دانستني هاي شير

		  دانستني هاي شير

سیاری از افراد شیر را دوست ندارند و نمی خورند. این ممکن است که به دلیل نا آشنایی یا عدم آگاهی آنها در مورد این ماده مغذی باشد. این افراد تصورات غلطی در مورد شیر دارند که این موضوع در عدم مصرف شیر بسیار موثر است.

   
بسیاری از افراد شیر را دوست ندارند و نمی خورند. این ممکن است که به دلیل نا آشنایی یا عدم آگاهی آنها در مورد این ماده مغذی باشد. این افراد تصورات غلطی در مورد شیر دارند که این موضوع در عدم مصرف شیر بسیار موثر است. این افراد گاهی این عقاید نادرست را در مورد شیر دارند.

آلرژی شیر

شیر و آلرژی ناشی از شیرعده ای از افراد نسبت به پروتئین موجود در شیر حساس هستند و یا اینکه دچار عدم تحمل لاکتوز هستند. این افراد آنزیم لاکتاز را به اندازه کافی ندارند روده کوچک به این آنزیم احتیاج دارد تا لاکتوز (قند شیر) را بشکند. اگر لاکتوز هضم نشود، کرامپ (گرفتگی) و نفخ ایجاد می شود. آلرژی به شیر واکنش سیستم ایمنی به پروتئین موجود در شیر است. اما از عوامل تشدیدکننده آلرژی های غذایی می توان به تاریخچه خانوادگی به آلرژی غذایی هم اشاره کرد.

شیر و آکنه

آکنه صورت در اثر تغییرات هورمونی گاهی عملکرد کبدی و نوع انباشتگی چربی زیر پوست است اما خوردن شیر موجب ایجاد آکنه نمی شود.شیر ما را چاق می کنداگر یک بسته غذایی ۲۵۰۰ تا ۳۱۰۰ کیلوکالری داشته باشد، ۱۰۰ سی سی شیر گاو معادل ۷۰ کیلوکالری انرژی دارد. این انرژی از درشت مغذی های شیر به دست می آید.
 
شیر های پرچرب حاوی چربی اشباع کوتاه زنجیر و بلند زنجیر و قند لاکتوز هستند. علاوه بر انرژی زیادی که از طریق مصرف شیر به میزان زیاد به دست می آوریم، اسیدهای چرب اشباع آن می تواند در بدن تبدیل به کلسترول IDL شده و این چربی های بد ممکن است در عروق تجمع پیدا کرده و سبب بروز مشکلات عروقی و قلبی شود.. ۲۴۰ سی سی شیر با توجه به اینکه کم چرب است یا پرچرب ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوکالری دارد. یعنی چیزی معادل یک چهارم کالری موردنیاز یک دختر نوجوان. بنابراین باید سعی کرد که به میزان متعادل و از شیر کم چرب استفاده کرد.

شیر و تغییرات هورمونی

همان طور که ما در بدن خود از هورمون های زیادی داریم، این هورمون ها در بدن سایر پستانداران دیگر هم وجود دارد. همانطور که قسمتی از این هورمون ها از بدن انسان و از راه شیر به نوزاد منتقل می شود، در بدن سایر پستاندارانی که زایمان می کنند و شیر تولید می کنند هورمون هایی وجود دارد. علاوه بر هورمون ها تغذیه حیوانات و آنتی بیوتیک ها، داروهای مختلف اگر بر مبنای اصول صحیح مصرف نشده باشد و در زمان بین خوردن آنها و تولید و ترشح شیر، قسمتی از آنها وارد شیر می شود.
 
اگر چه مقدار آن مثل انسان شیرده کم می شود اما برخی این داروها زیان خوبی ندارند از داروها مهم تر، آلودگی های اولیه و ثانویه است که از حیوان بیمار یا ظرف آلوده یا نگهداری غیراصولی ممکن است از طریق شیر فاسد به بدن مصرف کننده برسد. البته این آلودگی ها بیشتر در مورد شیر های فله ای است و شیرهای پاستوریزه به مراتب خطرات کمتری دارند. در هر حال رعایت اعتدال و تناسب و تعادل همشه توصیه می شود.

شیر و کاکائو

بهتر است شیرکاکائوهای آماده بازار مصرف نشود. چرا که دارای مقادیر بالایی از قند هم هستند. در کسانی که خوردن شیر خام را دوست ندارند برای تحمل بهتر اشکالی ندارد که از کاکائوی خوب و مرغوب و در خانه شیر کاکائو تهیه کنند و با میزان کم شیرینی مصرف کنند.

شیر برای رژیمی ها

هدف از رژیم گرفتن در افراد چاق و دارای اضافه وزن، کاستن از انرژی است تا از ذخایر انرژی مازاد بر نیاز و بافت چربی کاسته شود. منتهی در ضمن کاستن از انرژی باید تمام مواد مغذی بدن آنها تامین شود. شیر نسبت به برخی از مواد غذایی دارای چگالی بالاتری از نظر مغذی دارد. در دوران رژیم گرفتن ترتیبی داده می شود که در صد پروتئین افراد بیشتر تامین شود تا سایر موادی مثل قندی ها، در این صورت می توان به مدت محدود از شیر به اندازه معقول استفاده کرد.
 
منبع: eatright
   

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  دانستني هاي شير در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره دانستني هاي شير

  • برای مطلب دانستني هاي شير نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد دانستني هاي شير وارد نمائید

نظر شما درباره دانستني هاي شير

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه