درمان ريشه يا ايمپلنت ؟

		  درمان ريشه يا ايمپلنت ؟

گاهي در مورد دندان‌هايي که تاج آنها از بين رفته و نياز به درمان ريشه هم دارند، اين سوال براي بيمار و دندانپزشک مطرح مي‌شود که بهتر است دندان را با درمان ريشه و بازسازي تاج حفظ کرد يا اينکه بايد دندان را کشيد و به جاي آن ايمپلنت گذاشت؟ در اين يادداشت تلاش مي‌کنم ابعاد مختلف اين مساله را روشن کنم

اولين نکته‌اي که بايد به آن دقت کنيم اين است که هيچ چيز جايگزين دندان طبيعي نمي‌شود و همواره بايد تلاش کنيم حتي‌المقدور از کشيدن دندان اجتناب کنيم. با توجه به اين مساله، واقعيت اين است که در اکثر موارد سوالي که مطرح کرديم موضوعيت ندارد؛ يعني يا دندان با درمان ريشه و بازسازي تاج قابل نگهداري است يا نه؛ که در صورت اخير، چاره‌اي جز کشيدن دندان نداريم. به عبارت ديگر، همواره تلاش ما براين است که حتي‌الامکان دندان طبيعي حفظ شود. اگرچه ايمپلنت در حال حاضر بهترين انتخاب براي جايگزيني دندان‌هاي از دست رفته است، همان‌طور که گفتيم هيچ‌گاه جاي دندان طبيعي انسان را نمي‌گيرد؛ مثلا الياف خاص دور ريشه دندان طبيعي داراي خاصيت جذب فشار وارد بر دندان هستند و به دندان تا حدي قدرت انعطاف‌پذيري و مقاومت در برابر فشار را مي‌دهند، در حالي‌که ايمپلنت اين خاصيت مهم را ندارد.

اگر به هر دليلي درمان ريشه امکان‌پذير نبود يا اينکه تاج دندان آن‌قدر تخريب شده بود که امکان بازسازي آن وجود نداشت يا در مواردي که پيش‌بيني مي‌شود درمان ريشه و بازسازي تاج با وجود هزينه زياد چندان به عمر دندان اضافه نمي‌کند، مي‌توان به ايمپلنت يا انتخاب‌هاي ديگر انديشيد. شايد براي شما جاي سوال باشد که چه کسي چنين تصميمي را اتخاذ مي‌کند. تصميم‌گيري در اين مورد در وهله اول به عهده دندانپزشک است که بايد همواره منفعت بيمار را بر منفعت خود مقدم بدارد و بهترين درمان را با در نظر گرفتن همه شرايط انتخاب کند.

در پايان باز هم توجه خوانندگان محترم را به اهميت پيشگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان جلب مي‌کنم. حداقل روزي دوبار مسواک زدن با خميردندان حاوي فلورايد، اجتناب از خوردن مکرر مواد قندي پوسيدگي‌زا و مراجعه مرتب (اقلا سالي يک‌بار) به دندانپزشک جهت معاينه دندان‌ها، کل کاري است که بايد انجام دهيم تا هيچ‌گاه سوال بالا در مورد دندان‌هاي ما مطرح نشود و هرگز بر سر دوراهي نمانيم که به درمان ريشه بپردازيم يا اينکه آن را بکشيم و از ايمپلنت استفاده کنيم؟

salamat.ir

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  درمان ريشه يا ايمپلنت ؟ در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره درمان ريشه يا ايمپلنت ؟

  • برای مطلب درمان ريشه يا ايمپلنت ؟ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد درمان ريشه يا ايمپلنت ؟ وارد نمائید

نظر شما درباره درمان ريشه يا ايمپلنت ؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه