تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما

تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما

بررسي فرمتهاي گرافيكي تصاوير كامپيوتري

زمانی كه قصد داشتید تا بار دیگر یادی از گذشته كنید، به ‌یاد‌ آورید كه در سال ۱۹۹۵ صدها فرمت برای فایل‌های تصویری موجود بود وهیچ دو برنامه گرافیكی را نمی‌توانستید بیابید كه دارای عملكرد مشابه باشند. اما امروزه، با دردست داشتن تعداد معدودی از انواع فایل برای تصاویر دیجیتالی، راحت‌تر زندگی می‌كنیم. حتی به وضوح می‌توان تشخیص‌ داد كه چه فرمتی مناسب فایل تصویری مورد نظر ما است. درادامه نظری اجمالی به نقاط ضعف وقوت سه‌ فرمت رایج مورد استفاده در تصاویر دیجیتالی می‌اندازیم:
۱) فرمتJPEG:
از ایـن فرمت بـه صورت پیـش‌فرض در دوربین‌های دیجیتالی برای ذخیره تصاویراستفـاده می‌شود و تمام برنامه‌های مورد استفاده بـرای مشاهده و ویرایش عكس‌هـا قـادر به خوانـدن آن هستند. به واسطه وجـود امكـان تنظیـم سطح فشرده سازی فایل‌های JPEG، به راحتی می‌توانید اندازه فایل‌های خود را كوچك‌تركرده و مبادله فایل‌های تصویری را راحت‌تر سازید.
اگرگاهگاهی كارعكاسی انجام می‌دهید و تمام كارهای مربوط به عكس‌گرفتن، چاپ عكس‌ها و به اشتراك‌گذاردن آنها را بدون هیچ‌گونه ویرایشی انجام می‌دهید، بهتر است از فرمت JPEG استفاده كنید. به یاد داشته باشید كه موقع عكس گرفتن، سطح فشردگی را درپایین‌ترین حد ممكن قراردهید تا به بالاترین كیفیت تصاویردسترسی بیابید. همـواره قادر به كاهش كیفیت تصاویر خواهید بود تا اندازه فایل كوچك‌ ‌ترشود، ولی قادر به بازگرداندن اطلاعات تصویر ازدست رفته نخواهید بود.
هرگـاه روی فایل‌های گرافیكی با فرمت JPEG تغییراتی را اعمال كـرده و آن را ذخیـره می‌كنید، كیفیت فایل تصویـری را كاهش می‌دهید.
این امر دقیقاً مانند تهیه یك نسخه كپی از یك نسخه كپی دیگر است. آخرین كپی تهیه شده بسیـاری از جزئیات كپـی قبلـی را از دست می‌دهد و ازكیفیت پایین‌تری برخوردار ‌است، حتی اگر همواره از بالاترین تنظیمات ممكن برای ارتقای كیفیت استفاده كنید.
۲) فرمت TIFF:
فرمت فشرده سازی تصویری TIFF بسیارخوب عمل می‌كند، چون درحین عمل فشرده سازی، تصویر اطلاعات خود را از دست نمی‌دهد(برخلاف فرمت JPEG كه درحین عمل فشرده سازی، فایل قسمتی از اطلاعات خود را ازدست می‌دهد). فایل‌های TIFF‌درمقایسه با فایل های JPEG حجم بیشتری دارند وهنگام ایجاد، ویرایش یا ذخیره، یك پیكسل را هم از دست نمی‌دهند.
بـا استفـاده از فـرمت TIFF، نه تنهـا با امكانـات اضافـی همراه فرمت RAW كـاری ندارید، بلكه دررابطه با از دست‌دادن برخی اطلاعات رنگ فایل‌هـای JPEG موقع ذخیـره عكس نیز نگـرانی نخـواهید داشت.
هنگام عكاسی برای داشتن كیفیت بهتر، دوربین خـود را برای ذخیره نماها و عكس‌ها درحالت TIFF قراردهید یا عكس‌های خود را با بهترین كیفیت JPEG ذخیره كنید و سپس بعـد از ویرایش عكس‌ها دركامپیوتر خـود،‌ از منوی File گزینه Save As و سپس TIFF‌را انتخاب كنید.
هنگام اولین ذخیره تصویر با فرمت JPEG احتمال دارد مقداری از كیفیت را از دست بدهید، در صورتـی‌ كه اگـر فایل را با فرمت TIFF ذخیـره كنید، كیفیت تصویر تغییری نمی‌كند.
یكی ازنقاط ضعف فایل‌های‌ TIFF این ‌است كه فایل‌های TIFF خیلـی حجیم‌تر از فایل‌هـای JPEG‌ هستند و فرمت TIFF به اندازه JPEG عمومیت ندارد.
هنوزهم برای ارسال فایل‌های تصویری خود از طریق پست الكترونیكی یا قراردادن آنها در وب، به ذخیره یك كپی از فایل TIFF به صورت JPEG نیاز دارید.
۳) فرمت RAW:
بـرای داشتن عكس‌هایـی با كیفیت بـالا و بـدون از دست‌دادن حتی ذره‌ای كیفیت، از حالتRAW‌ دوربین خود (درصـورت وجـود) استفـاده كنید. RAW كیفیـت تصاویـر را كاهش نمی‌دهد و عمق رنگ بیشتـری (۱۲ بیت بـرای هرپیكسل) را در مقایسه با ۸ بیت برای هرپیكسل در فرمت‌های TIFFو JPEG، به تصاویر نسبت می‌دهد. ایـن امر به شما امكان می‌دهـد تا درحین ویرایش تصاویـر در برنامه‌هایـی مانند فتوشاپ و Photoshop Elements به‌جزئیات بیشتری ازاطلاعات تصاویر خود دسترسی داشته باشید.
دوربین شما فایل‌هایRAW را قبل از انجام هرگونه عملی از قبیل تنظیم رنگ سفید، شفاف كردن عكس و یا اعمال جلوه‌های دیگر روی تصویر، ذخیره می‌كند. متاسفانـه، هر شركت سـازنده دوربین، مدلRAW خاص خود را دارد و گاهی مدل‌های مختلف یـك نوع دوربیـن، در دسترسـی به RAW تفاوت‌هایـی دارند. برای مثـال دوربیـن Nikon فایل‌هـای RAW را NEF‌ می‌نـامد در حالی‌‌ كه Canon‌ از CRW و CR۲ استفاده می‌كند. فایل‌های RAW به كار بیشتـری هم نیاز دارند. باید میـزان رنگ سفید را تنظیم كنید، رنگ‌ها را دستكاری كرده و میزان نور را تنظیم كنید. زمانـی كه قادر به ذخیره تغییرات در فایل‌های RAW‌ نیستید،‌ بـاید دو نسخه از تصاویـر خـود (یك نسخه اصلی RAW‌ وفایل TIFF‌یا JPEG ویرایش شده) را نگهداری كنید.
● استفاده از یك فرمت تصویری دیگر
امروزه فرمت PNG، فرمت پیش فرض فایل‌های تصویری برای عكس‌هایی است كه به‌وسیله كامپیوترهای مكینتاش ایجاد می‌شوند و تقریباً تمام مرورگرها قادر به بازكردن آنها هستند. به علاوه،‌ هر برنامه ویرایش تصویر، فرمت مختص به خود را ارائه می‌دهد. برای مثال، برنامه فتوشاپ ازفرمت PSD استفاده می‌كند كه این فرمت باعث كاهش اطلاعات تصویر نمی‌شود و لایه‌ها را حفظ می‌كند، بنابراین موقع كار روی پروژه می‌توانید دقیقاً به محلی كه پـروژه را رهـا كرده بودید، برگردید. البته این گـونه فرمت‌ها معمولاً دربرنامه‌هایی به جز برنامه سازنده آن باز نمی‌شوند كه این امر شمـا را مجبور به ذخیره‌ فایل‌ها به فرمت JPEG می‌كند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما

  • برای مطلب تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما وارد نمائید

نظر شما درباره تعیین فرمت گرافیکی مناسب برای تصاویر شما

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه