اصول تغذيه تكميلي كودكان

اصول تغذيه تكميلي كودكان

تغذیه کودکان یکی از دغدغه های اصلی مادران و پدران است

يكي از دغدغه‌هاي مادراني که بچه‌هاي نوپا دارند، غذاخوردن آنهاست؛ اينكه بعد از 6 ماهگي با چه برنامه‌اي بايد فرزندشان را تغذيه کنند...

 حالا ديگر همه ‌تازه‌مادران، اين را مي‌دانند كه تا قبل از 6 ماهگي، غذاي کودک، هيچ چيزي جز شير مادر نيست؛ زيرا احتمال اينکه دستگاه گوارش او در اين سنين به غذاهاي ديگر (غير از شير مادر) واکنش نشان دهد، بسيار بالاست. اما بعد از 6 ماهگي، چه؟ تغذيه تكميلي، درست بعد از همين سن است که آغاز مي‌شود.

ماه 7

به علت آساني هضم غلات، اولين غذاي کمکي كودك از غلات تشكيل مي‌شود. در اولين روز از شروع ماه هفتم مي‌توانيد يك قاشق مرباخوري فرني (تهيه شده از آرد برنج) به كودك بدهيد.

در روز دوم، 2 بار و هر وعده يك قاشق مرباخوري فرني و در روز سوم يك قاشق مرباخوري (هم 3 بار در روز) و به همين ترتيب، در آخرين روز هفته، 5 وعده در روز و هر وعده 2 تا 3 قاشق مرباخوري فرني به شيرخوار بدهيد.

در هفته دوم، علاوه بر فرني بايد حريره بادام را نيز اضافه و ميزان آن را به تدريج بيشتر كنيد.

در هفته سوم، پوره سبزيجاتي مثل سيب‌زميني، كدوحلوايي، هويج، نخود سبز و لوبياسبز را كم‌كم شروع كنيد و در هفته چهارم، سوپ را نيز به رژيم غذايي شيرخوار بيفزاييد. اين سوپ شامل گوشت بدون چربي، برنج، بلغور، جو، گندم يا رشته فرنگي و هويج است و بايد هر 3 روز يك بار، يك نوع سبزي به آن اضافه شود؛ جعفري، گشنيز، لوبياسبز، كدوسبز و كرفس. اما سبزيجاتي مانند اسفناج و گوجه فرنگي را بهتر است تا قبل از يك سالگي به کودک ندهيد.

ماه 8

در ماه هشتم، زرده تخم‌مرغ به رژيم غذايي شيرخوار اضافه مي‌شود. البته زرده بايد كاملا پخته شود و در آغاز نصف قاشق چاي‌خوري از آن را به شيرخوار داد و به تدريج، هر روز مقدار زرده تخم‌مرغ را بيشتر كرد تا ظرف مدت 2 هفته به يك زرده كامل برسد.

در 2 هفته آخر ماه هشتم، صبح‌ها 3 قاشق مرباخوري حريره همراه نصف زرده، ساعت 10 صبح 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره يا پوره، ظهر 3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ و 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست، عصر 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره و شب 3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ و 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست بايد به كودك داده شود.

ماه 9

در 2 هفته اول ماه نهم مي‌توان حبوبات را به سوپ اضافه كرد. اولين حبوبات، عدس و ماش هستند كه هضم آسان‌تري دارند. هر 3 روز يك بار مي‌توان نوع حبوبات را تغيير داد. اگر از آرد حبوبات استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد يك قاشق مرباخوري سرصاف آن را به كار ببريد. در ضمن، اضافه كردن يك قاشق مرباخوري كره يا روغن مايع به غذاي كودكي كه وزن نمي‌گيرد، مي‌تواند بسيار موثر باشد. در 2 هفته دوم ماه نهم بايد ميوه (سيب، گلابي و موز) را به كودك داد. فراموش نكنيد كه اول با آبميوه (آن هم رقيق شده با آب) بايد آغاز كرد؛ به اين ترتيب كه يك قاشق مرباخوري آبميوه را به يك قاشق مرباخوري آب بيفزاييد و كم‌كم آن را به 6 قاشق مرباخوري برسانيد. مي‌توان آبميوه را روزانه ( به اندازه 6 قاشق مرباخوري آبميوه) بعد از فرني يا حريره در ساعت 10 صبح به كودك بدهيد.

ماه 10

در اين ماه مي‌توان انواع كته نرم را يا به صورت كته ساده يا مخلوط با سبزي‌ها، حبوبات و گوشت نرم به كودك خوراند. در اين ايام، دادن بيسكويت ساده به كودك به تكامل عمل جويدن او كمك مي‌كند. در ضمن، ريختن جوانه گندم و ساير حبوبات (لوبيا چيتي و لوبيا قرمز) در غذاي او توصيه مي‌شود و البته بهتر است قبل از مصرف حبوبات، آنها را بخيسانيد و پوست بگيريد و بعد از پخت به غذا يا سوپ اضافه كنيد.

ماه 11

از اواخر 11 ماهگي، كودك مي‌تواند به تدريج از غذاهاي سفره خانواده بخورد و البته بهتر است كه غذايش بسيار كم‌نمك باشد. در روزهاي ابتدايي، غذا بايد كاملا نرم شود. مي‌توانيد كته را با ماست مخلوط كنيد و به كودك بدهيد. معمولا كودكان گوشت چرخ‌كرده را بهتر مي‌خورند اما مي‌توان ماهي نيز به آنها داد. البته بايد تيغ‌هاي ماهي را كاملا جدا و گوشت آن را له کرد.

خوراکي‌هاي ممنوعه

اين خوراکي‌ها را تا قبل از يك‌سالگي به كودك‌تان ندهيد

نمك1

نوشابه2

لپه و نخود3

عسل4

اسفناج5

كلم6

آجيل7

 

قهوه و چاي8

سوسيس9

ذرت10

انگور1 1

كشمش12

خربزه13

سفيده تخم‌مرغ14

شيرگاو15

انواع توت16

كيوي17

گيلاس18

آلبالو19

بادام‌زميني20

پنير21

شكلات22

ميگو23

فلفل24

ادويه و ترشي25

 

 

 

 

 

 

 


سايت سلامت

 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : اصول تغذيه تكميلي كودكان در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره اصول تغذيه تكميلي كودكان

  • برای مطلب اصول تغذيه تكميلي كودكان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اصول تغذيه تكميلي كودكان وارد نمائید

نظر شما درباره اصول تغذيه تكميلي كودكان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه