استاد هادی تجویدی

استاد هادی تجویدی

استاد هادی تجویدی از ماندگار چهره های بسیار گران قدر و ارزنده هنر نگار گری (مینیاتور) معاصر ایران است ، که نقش و سهم والایی در احیا و تجدید این هنر دارد.شایسته است از این هنرمند چیره دست بعنوان پایه گذار مکتبی نوین در مینیاتور معاصر تحت عنوان "مکتب مینیاتور تهران" نام برده شود

مشاهیر اصفهان - هادی تجویدی
استاد هادی تجویدی
بنیان گذار مکتب مینیاتور تهران
(1318-1272)
استاد هادی تجویدی از ماندگار چهره های بسیار گران قدر و ارزنده هنر نگار گری (مینیاتور) معاصر ایران است که نقش و سهم والایی در احیا و تجدید این هنر دارد . او در واقع مینیاتور ایران را ، پس از قریب سه سده وقفه و رکود ( از اواخر دوره صفوی تا اوایل عهد پهلوی ) ، به سبک و شیوه اصیل و سنتی خود بازگردداند و با حرکتی منطقی و مناسب ، یکی از درخشان ترین ادوار هنری نگار گری را رقم زد . نقش اساسی و تعیین کننده هادی تجویدی در زمینه رشد و اعتلای مجدد مینیاتور ، شاید به علت عمر کوتاه این استاد هیچ گاه مورد بررسی و ارزیابی دقیق و جدی قرار نگرفته است . شایسته است از این هنرمند چیره دست بعنوان پایه گذار مکتبی نوین در مینیاتور معاصر تحت عنوان "مکتب مینیاتور تهران" نام برده شود .
استاد هادی تجویدی به سال 1272 در اصفهان ، کانون همیشه جاودان هنر ایران ، دیده به جهان گشود . او فرزند محمد علی سلطان الکتاب مذهب و خوشنویس مشهور اصفهانی است . جد مادری او ، میرزا بابا نقاش باشی ، نیز هنرمند شایسته دوران بود . به این ترتیب ، تجویدی در خاندانی اهل هنر و معرفت پرورش یافت و ذهن پویا و خلاقش در دشت مصفای هنر شکوفا گردید . برادران بزرگش محمد کاظم و مهدی در نقاشی سرآمد بودند . مهدی که آثار ارزنده ای در زمینه نقاشی آبرنگ از خود به یادگار گذاشته ، آثارش را با رقم "مهدی تائب" امضا میکرد . مهدی در شاعری نیز احساسی قوی داشت و تخلص "تائب" را برای خود انتخاب کرده بود .
تجویدی ضمن تحصیلات متداول و مدرسه ای ، در مکتب استادانی چون آقا محمد ابراهیم نعمت اللهی (نقاش باشی) و آقا میرزا احمد از هنرمندان مشهور اصفهان توش و توان گرفت . با استاد حسین حاج مصورا الملکی ، نقاش و مینیاتوریست نام آشنا ، انس و الفت یافت و نکات و دقایق دیگری از هنر نقاشی را به جان نیوشید.
مشاهیر اصفهان - هادی تجویدی
بخشی از نگاره فردوسی در دربان سلطان محمود غزنوی - استاد هادی تجویدی

جویدی در سال 1295 شمسی راهی تهران شد و در این شهر به جمع شاگردان آقا میرزا یحیی خان نقاش باشی (پدر استاد اکبر تقوی) پیوست . او در نزد این استادان به شیوه نقاشی قاجار ، قلمدان و جلد سازی (نقاشی زیرلاکی) کاملا آشنا گردید .
هادی تجویدی در تهران وارد مدرسه کمال الملک (صنایع مستظرفه) یعنی دانشگاه هنر آن زمان شد و تحت تعلیم استاد کمال الملک اصول و شیوه نقاشی کلاسیک و طبیعت سازی را مرور کرد و بیش از پیش دل به نقاشی سپرد . تجویدی به سبب استعداد و قدرت قلمش هم زمان در مدرسه به تعلیم گرفتن آناتومی و طبیعت سازی با آبرنگ پرداخته و تا درجه استادی در این رشته ار نقاشی پیشرفت کرد. پس از مدتی از سوی وزارت نعارف به دریافت دیپلم عالی در رشته نقاشی نائل آمد .بدین ترتیب استاد جوان با گامهای قدرتمند و دستان توانا پا به عرصه پر رمز و راز هنر ایران گذاشت . تجویدی از موسیقی نیز بهره ای شایان ذکر داشت . او در این زمینه مکتب درویش خان را درک کرده و رموز موسیقی ایران را فرا گرفته بود .

 
در سال 1308 شمسی ، حسین طاهرزاده بهزاد به قصد تاسیس "مدرسه صنایع قدیمه" برای احیای هنرهای ملی ایران وارد عرصه هنر میگردد و به منظور انتخاب نخستین معلم رشته مینیاتور برای مدرسه صنایع قدیمه ، از هنرمندان سراسر کشور دعوت میکند تا در آزمون ویژه شرکت کنند . در زمینه نقاشی مینیاتور ، استاد حسین بهزاد ، استاد مهدی تائب (برادر هادی تجویدی) و استاد هادی تجویدی شرکت کردند . تجویدی در این امتحان یک قطعه مینیاتور به نام کنبد بنفش به سبک صفوی استاد میرک ساخت ، که هم اکنون در موزه هنرهای ملی ایران بعنوان اثری تاریخی و ارزشمند نگهداری میشود . تجویدی در این اثر سعی داشته که تمامی عناصر و ارزشهای نگارگری عهد صفوی را به همراه تکنیک های متداول آن عصر بازسازی کند . با ارائه این اثر است که طاهرزاده بهزاد ، هادی تجویدی را بعنوان نخستین معلم مینیاتور برگزید .


به این طریق تجویدی ، در اوج پختگی و تجره و چیره دستی ، در "مدرسه صنایع قدیمه" که بعدها "هنرستان عالی هنرهای ایرانی " نام گرفت ، به تعلیم و تربیت نوابغی همت گماشت که امروز نیز میان شاگردان و دست پروردگانش سبک رایج و متداول زمان است . استاد تجویدی شاگردانی چون محمد علی زاویه ، ابوطالب مقیمی ، علی کریمی ، علی مطیع ، خانم کلارا آبکار را در مکتب خود تربیت کرد .
استاد هادی تجویدی بیش از چهل و شش بهار عمر را ندید و تسلیم به مرگ ناهنگام شد . روحش شاد .

مشاهیر اصفهان - هادی تجویدی
دیدار حضرت یعقوب و حضرت یوسف (آخرین اثر نیمه تمام ) استاد هادی تجویدی

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : استاد هادی تجویدی در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره استاد هادی تجویدی

  • برای مطلب استاد هادی تجویدی نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد استاد هادی تجویدی وارد نمائید

نظر شما درباره استاد هادی تجویدی

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه