فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟

		  فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟

فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟

خيلي اوقات مادراني را مي‌بينيم که در حالي که هنوز آثار خستگي جسمي و روحي ناشي از زايمان و مراقبت از فرزند اول در چهره‌شان نمايان است، فرزند دوم را باردار مي‌شوند.
وقتي فاصله سني بچه‌ها از يکديگر کم است، والدين توان لازم را براي پرورش کودکان نخواهند داشت. خيلي اوقات فاصله زياد ميان فرزندان هم مشکل‌ساز است. تحقيقات نشان مي‌دهد که فاصله زياد يا کم ميان زايمان‌ها موجب بروز خطراتي هم براي مادر و هم براي فرزندان مي‌شود.فاصله نه کم، نه زيادجديدترين مطالعات نشان داده‌اند که فاصله خيلي کم و يا خيلي زياد ميان بچه‌ها موجب بروز مشکلاتي در دومين کودک شده و احتمال اين خطرها بسيار زياد مي‌شود.اين مطالعه که در مجله انجمن پزشکي آمريکا به چاپ رسيده، از سوي محققان دانشگاه کلمبيا انجام شده است. آنها معتقدند که اگر فاصله ميان بچه‌ها کمتر از 18 ماه و يا بيشتر از 59 ماه باشد، امکان بروز مشکلات متعدد براي فرزند دوم افزايش پيدا مي‌کند.در اين مطالعه سن مادر و حتي وضعيت اجتماعي اقتصادي او هم در نظر گرفته شده است. محققان بر اين باورند که اگر فاصله بارداري‌ها کمتر از 18 ماه باشد، 40 درصد خطر تولد نوزاد نارس بيشتر شده، امکان کم‌بودن وزن نوزاد حين تولد 61 درصد افزايش پيدا کرده و سن تولد نوزاد هم در 26 درصد موارد کمتر از يک نوزاد طبيعي مي‌شود. شايد جالب باشد که به اين نتايج بيشتر و دقيق‌تر توجه کنيم. اگر فاصله ميان بارداري‌ها کمتر از 18 ماه باشد، به ازاي هر يک ماهي که اين فاصله کوتاه‌تر مي‌شود، بايد منتظر اين اتفاقات باشيم: خطر تولد نوزاد نارس تا دو درصد و خطر تولد نوزاد با وزن کم تا 3/3 درصد بيشتر مي‌شود.از طرف ديگر، اگر فاصله بارداري‌ها بيش از 59 ماه باشد (يا 5 سال) باشد، خطر تولد نوزاد نارس تا 6/0 درصد و نوزاد با وزن کم تا 9/0 درصد بيشتر مي‌شود. شايد به همين دلايل باشد که متخصصان زنان و زايمان معتقدند که براي فاصله‌گذاري ميان بچه‌ها بايد عاقلانه تصميم گرفت. از طرفي خانواده بايد از نظر جسمي، روحي و مالي به وضعيت مناسب‌تري برسند و وقت کافي براي هر بچه بگذارند. از سوي ديگر، اگر اين فاصله بسيار زياد باشد، علاوه بر بروز خطرات جسمي، مادر دچار سالخوردگي و بي‌حوصلگي شده و امکان رشد و پرورش مناسب را براي او ندارند، ضمن اينکه خطرات ژنتيکي هم براي کودک دوم مطرح است.در واقع وقتي که فاصله بارداري‌ها زياد باشد، ظرفيت و توان بارداري مادر کم شده و همين کاهش توان باروري مادر موجب مي‌شود جنين نتواند به طور صحيح و مطلوب رشد و تکامل پيدا کند. تحقيقي ديگر که در مجله پزشکي انگليس به چاپ رسيده است، نشان داده که فاصله کم‌ ميان بارداري‌ها خطر مرگ نوزاد را بيشتر مي‌کند. اين محققان به پروتئيني اشاره کرده‌اند که تنظيم‌کننده زايمان است و وقتي فاصله بارداري‌ها کم باشد، امکان توازن اين پروتئين در بارداري وجود ندارد و در نتيجه خطر مرگ جنين را تهديد مي‌کند

سلامتايران

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟ در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟

  • برای مطلب فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟ وارد نمائید

نظر شما درباره فرزند اول و دوم چند سال باهم فاصله داشته باشند؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه