كاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را كنترل كند.
این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد یعنی وقتی مصرف می‌شود قند خون به یكباره افزایش پیدا می‌كند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود. با ترشح این هورمون قند به داخل سلول‌ها روان شده و دوباره افت پیدا می‌كند به این دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می‌كند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می‌شود. به علاوه، این میوه را افراد دیابتی باید با احتیاط مصرف كنند زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می‌كند. این میوه در هر ۱۰۰ گرم از خود دارای ۵۷ كالری انرژی است و باید این میزان كالری را در برنامه غذایی روزانه محاسبه كرد.
● میوه‌ای برای كم‌خون‌ها
همه ما می‌دانیم كه مشكل كم‌خونی در افرادی كه از گوشت قرمز استفاده نمی‌كنند، بیشتر دیده می‌شود. به این دلیل به این افراد توصیه می‌شود تا از منابع گیاهی این ماده مغذی بیشتر استفاده كنند. به علاوه در كنار مواد غذایی آهن‌دار گیاهی بهتر است از غذاهایی استفاده شود كه جذب این آهن گیاهی را بالا می‌برند. در این میان، انبه در دسته میوه‌هایی جای می‌گیرد كه می‌توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد. حتما می‌پرسید چرا؟ باید در جواب بگوییم كه در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۳۷ میلی‌گرم ویتامین C و ۲۰۰۰ میكروگرم بتاكاروتن وجود دارد كه مطالعات نشان داده‌اند دریافت همزمان این مواد مغذی با آهن جذب روده‌ای این ماده معدنی را افزایش می‌دهد. بتاكاروتن در روده با آهن باند شده و از پیوند آن با تركیباتی مثل فیتات‌ها كه مانع جذب آهن می‌شوند، جلوگیری كرده و به این ترتیب كم خونی برطرف می‌شود.
● انبه علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم كه مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیشگیری می‌كند زیرا انبه دارای تركیبی با خاصیت آنتی‌اكسیدانی است كه به آن بتاكریپتوگزانتین می‌گویند. در مطالعه‌ای كه بیش از ۱۵هزار زن در آن شركت داشته اند و به مدت ۱۵ سال به طول انجامیده است دیده شده با مصرف مرتب این میوه، سطح این تركیب در خون آنها بالارفته و به میزان قابل ملاحظه ای احتمال ابتلا به این بیماری در آنها كاهش یافته است. حتی دیده شده است وجود این تركیب در بدن افراد از عود مجدد سرطان در افرادی كه قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند كمك فراوانی می‌كند.
یكی دیگر از دلایل پیشگیری‌كننده از بروز سرطان و حتی عفونت‌های گوناگون، ایجاد یك سیستم ایمنی بسیار قوی است كه مطالعات نشان داده‌اند این میوه به دلیل ویتامین C و بتاكاروتن بالایی كه دارد دارای چنین خاصیتی است. به این دلیل مصرف مرتب انبه در برنامه غذایی از بروز عفونت‌های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌كند. به‌علاوه تحقیقات نشان داده‌اند، دریافت مقادیر بالای بتاكاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود به این دلیل متخصصان تغذیه انبه را به گروه‌های سنی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانند سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار توصیه می‌كنند.
● طرز خرید انبه
وقتی می‌خواهید این میوه را بخرید و به خانه ببرید،‌ اول خوب به انبه‌ها نگاه كنید. توجه داشته باشید كه پوست یكنواختی داشته باشند البته ممكن است قسمت‌هایی روی این میوه وجود داشته باشند كه به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامی‌كه آن را فشار می‌دهید، پوست این میوه باید نرم باشد. اگر لكه‌های سبز تیره روی این میوه باشد یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می‌توان آن را در دمای اتاق قرار داد كه با گذشت چند روز می‌رسد و به محض آنكه كاملا رسید می‌توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری كرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می‌توانید آنها را داخل پاكت كاغذی قرار داده و در دمای اتاق قرار دهید كه سرعت فرآیند رسیدن این میوه‌ها افزایش پیدا می‌كند.
● روش‌های خوردن انبه
ساده‌ترین روش خوردن این میوه آن است كه آن را پوست گرفته و به شكل تازه آن را میل كنید. می‌توانید آن را به همراه كمی‌آبلیمو به شكل یك نوشیدنی در آورده و در این روزهای گرم تابستان مورد استفاده قرار دهید. مصرف این میوه به همراه كمی‌بستنی و یا مخلوط شده با شیر نیز میان وعده‌های بسیار مغذی را برایتان مهیا می‌كند كه می‌توانید از خوردن‌شان لذت ببرید.
اما یكی از نكاتی كه باید در هنگام خوردن این میوه به خاطر داشته باشید آن است كه برخی از افرادی كه به آلرژی تماسی مبتلا هستند با تماس با پوست این میوه دانه‌های قرمز رنگی در پوست‌شان ایجاد می‌شود. بهترین توصیه به این افراد آن است كه از انبه‌های كاملا شیرین استفاده كنند تا كمترین واكنش‌های حساسیتی ایجاد شود.
شما می‌توانید در فصولی كه این میوه در دسترس شما نیست آن را به برش‌های نازكی درآورده و خشك كنید. فراموش نكنید این میوه می‌تواند یكی از اجزای سالاد میوه را تشكیل دهد و یا آنكه به شكل پوره به همراه سایر میوه‌ها به مصرف برسد. از این میوه، شربت، ترشی و مربا تهیه می‌كنند.
این میوه به دلیل تركیبات اسیدی كه دارد می‌تواند به هضم پروتیین‌ها كمك كند. به این دلیل در وعده‌های غذایی سنگین اگر مقدار كمی‌از این میوه به مصرف برسد به هضم غذا در سیستم گوارشی كمك می‌كند. به همین دلیل توصیه می‌شود انبه را با معده خالی میل نكنید بلكه آن‌را بعد از صرف غذا و یا ترشی آن را به همراه غذا به مصرف برسانید.
شاید خیلی به مذاقتان خوش نیاید اگر بگوییم كه در برخی از كشور‌ها مانند مكزیك و هند برش‌های این میوه را با كمی‌فلفل قرمز و نمك می‌خورند البته برش‌های كال این میوه و جالب‌تر اینكه در هند آن را با نوعی رب شور كه بگونگ نام دارد و از ماهی و یا میگو تهیه شده است، می‌خورند كه البته بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم همان برش‌های خنك و شیرین این میوه را بدون افزودن هیچ چیزی به تنهایی میل كنیم. مگر نه؟

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : خواص انبه در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره خواص انبه

  • برای مطلب خواص انبه نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد خواص انبه وارد نمائید

نظر شما درباره خواص انبه

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه