درباره VPN چه میدانید؟

درباره VPN چه میدانید؟

درباره VPN و سرويسهاي VPN

 همزمان با عمومیت یافتن اینترنت، اغلب سازمانها و موسسات ضرورت توسعه شبکه اختصاصی خود را به درستی احساس کردند. در ابتدا شبکه های اینترا نت مطرح گردیدند. این نوع شبکه بصورت کاملاً اختصاصی بوده و کارمندان یک سازمان با استفاده از رمز عبور تعریف شده، قادر به ورود به شبکه و استفاده از منابع موجود می باشند. ولی اخیراً، موسسات و سازمانها با توجه به مطرح شدن خواسته های جدید (کارمندان از راه دور، ادارات از راه دور) اقدام به ایجاد شبکه های اختصاصی مجازی Virtual Private Network نموده اند. یک VPN ، شبکه ای اختصاصی بوده که از اینترنت برای ارتباط با سایت های از راه دور و ارتباط کاربران با یکدیگر استفاده می نماید. این نوع شبکه ها بجای استفاده از خطوط واقعی نظیر خطوط Leased ، از یک ارتباط مجازی به کمک اینترنت برای ایجاد شبکه اختصاصی استفاده می کنند.
ـ دو نوع شبکه VPN وجود دارد:
۱) دستیابی از راه دور (Remote-Access)
در شبکه های فوق از مدل ارتباطی User-to-LAN (ارتباط کاربر به یک شبکه محلی) استفاده می گردد. سازمانهائی که از مدل فوق استفاده می نمایند، بدنبال ایجاد تسهیلات لازم برای ارتباط پرسنل (عموما کاربران از راه دور که در هر مکانی می توانند حضور داشته باشند) به شبکه سازمان می باشند.
۲) سایت به سایت (Site-to-Site)
در مدل فوق یک سازمان با توجه به سیاست های موجود، قادر به اتصال چندین سایت ثابت از طریق اینترنت است.
استفاده از VPN برای یک سازمان دارای مزایای متعددی نظیر: گسترش محدوه جغرافیائی ارتباطی، بهبود وضعیت امنیت، کاهش هزینه های عملیاتی در مقایسه با روش های سنتی WAN، کاهش زمان ارسال و حمل اطلاعات برای کاربران از راه دور و در نتیجه بهبود بهره وری می باشد.
● امنیت VPN
شبکه های VPN بمنظور تامین امنیت داده ها و ارتباطات، از روش های متعددی استفاده می نمایند:
▪ فایروال
فایروال یک دیواره مجازی بین شبکه اختصای یک سازمان و اینترنت ایجاد می نماید. با استفاده از فایروال می توان عملیات متفاوتی را در جهت اعمال سیاست های امنیتی سازمان انجام داد. ایجاد محدودیت در تعداد پورت های فعال، ایجاد محدودیت در رابطه با پروتکل های خاص، ایجاد محدودیت در نوع بسته های اطلاعاتی و ... نمونه هائی از عملیاتی است که می توان با استفاده از یک فایروال انجام داد.
▪ رمزنگاری
فرآیندی است که با استفاده از آن، کامپیوتر مبداء اطلاعات را رمزشده برای کامپیوتر دیگر ارسال می نماید. سایر کامپیوترهای مجاز، قادر به رمزگشائی اطلاعات ارسالی خواهند بود. بدین ترتیب پس از ارسال اطلاعات توسط فرستنده، دریافت کنندگان قبل از استفاده از اطلاعات می بایست اقدام به رمزگشائی اطلاعات ارسال شده نمایند.
▪ IPSec
پروتکل Internet Protocol Security یکی از امکانات موجود برای ایجاد امنیت در ارسال و دریافت اطلاعات می باشد. قابلیت روش فوق در مقایسه با الگوریتم های رمزنگاری به مراتب بیشتر است.
▪ سرویس دهنده AAA
سرویس دهندگان (Authentication, Authorization, Accounting) بمنظور ایجاد امنیت بالا در محیط های VPN از نوع "دستیابی از راه دور" استفاده می گردند. زمانیکه کاربران با استفاده از خط تلفن به سیستم متصل می گردند، سرویس دهنده AAA درخواست آنها را اخذ و عملیات زیر را انجام خواهد داد:
ـ شما چه کسی هستید؟ ( تایید ، Authentication )
ـ شما مجاز به انجام چه کاری هستید؟ ( مجوز ، Authorization )
ـ چه کارهائی را انجام داده اید؟ ( حسابداری ، Accounting )
 
 
  
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : درباره VPN چه میدانید؟ در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره درباره VPN چه میدانید؟

  • برای مطلب درباره VPN چه میدانید؟ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد درباره VPN چه میدانید؟ وارد نمائید

نظر شما درباره درباره VPN چه میدانید؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه