پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي

		  پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي

شبکه اینترنت به سرچشمه اطلاعات، بازاری شلوغ، عرصه اجتماعی پر جنب و جوش و کمینگاه مناسبی برای تبهکاران سایبر تبدیل شده است.

شبکه اینترنت به سرچشمه اطلاعات، بازاری شلوغ، عرصه اجتماعی پر جنب و جوش و کمینگاه مناسبی برای تبهکاران سایبر تبدیل شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از قول کارشناسان می نویسد که تبهکاران از فرصت های مختلف در شبکه اینترنتی برای سوء استفاده و حمله به کاربران معمولی استفاده می کنند و جلوگیری از آن بسیار دشوار است.

یکی از روش های معمول فرستادن ویروس و برنامه های پنهانی به وب سایت های مشروع و پر مراجعه است. سپس این برنامه اطلاعات شخصی مراجعان به این وب سایت ها را جمع آوری کرده که می تواند بعدا برای کلاهبرداری های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد.

کارشناسان می گویند که در گذشته تشخیص ویروس ها آسان تر بود ولی اکنون این کار توسط نرم افزارهایی صورت می گیرد که بی سر و صدا و غیر قابل تشخیص هستند. شبکه اینترنت در چند سال اخیر فرصت های بیشتری برای تبهکاران و سارقان اطلاعات شخصی مردم فراهم کرده است.

نیویورک تایمز می افزاید: سیستم کنترل اتوماتیک شرکت گوگل در دوره اخیر حدود ۳۰۰ هزار مورد از نرم افزارهای سارق اطلاعات را در وب سایت های گوناگون شناسایی و از کار انداخته است.

این موارد به گفته گوگل به نسبت دو سال پیش دو برابر شده است. یک سازنده نرم افزارهای امنیتی نیز می گوید که تعداد کشف نرم افزارهای سارق در سال گذشته دو برابر شده و به رقم ۲۴۰ هزار مورد رسیده است.

علاوه بر این انواع و اقسام نرم افزارهای ضد ویروس تقلبی و شیوه های دیگر جلب و حیله کاربران اینترنت نیز وجود دارد. بنابر این حفاظت از اطلاعات شخصی بیش از گذشته اهمیت می یابد.

چند راهکار اساسی برای مقابله با سارقان اطلاعات و تبهکاران اینترنتی عبارتند از :

۱) از مرورگر خود حفاظت کنید:

به گفته کارشناسان ایمنی اینترنت، مستقیم ترین شیوه حمله سارقان اطلاعاتی، مرورگرهای اینترنتی هستند.

«اینترنت اکسپلورر» و «فایر فاکس» بیش از سایر مرورگرها هدف این حملات قرار می گیرند چون از همه پر طرفدار تر هستند.

برای تضمین امنیت کامپیوتر خود باید از تازه ترین نسخه مرورگرها استفاده کرده و حتما آن را با پیاده کردن نرم افزار ضد ویروس تکمیل کنید. با وجود این، بین کشف راه های جدید سرقت اطلاعات و طراحی و عرضه ضد ویروس های به روز شده ممکن است فاصله زمانی وجود داشته باشد به خصوص برای دارندگان ویندوز ایکس پی.

استفاده از مرورگرهای کم طرفدار و ناشناخته مثل مدل کروم گوگل که درعین حال روزآمدترین امکانات ایمنی را دارد می تواند راه بسیار موثری باشد.

۲) ادوب خود را همیشه روزآمد کنید:

در سال گذشته حملات متعدد و پر سرایت به بازخوان ادوب نقطه ضعف های این نرم افزار را برملا کرده است. در حال حاضر تقریبا نیمی از حملات و سرقت های اینترنت در شکل فایل پی دی اف صورت می گیرد.

این خطر می تواند همه کسانی را که از بازخوان پی دی اف و ادوب فلش پلیر استفاده می کنند تهدید کند. بخشی از مشکل این است که اکثر کامپیوترها از نسخه های کهنه و قدیمی استفاده می کنند اما از ماه آوریل روزآمد کردن ادوب به شکل اتوماتیک بسیار ساده تر شد.

برای دسترسی به تازه ترین نسخه فلش پلیر می توانید به وب سایت ادوب Adobe مراجعه کنید. دارندگان ویندوز می توانند با استفاده از ابزار رایگان Secunia PSI که کامپیوتر را کاملا بررسی کرده و نقاط ضعف آن را مشخص می کند کاستی های کامیپوتر خود را بشناسند.

۳) از آگهی های حیله گر برحذر باشید:

یکی از رایج ترین راه های سرقت اطلاعات مردم استفاده از وب سایت های پر طرفدار و مورد اعتماد است. سارقان با استفاده از عناوین این وب سایت ها آگهی های کاذب خود را به مردم عرضه می کنند. به عنوان مثال ابتدا موجی از ارسال ای میل در مورد تسری یک ویروس فراگیر ارسال می شود و بعد آگهی فروش یک نرم افزار ضد ویروس پخش می شود.

این محصولات تقلبی هستند و از طریق فروش آن سارقان ضمن به جیب زدن مبلغی اطلاعات خریداران را برای کلاهبرداری های دیگر مورد استفاده قرار می دهند. تعداد این پیام های کاذب هشدار دهنده که وسیله انتقال نیمی از نرم افزارهای سارق به کامپیوترهای مردم هستند در یک سال گذشته پنج برابر شده است.

در هر موردی که با این گونه پیام ها یا آگهی ها مواجه شدید آن را باز نکنید و اگر احساس خطر می کنید پس از هر مورد از این نوع کامپیوتر خود را با یک نرم افزار ضد ویروس قابل اعتماد باز کنترل کنید.

یک راه دیگر مقابله با این پیام ها و آگهی های تجاری حیله گر استفاده از نرم افزار رایگانK۹ Web Protection است.

۴) نتایج جستجوی مسموم:

تبهکاران اینترنتی در عین حال می کوشند به سایت های جستجوگر نیز نفوذ کرده و نتایج و آدرس های مسموم خود را در کنار پاسخ های اصلی و پر طرفدار قرار دهند.

بر اساس بررسی های جدید شرکت گوگل، ۶۰ درصد از سایت های مسموم و تبهکار که کلمات مربوط به جستجوهای پر مراجعه را در عنوان خود قرار داده اند کارشان ارسال نرم افزارهای سارق به کامپیوتر مراجعان است.

ابزارهای رایگانی مثل Site Advisea متعلق به Mc Afee و یا Web of Trust متعلق به فایر فاکس می توانند در مقابله با این موارد موثر باشند.

۵) رسانه های ضد اجتماعی :

تبهکاران و سارقان از شبکه های گروهی – اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر و حتی نوشتن اظهار نظر در وب لاگ های شخصی استفاده می کنند. در وب سایت های گروهی فقط کسانی را که می شناسید به دایره دوستان خود راه دهید.

در عین حال مراقب باشید که کرم Koob face در یکسال گذشته کاربران فیس بوک و سایر وب سایت های گروهی را هدف گرفته است. معمولا با دادن وعده یک ویدئو و با خواستن از شما برای پیاده کردن یک نرم افزارهای تقلبی به نشانی و سپس به کامپیوتر شما دسترسی پیدا می کنند.

و بالاخره مهمترین نکته حفظ هوشیاری همیشگی است. تبهکاران هر روزه شیوه های خود را پیچیده تر می کنند و مهمترین ابزار برای حفظ امنیت در عرصه اینترنت هوشیاری و داشتن یک حس بدگمانی است.
       
   
   
            روزنامه جام‌جم ( www.jamejamonline.ir )    

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي

  • برای مطلب پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي وارد نمائید

نظر شما درباره پنچ راه براي جلوگيري از سرقتهاي اينترنتي

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه