نگاهي به سريال يوسف پيامبر

		  نگاهي به سريال يوسف پيامبر

نگاهي با سريال پرطرفدار يوسف پيامبر

ضیغمی سریال یوسف پیامبر یکی از سریال های تلویزیونی است که براساس سوره مبارکه یوسف در ۴۵ قسمت ۴۵ دقیقه ای ساخته شده است. این سریال جمعه شب ها، از شبکه اول سیما پخش می شود. کارگردانی این سریال را فرج ا... سلحشور یکی از کارگردانان متعهد و مذهبی کشورمان بر عهده دارد. سلحشور در این سال ها گرایش و پیوند خود را با مضامین مذهبی در سینما و تلویزیون بارها نشان داده است. او پیش از ساخت سریال یوسف پیامبر سریال های اصحاب کهف و ایوب پیامبر را ساخته بود. ساخت چنین سریال هایی با موضوعات معنوی و برگرفته از زندگی بزرگان و اولیای خدا کاری سخت و دشوار است.
ساخت هر برنامه تلویزیونی نیازمند بودجه ای هنگفت، نیروی انسانی، وسایل، تجهیزات و زمان متناسب با هدف و موضوع برنامه دارد. از این رو به برنامه های تلویزیونی سازمان صدا و سیما با درجه های الف، ب، ج و د امتیاز داده می شود. سریال یوسف پیامبر پر هزینه در دسته گروه الف سازمان صدا و سیما قرار گرفت و طی ۳۲ ماه فیلم برداری داستان زندگی یوسف پیامبر یکی از مشهورترین داستان ها به تصویر کشیده شد. یوسف پیامبر روایتگر زمان تولد یوسف(ع)، دوران کودکی، حسادت برادران و در چاه انداختن یوسف، فروخته شدن به عنوان برده، توجه زلیخا به او، زندانی شدن یوسف توسط زلیخا و عزیز مصر و ... است.
در این سریال بیش از ۱۸۰ بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون ایفای نقش می کنند که می توان به بازیگرانی چون کتایون ریاحی، جهانبخش سلطانی، مصطفی زمانی، پروانه معصومی، جعفر دهقان، امیر حسین مدرس، الهام حمیدی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، محمود پاک نیت اشاره کرد.
نگارش فیلم نامه ۴ سال زمان برده است و ۱۸ تن از فیلم نامه نویسان کشور براساس قرآن کریم و کتاب های موجود به تحقیق و پژوهش پرداخته اند.
مجید میرفخرایی طراح و سازنده دکور این سریال را به همراه گروهش طی ۲ سال، سه شهر به مساحت ۳۰ هزار متر مربع در خارج ا ز تهران ساختند. ۳ شهر مذکور شهرهای مصر باستان، فدان و کنعان است که شهر کنعان توسط میرفخرایی و گروهش روی تپه قرار داشت. آن ها برای ساختن این شهر کوه را صاف کردند. دکورهای داخلی قصرها نیز در فرهنگ سرای خاوران ساخته شد. دکورهای ساخته شده در اندازه های واقعی است مانند فضای شهرهای مصر، قصرها و بنادر.
در این پروژه نزدیک به ۳هزار قطعه لباس دوخته شده است ولی، جای سوال است که در مصر باستان با آن درجه حرارت و گرما، چرا برای پوشش زنان از لباس های کاموایی، یقه اسکی، با ۲ مانتوی برش خورده و رنگارنگ تا مچ پا و مقنعه بد فرم و برای لباس مردان نیز پیراهن های آستین کوتاه برش خورده یا لباس هایی شبیه لباس احرام مسلمانان استفاده شده است.
در این سریال دوبله مختصری هم وجود داشت که تنها در حد اصلاح گویش برخی از بازیگران و مواردی که صدای بازیگر در حدی که افکت کم شده بود، انجام شد. یوسف پیامبر به شیوه ۳۵ میلی متری فیلم برداری شده است.
مصطفی زمانی ایفاگر نقش حضرت یوسف(ع) از میان ۳ هزار گزینه برای این نقش انتخاب شده است. هر چند که چهره ای ناشناس برای مخاطبان تلویزیونی است ولی آن جذابیت، زیبایی و عرفانی که در قصص قرآن از یوسف یاد شده است در چهره او دیده نمی شود و آن جذابیت لازم را ندارد. گریم و آرایش ویژه با موهای مصنوعی کتایون ریاحی در نقش زلیخا یکی از نکات سریال است که برای اولین بار از تلویزیون ایران پخش می شود ولی کتایون ریاحی نیز بازیگر مناسبی برای ایفای این نقش نیست. هر چند ریاحی بازیگری تواناست ولی متناسب با نقش نیست. او به ابتدایی ترین شکل ممکن احساساتش را ابراز می کند این سریال روندی کند را طی می کند تا داستان به پایان برسد یکی از نکات منفی و قابل نقد همین روند کند و بازی های بدون فراز و نشیب است. ما در این سریال شاهد روایتگری کلام به جای بخش معنوی و دراماتیک کار هستیم و بازی ها کنش و واکنش دراماتیک ندارد و در حد راوی داستان پیش می رود.
نقش حضرت یعقوب را یکی از بهترین بازیگران سینما و تئاتر کشورمان محمود پاک نیت بازی می کند. او توانسته است آن حس پیامبرانه و پدرانه خود را به مخاطب منتقل کند. پاک نیت نقشی متفاوت با نقش های قبلی اش دارد. یعقوب پیامبر چوپانی است که در شهر فدان با چهار همسر خود زندگی می کند و سال هاست که منتظر تولد اولین فرزند راحیل همسرش است و ... بازی های برادران یوسف که بخش کلیدی و مهم داستان را روایت می کنند نتوانست آن حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد کند که دلیل کینه توزی، حسادت، فرصت طلبی و حس انتقام جویی آن ها از یوسف چیست؟ شاید بخشی از آن به ضعف کارگردانی در نپرداختن به این بخش مهم داستان بر می گردد و بخشی هم به بازی حضرت یعقوب و رابطه اش با یوسف که نتوانسته است این حس را به مخاطب انتقال دهد که علاقه و دوست داشتن زیاد یوسف، این حس انتقام جویی در فرزندان را برانگیخت.
گریم بازیگران این سریال هر چند که گفته می شود براساس تحقیق و پژوهش دوران مصر باستان انجام و طراحی شده است ولی خوب نیست و در صحنه پردازی و نور پردازی سریال به وضوح گریم صورت پر رنگ بازیگران دیده می شود. با وجود نقاط ضعفی که در سریال وجود دارد بسیاری از مخاطبان در جمعه شب به تماشای سریال می نشینند و آن ها به دلیل قصه سریال یوسف پیامبر آن را تماشا می کنند.
نکته جالب توجه این سریال این است که در هر قسمت شاهد پخش سوره حضرت یوسف با صدای استاد کریم منصوری قاری قرآن کریم هستیم.
نکته مثبت دیگر این سریال در عنوان بندی است که در اولین قاب تصویری خود مخاطب را به همراه دارد و به ۱۱۶۰ سال قبل از میلاد مسیح می برد. وجود تصاویری از اهرام ثلاثه در عنوان بندی نشان گر این مطلب است که مخاطب از همان ابتدا متوجه می شود که قرار است داستان را در چه عصری مشاهده کند. پخش سریال هایی با مضامین دینی می تواند تلنگری بر همه مخاطبان باشد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  نگاهي به سريال يوسف پيامبر در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره نگاهي به سريال يوسف پيامبر

  • برای مطلب نگاهي به سريال يوسف پيامبر نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد نگاهي به سريال يوسف پيامبر وارد نمائید

نظر شما درباره نگاهي به سريال يوسف پيامبر

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه