چند توصيه علمي براي خواب راحت

		  چند توصيه علمي براي خواب راحت

كمبود خواب كافی از نظر جسمی بر میزان ترشح هورمون‌ها، ضربان قلب و متابولیسم بدن تاثیرگذار است و از نظر روحی نیز كارایی و بازده مغز را كاهش می‌دهد. همچنین، موجب ابتلا به دیابت شده و حتی افسردگی نیز ایجاد می‌كند.

كمبود خواب كافی از نظر جسمی بر میزان ترشح هورمون‌ها، ضربان قلب و متابولیسم بدن تاثیرگذار است و از نظر روحی نیز كارایی و بازده مغز را كاهش می‌دهد. همچنین، موجب ابتلا به دیابت شده و حتی افسردگی نیز ایجاد می‌كند.
نتایج تحقیقات نشان داده است، در سال‌های اخیر الگوهای خواب تغییر كرده و میزان خواب مردم سراسر جهان نسبت به دهه‌های گذشته حدود 25 درصد كاهش یافته است و در عین حال پس از بیدار شدن نیز در وضعیت نشاط جسمی و روحی كافی قرار ندارند.
از این‌رو، زنان می‌توانند با رعایت اصولی در منزل، خواب خوشی را برای خود و دیگر اعضای خانواده به ارمغان بیاورند تا در طی روز نیز خانواده با نشاط و شادابی بیشتری به كار پرداخته و بازده تحصیلی، شغلی، ورزشی و عاطفی‌شان افزایش یابد كه این نكات به قرار ذیل است:

ـ ملحفه‌ها را در فواصل زمانی كوتاه عوض كنید:
بررسی‌ها نشان داده است، وقتی افراد در هنگام خواب از ملحفه و روبالشی تمیز و نرم و با عطر خوش استفاده می‌كنند زودتر به خواب رفته و بهتر می‌خوابند.

- ساعت را در نزدیكی یا در معرض دید قرار ندهید:
بسیاری از مواقع وقتی ساعت در نزدیكی یا روبروی فردی كه قصد دارد بخوابد قرار گیرد، او با نگاه كردن به آن یا در مواردی با شنیدن و گوش دادن ناخواسته به صدای آن، شروع به تفكر درباره كارهای انجام شده یا نشده آن روز و برنامه‌های روز بعد می‌كند و دیرتر به خواب می‌رود.

ـ استفاده از بالش مناسب اهمیت زیادی دارد:sleeping baby
چنانچه مدتی به یك طرف خوابیده‌اید، آن را برگردانید تا حالت محدب آن حفظ شود.
استفاده از بالش مناسب نه تنها به كیفیت خواب كمك می‌كند، بلكه از ایجاد دردهای سر و گردن نیز جلوگیری می‌كند.
استفاده از بالش نامناسب در سنین میانسالی و كهنسالی حتی ممكن است موجب بروز افسردگی شود زیرا موجب اختلال در كیفیت خواب شده و روی سیستم عصبی افراد تاثیر می‌گذارد.
چنانچه مواد داخل بالش به جای پلی‌استر از جنس مواد خنك و تركیبی از فیبر سرامیك و سولفات سدیم باشد، خواب بسیار بهتر و لذت‌ بخش‌تری را برای شخص به ارمغان می‌آورد زیرا سر را خنك‌تر نگاه می‌دارد.
ـ سعی شود در انتخاب رنگ و ضخامت پرده مورد استفاده در اتاق‌ها دقت بیشتری شود. در مورد اتاق خواب، استفاده از پرده‌هایی كه در آن مقداری از رنگ سبز استفاده شده باشد در ایجاد آرامش و خواب راحت‌تر موثرتر است.
در ضمن باید توجه داشت، صرفا استفاده از پرده‌های توری و نازك در اتاق خواب مناسب نیست و باید پرده تقریبا ضخیم نیز وجود داشته باشد و هنگام خواب پرده‌ها تقریبا بسته (نه به طور كامل) باشند تا محیط راحت‌تری فراهم شود.
ـ گرمای نسبی پاها به دلیل تسریع و راحت‌تر شدن جریان خون در این محل و كاهش دما در ناحیه میانی بدن خواب راحت‌تری به دنبال دارد. این موضوع در كودكان اهمیت بیشتری دارد اما در بزرگسالان نیز بی‌فایده نیست؛ بنابراین مادران می‌توانند هنگام خواب به بالین فرزندان رفته و با كشیدن یك ملحفه یا پتوی نازك روی قسمت پای آنها، این مورد را رعایت كنند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  چند توصيه علمي براي خواب راحت در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره چند توصيه علمي براي خواب راحت

  • افی

    افی

    مرسی

نظر شما درباره چند توصيه علمي براي خواب راحت

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه