روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب

روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب

مانيتور را مى‌توان مهم‌ترين قطعه يك كامپيوتر دانست. اين قطعه تنها قطعه‌اى است كه مستقيما با سلامت كاربر خود سروكار دارد البته تا حدود ۱۰ سال پيش اين طور نبود.

مانيتور را مى‌توان مهم‌ترين قطعه يك كامپيوتر دانست. اين قطعه تنها قطعه‌اى است كه مستقيما با سلامت كاربر خود سروكار دارد البته تا حدود ۱۰ سال پيش اين طور نبود. چون در آن زمان خود كامپيوترها نيز داراى تشعشعات مضر بودند و مانيتور كم خطرترين قطعه كامپيوتر به حساب مى‌آمد. امروزه تمام ضررهاى قطعات ديگر كامپيوتر از بين رفته و فقط مانيتورها هستند كه باقى مانده‌اند. در اين گزارش سعى مى‌كنيم تا كمى به شما در انتخاب يك مانيتور خوب كمك كنيم.
حجم مانيتور
اولين چيزى كه به ذهن يك خريدار مى‌رسد، مى‌تواند حجم و اندازه مانيتور باشد اين كه چه مانيتورى بايد بخريم كه روى ميز كامپيوتر ما جاى بگيرد و مزاحم وسايل ديگر نشود و اندازه نمايش آن مثل مانيتورهاى ۱۵‌اينچ يا ۱۷‌اينچ و انتخاب اين كه كداميك ميزان محيطى كه در كار با سيستم عامل به آن احتياج داريد، در اختيار شما مى‌گذارد. مانيتورهاى ۱۵‌اينچ هم از نظر فضاى روى ميز و هم فضاى صفحه نمايش بسيار كوچكند و پيشنهاد مى‌شود فقط آنها را در اختيار كودكان براى بازى يا كارهاى آموزشى قرار دهيد.
مانيتورهاى ۱۷‌اينچ براى كارهاى حرفه‌اى و يا كاربران با سنين بالاتر پيشنهاد مى‌شود، داراى حجم زيادى هستند. سعى كنيد مانيتورى انتخاب كنيد كه از نظر عمق حجم كمترى داشته باشد تا ميز كامپيوتر يا فضاى كار يا زندگى شما را خيلى اشغال نكند. اما اين موارد فقط شامل مانيتورهاى CRT يا همان مانيتورهاى معمولى مى‌شود. در مانيتورهاى LCD ديگر بحث حجم اشغال شده روى ميز مطرح نيست و فقط روشنايى و كيفيت بايد مورد بحث قرار گيرد. تمام تصميم‌گيرى‌ها در اين زمينه كه آيا مانيتور۱۵ LCD‌اينچ بخريم يا ۱۷‌اينچ به دليل بالا بودن قيمت‌هاى اين مانيتورها برعهده خريدار است و تنها پيشنهادى كه در اين زمينه مى‌توان كرد آن است كه در هنگام خريد مانيتورى بخريد كه زاويه ديدى خوب و گارانتى مناسبى داشته باشد. لازم به ذكر است چه در مانيتورهاى CRT و چه در LCD اندازه ۱۵‌اينچ و ۱۷‌اينچ اندازه واقعى نيست و صفحه نمايش واقعى كمى پايين‌تر از اندازه ثبت شده بر روى مانيتور است. البته اندازه مانيتورهاى LCD واقعى‌تر است.
نوع صفحه‌هاى نمايش‌
صفحه‌هاى نمايش موجود در بازار به ۳ گروه تقسيم مى‌شوند.
۱-معمولى ‌۳-flat ۲-flatron يا superflat
مانيتورهايى با صفحه نمايش معمولى در هر دو اندازه ۱۵ و ۱۷‌اينچ موجود است و داراى قيمت مناسبى هم هستند. صفحه نمايش اين مانيتورها هم از روى شيشه و هم از داخل داراى منحنى است. مانيتورهاى flat داراى صفحه مسطح بيرونى بوده ولى صفحه نمايش داخلى آن داراى منحنى است. در هنگام خريد توجه كنيد كه اين مانيتورها را به دليل شباهت زياد با مانيتورهاى superflat اشتباه نگيرد. اين مانيتورها فقط در اندازه ۱۷‌اينچ در بازار وجود دارند و نسبت به مانيتورهاى معمولى داراى قيمت بالاترى هستند.
مانيتورهاى flatiron يا supetflat از هر دو نوع ديگر گران‌تر هستند. آنها هم از داخل و هم از خارج داراى سطحى صاف هستند و فقط در اندازه ۱۷‌اينچ به بالا توليد مى‌شوند. در اين ميان مانيتورهاى LCD باقى مى‌مانند كه طبيعتا از نوع سوم يا supetflat ها هستند.
كيفيت تصويرResoulution
مانيتورهاى ۱۵‌اينچ موجود در بازار اكثرا از ۷۶۸*۱۰۲۴ Resoulution بيشتر پشتيبانى نمى‌كنند. البته اين ركورد بدى در بين مانيتورهاى ۱۵‌اينچ نيست و در صورت خريد يكى از آنها مطمئن باشيد كه از نظر كيفيت ضرر نكرده‌ايد. در مانيتورهاى ۱۷‌اينچ جديدى كه به بازار مى‌آيند. Resiulution هاى زيادى مورد حمايت قرار مى‌گيرند كه بيشتر به كارت گرافيك شما بستگى دارند. در اين مورد بيشتر مى‌توان روى خريد كارت‌هاى گرافيك خوب تاكيد كرد. وقتى كه كارت گرافيك مورد نظر را تهيه كرديد، پيشنهاد مى‌شود به خاطر اذيت نشدن چشم شما در هر اندازه‌اى از تصوير فقط به ميزانhrz در حال انتقال از كارت گرافيك به مانيتور خود توجه كنيد و آن را از ۸۰ پايين‌تر نياوريد. اين ‌ميزان ‌در قسمت‌

Dedktop properties / setting / Ladvasnced / monitor قابل تعريف است. اين كار شامل مانيتورهاى LCD نيز مى‌شود.
امكانات اضافى مانيتورها
بعضى مانيتورها داراى چند پورت USB در قسمت عقب خود هستند كه مى‌توانيد از آنها براى اتصال قطعات External خود مثل modem يا پرينتر به كامپيوتر استفاده كنيد. بعضى از مانيتورها هم داراى Speaker هستند، البته اين مانيتورها به هيچ وجه پيشنهاد نمى‌شوند چون ميدان مغناطيسى كه به وسيله اسپيكرها ايجاد مى‌شود بر روى لامپ تصوير تاثير گذاشته و با گذشت زمان به آن آسيب مى‌رسانند.
استانداردها
همانطور كه در ابتدا گفتيم امروزه تمام ضررهاى يك كامپيوتر براى كاربر فقط در مانيتور باقى مانده است. با گذشت زمان و شناسايى آسيب‌هاى مختلف و پيشرفت تكنولوژى استانداردهاى مختلفى براى لوازم الكترونيكى و از جمله مانيتورها تعريف شده كه در بين آنها مى‌توان به استاندارد TCO اشاره كرد. TCO در واقع نام اتحاديه تجارى سوئد است كه بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار عضو دارد.
اين تعداد اعضا در زمينه توليد تلفن‌هاى همراه، چاپگر و دستگاه‌هاى كپي، مانيتور، صفحه كليد و انواع اسكنر فعاليت مى‌كنند. قبل از TCO استانداردهاى ديگرى هم وجود داشت كه از آنها مى‌توان به MPRI و MPRII براى توليد مانيتور اشاره كرد. اين استاندارد بر پايه كاهش ميدان مغناطيسى در اطراف مانيتور و كاهش مصرف برق طراحى شده بود. اما با اين وجود اين استاندارد نياز كاربران را به طور كامل بر طرف نمى‌كرد و نياز به يك استاندارد قوى‌تر وجود داشت. در اين هنگام در سال ۱۹۹۲ استاندارد TCO با اولين نوع خود به نام ۹۲ TCO عرضه شد كه مورد استقبال بسيارى از كاربران قرار گرفت. اين استاندارد تمام موارد استاندارد MPRII را شامل شده و تاكيد بيشترى بر كاهش مصرف برق و كاهش ميدان مغناطيسى دارد.
انواع استانداردTCO
TCO
۹۲: اين اولين نسخه از استاندارد TCO است كه به كاهش تشعشع و مصرف برق تاكيد زيادى دارد
.
TCO
۹۵: مدتى بعد با افزودن استانداردهاى ارگونومى و زيست محيطى به استانداردهاى قبلي، استاندارد ۹۵ TCO معرفى شد. در اين استاندارد استفاده از تركيبات آتش‌زاى حاوى برميد و كلريد در ساخت مانيتور ممنوع شد.
TCO
۹۹: در اين استاندارد قوانين محكم‌ترى وضع شدند و از اين پس اين استاندارد به عنوان استاندارد جهانى در بازار معرفى شد.
TCO
۰۳: در اين نسخه از استاندارد، شركت‌‌هاى توليد مانيتور ابتدا ملزم مى‌شدند تا ابتدا استاندارد ۱۴۰۰۱ ISO را دريافت كنند تا بتوانند از استاندارد TCO استفاده كنند.
چگونه مى‌توان استاندارد TCO را در ايران دريافت كرد
در حال حاضر تنها مرجع رسمى دريافت استاندارد TCO، مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك است. اين مركز نماينده رسمى ETL-SEMKO سوئد و آزمايشگاه آكرو ديته موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران براى آزمون TCO است.
لازم به ذكر است حتى اگر مانيتورى خارجى داراى استاندارد، TCO باشد و در داخل كشور اقدام به توليد مانيتور كند بايد به طور جداگانه مجوز استاندارد TCO دريافت كند.
مراحل دريافت مجوز
پس از توليد مانيتور در كارخانه، شركت سازنده بايد مدل دقيقى از محصول خود ارائه كند. مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك به صورت تصادفى يكى از مانيتورهاى آن شركت را از بازار يا خط توليد انتخاب مى‌كند. اين مانيتور با توجه به استانداردهاى جهانى و تحت نظر ETL-SEMKO سوئد مورد آزمايش‌هاى مختلف قرار مى‌گيرد، در صورت درست بودن تمام تست‌ها، TCO مجوزى را با ذكر مدل و سازنده آن مانيتور براى مدت يك سال صادر مى‌كند. مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در طول مدت اين مجوز، چند بار ديگر مانيتور را به صورت تصادفى تست كرده و در صورت عدم رعايت استانداردها مجوز آن را لغو مى‌كند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب

  • برای مطلب روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب وارد نمائید

نظر شما درباره روشهای انتخاب یک مانیتور مناسب

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه