انتخاب مانيتور مناسب

		  انتخاب مانيتور مناسب

روشهاي انتخاب مانيتور مناسب

مانیتور را می‌توان مهم‌ترین قطعه یك كامپیوتر دانست. این قطعه تنها قطعه‌ای است كه مستقیما با سلامت كاربر خود سروكار دارد البته تا حدود ۱۰ سال پیش این طور نبود.
چون در آن زمان خود كامپیوترها نیز دارای تشعشعات مضر بودند و مانیتور كم خطرترین قطعه كامپیوتر به حساب می‌آمد. امروزه تمام ضررهای قطعات دیگر كامپیوتر از بین رفته و فقط مانیتورها هستند كه باقی مانده‌اند. در این گزارش سعی می‌كنیم تا كمی به شما در انتخاب یك مانیتور خوب كمك كنیم.
 

حجم مانیتور 

اولین چیزی كه به ذهن یك خریدار می‌رسد، می‌تواند حجم و اندازه مانیتور باشد این كه چه مانیتوری باید بخریم كه روی میز كامپیوتر ما جای بگیرد و مزاحم وسایل دیگر نشود و اندازه نمایش آن مثل مانیتورهای ۱۵‌اینچ یا ۱۷‌اینچ و انتخاب این كه كدامیك میزان محیطی كه در كار با سیستم عامل به آن احتیاج دارید، در اختیار شما می‌گذارد. مانیتورهای ۱۵‌اینچ هم از نظر فضای روی میز و هم فضای صفحه نمایش بسیار كوچكند و پیشنهاد می‌شود فقط آنها را در اختیار كودكان برای بازی یا كارهای آموزشی قرار دهید.
مانیتورهای ۱۷‌اینچ برای كارهای حرفه‌ای و یا كاربران با سنین بالاتر پیشنهاد می‌شود، دارای حجم زیادی هستند. سعی كنید مانیتوری انتخاب كنید كه از نظر عمق حجم كمتری داشته باشد تا میز كامپیوتر یا فضای كار یا زندگی شما را خیلی اشغال نكند. اما این موارد فقط شامل مانیتورهای CRT یا همان مانیتورهای معمولی می‌شود. در مانیتورهای LCD دیگر بحث حجم اشغال شده روی میز مطرح نیست و فقط روشنایی و كیفیت باید مورد بحث قرار گیرد. تمام تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه كه آیا مانیتور۱۵ LCDاینچ بخریم یا ۱۷‌اینچ به دلیل بالا بودن قیمت‌های این مانیتورها برعهده خریدار است و تنها پیشنهادی كه در این زمینه می‌توان كرد آن است كه در هنگام خرید مانیتوری بخرید كه زاویه دیدی خوب و گارانتی مناسبی داشته باشد. لازم به ذكر است چه در مانیتورهای CRT و چه در LCD اندازه ۱۵‌اینچ و ۱۷‌اینچ اندازه واقعی نیست و صفحه نمایش واقعی كمی پایین‌تر از اندازه ثبت شده بر روی مانیتور است. البته اندازه مانیتورهای LCD واقعی‌تر است.

نوع صفحه‌های نمایش‌ 

صفحه‌های نمایش موجود در بازار به ۳ گروه تقسیم می‌شوند.
مانیتورهای flatiron یا supetflat از هر دو نوع دیگر گران‌تر هستند. آنها هم از داخل و هم از خارج دارای سطحی صاف هستند و فقط در اندازه ۱۷‌اینچ به بالا تولید می‌شوند. در این میان مانیتورهای LCD باقی می‌مانند كه طبیعتا از نوع سوم یا supetflat ها هستند.
۱-معمولی ‌۳-flat ۲-flatron یا superflat مانیتورهایی با صفحه نمایش معمولی در هر دو اندازه ۱۵ و ۱۷‌اینچ موجود است و دارای قیمت مناسبی هم هستند. صفحه نمایش این مانیتورها هم از روی شیشه و هم از داخل دارای منحنی است. مانیتورهای flat دارای صفحه مسطح بیرونی بوده ولی صفحه نمایش داخلی آن دارای منحنی است. در هنگام خرید توجه كنید كه این مانیتورها را به دلیل شباهت زیاد با مانیتورهای superflat اشتباه نگیرد. این مانیتورها فقط در اندازه ۱۷‌اینچ در بازار وجود دارند و نسبت به مانیتورهای معمولی دارای قیمت بالاتری هستند. كیفیت تصویرResoulution 
 
Dedktop properties / setting / Ladvasnced / monitor قابل تعریف است. این كار شامل مانیتورهای LCD نیز می‌شود.
مانیتورهای ۱۵‌اینچ موجود در بازار اكثرا از ۷۶۸*۱۰۲۴ Resoulution بیشتر پشتیبانی نمی‌كنند. البته این ركورد بدی در بین مانیتورهای ۱۵‌اینچ نیست و در صورت خرید یكی از آنها مطمئن باشید كه از نظر كیفیت ضرر نكرده‌اید. در مانیتورهای ۱۷‌اینچ جدیدی كه به بازار می‌آیند. Resiulution های زیادی مورد حمایت قرار می‌گیرند كه بیشتر به كارت گرافیك شما بستگی دارند. در این مورد بیشتر می‌توان روی خرید كارت‌های گرافیك خوب تاكید كرد. وقتی كه كارت گرافیك مورد نظر را تهیه كردید، پیشنهاد می‌شود به خاطر اذیت نشدن چشم شما در هر اندازه‌ای از تصویر فقط به میزانhrz در حال انتقال از كارت گرافیك به مانیتور خود توجه كنید و آن را از ۸۰ پایین‌تر نیاورید. این ‌میزان ‌در قسمت‌ امكانات اضافی مانیتورها 
بعضی مانیتورها دارای چند پورت USB در قسمت عقب خود هستند كه می‌توانید از آنها برای اتصال قطعات External خود مثل modem یا پرینتر به كامپیوتر استفاده كنید. بعضی از مانیتورها هم دارای Speaker هستند، البته این مانیتورها به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شوند چون میدان مغناطیسی كه به وسیله اسپیكرها ایجاد می‌شود بر روی لامپ تصویر تاثیر گذاشته و با گذشت زمان به آن آسیب می‌رسانند.

استانداردهای مونیتور

همانطور كه در ابتدا گفتیم امروزه تمام ضررهای یك كامپیوتر برای كاربر فقط در مانیتور باقی مانده است. با گذشت زمان و شناسایی آسیب‌های مختلف و پیشرفت تكنولوژی استانداردهای مختلفی برای لوازم الكترونیكی و از جمله مانیتورها تعریف شده كه در بین آنها می‌توان به استاندارد TCO اشاره كرد. TCO در واقع نام اتحادیه تجاری سوئد است كه بیش از یك میلیون و ۲۰۰ هزار عضو دارد.
این تعداد اعضا در زمینه تولید تلفن‌های همراه، چاپگر و دستگاه‌های كپی، مانیتور، صفحه كلید و انواع اسكنر فعالیت می‌كنند. قبل از TCO استانداردهای دیگری هم وجود داشت كه از آنها می‌توان به MPRI و MPRII برای تولید مانیتور اشاره كرد. این استاندارد بر پایه كاهش میدان مغناطیسی در اطراف مانیتور و كاهش مصرف برق طراحی شده بود. اما با این وجود این استاندارد نیاز كاربران را به طور كامل بر طرف نمی‌كرد و نیاز به یك استاندارد قوی‌تر وجود داشت. در این هنگام در سال ۱۹۹۲ استاندارد TCO با اولین نوع خود به نام ۹۲ TCO عرضه شد كه مورد استقبال بسیاری از كاربران قرار گرفت. این استاندارد تمام موارد استاندارد MPRII را شامل شده و تاكید بیشتری بر كاهش مصرف برق و كاهش میدان مغناطیسی دارد.

انواع استانداردTCO

TCO۹۲: این اولین نسخه از استاندارد TCO است كه به كاهش تشعشع و مصرف برق تاكید زیادی دارد.
TCO۹۵: مدتی بعد با افزودن استانداردهای ارگونومی و زیست محیطی به استانداردهای قبلی، استاندارد ۹۵ TCO معرفی شد. در این استاندارد استفاده از تركیبات آتش‌زای حاوی برمید و كلرید در ساخت مانیتور ممنوع شد.
TCO۹۹: در این استاندارد قوانین محكم‌تری وضع شدند و از این پس این استاندارد به عنوان استاندارد جهانی در بازار معرفی شد.
TCO۰۳: در این نسخه از استاندارد، شركت‌‌های تولید مانیتور ابتدا ملزم می‌شدند تا ابتدا استاندارد ۱۴۰۰۱ ISO را دریافت كنند تا بتوانند از استاندارد TCO استفاده كنند.
چگونه می‌توان استاندارد TCO را در ایران دریافت كرد
در حال حاضر تنها مرجع رسمی دریافت استاندارد TCO، مركز تحقیقات صنایع انفورماتیك است. این مركز نماینده رسمی ETL-SEMKO سوئد و آزمایشگاه آكرو دیته موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای آزمون TCO است.
لازم به ذكر است حتی اگر مانیتوری خارجی دارای استاندارد، TCO باشد و در داخل كشور اقدام به تولید مانیتور كند باید به طور جداگانه مجوز استاندارد TCO دریافت كند.
مراحل دریافت مجوز 
پس از تولید مانیتور در كارخانه، شركت سازنده باید مدل دقیقی از محصول خود ارائه كند. مركز تحقیقات صنایع انفورماتیك به صورت تصادفی یكی از مانیتورهای آن شركت را از بازار یا خط تولید انتخاب می‌كند. این مانیتور با توجه به استانداردهای جهانی و تحت نظر ETL-SEMKO سوئد مورد آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرد، در صورت درست بودن تمام تست‌ها، TCO مجوزی را با ذكر مدل و سازنده آن مانیتور برای مدت یك سال صادر می‌كند. مركز تحقیقات صنایع انفورماتیك در طول مدت این مجوز، چند بار دیگر مانیتور را به صورت تصادفی تست كرده و در صورت عدم رعایت استانداردها مجوز آن را لغو می‌كند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  انتخاب مانيتور مناسب در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره انتخاب مانيتور مناسب

  • برای مطلب انتخاب مانيتور مناسب نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد انتخاب مانيتور مناسب وارد نمائید

نظر شما درباره انتخاب مانيتور مناسب

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه