چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟

چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟

کیفیت غذای سحری و نوع آن نکته بسیار مهمی برای روزه داران است .

این مساله خیلی مهم است عده ای اعتقاد دارند که مواد مصرف باید دارای انرژی بالایی باشند و به همین جهت غذاهای چرب را توصیه میکنند سوال من این است که با تشنگی بعد خوردن این غذاها که معمولا یک تا دو ساعت بعد ایجاد میشود چه میکنید؟
و عده ای اعتقاد دارند که سحری باید بتواند قند بدن را تامین کند و به همین جهت برنج و مواد قندی را ترجیح میدهند و سوال من این است که با افت قند خون که معمولا یک تا دوساعت بعد رخ میدهد چه میکنید؟
در حقیقت هر دو اینها نظر درستی دارند اما راه را اشتباه میروند . وعده غذایی سحری هم باید بتواند انرژی روزانه ما را تامین کند و هم باید از افت قند خون ما که در طول روز میتواند منجر به بروز ناراحتی هایی نظیر ضعف و بی حالی و حتی پرخاشگری و عصبانیت شود جلوگیری نماید. شاید بهتر باشد که ابتدا به این سوال شما پاسخ دهم که بلافاصله بعد از خوردن غذا در بدن چه اتفاقی می افتد؟
بعد از خوردن غذا اندامهای بدن شروع به جذب غذا مینمایند و این مساله در ابتدا خیلی سریع صورت میگیرد و به همین دلیل بلافاصله بعد از خوردن غذا اندامهای زیادی به کار می افتند تا انبوه مواد جذب شده را از خون خارج و وارد بافتها مختلف نمایند و به این صورت دوباره حالت تعادل را به بدن برگردانند. یکی از موادی که غلظت آن بعد خوردن غذا در خون بالا میرود و بدن را در تنگنا قرار میدهد قند است. بدن برای مقابله با افزایش قند خون هورمون انسولین را ترشح میکند و این هورمون به فاصله نیم ساعت تا یک ساعت بعد از خوردن غذا قند خون را به حالت اولیه میرساند . اما معمولا از آنجایی که قندهای ساده و تصفیه شده در رژیم غذایی ما زیاد است انسولین زیادی هم ترشح میشود و این امر موجب میشود که بدن ما این دفعه در جاده تفریط بیفتد و دچار کمبود قند خون شود و دوباره مکانیسم های افزایش قند خون خود را بکار بیاندازد. یکی از این مکانیسم ها خوردن دوباره مواد قندی است.
به همین دلیل افرادی که خیلی چاق هستند یا بیماری دیابت دارند اکثرا به عارضه پرخوری دچارند و همیشه و هر وقت که آنها را ببینی بقول معروف دهانشان میچرخد.
اما در طول روزه داری این مکانیسم استفاده ندارد. چرا که فرد دیگر نمیتواند غذا بخورد و در این حالت بدن علاوه بر فعالیت هایی نظیر خنثی سازی انسولین مجبور به برداشت قند از ماهیچه ها میشود که آنهم تنها برای مدت نیم تا یک ساعت کارایی دارد زیرا اولا ذخیره کربوهیدرات در بدن کم است و ثانیا کربوهیدرات تنها سوخت مغز است و لذا بدن هیچگاه تمام ذخیره خود را مصرف نمیکند و اگر این ذخیره خیلی کاهش یابد مساوی است با غش .
خلاصه اینکه بعد از اینکه مغز دیگر اجازه استفاده از قند ها را نداد بدن مجبور است که چربی ها را بسوزاند تا هم قند بسازد و هم انرزی مورد نیاز بدن را تامین نماید و این امر باعث میشود که تشنگی فرد افزایش یابد.

افزایش مصرف فیبر در ماه رمضان

در عالم بیرون و برای مهار هر گونه خشم طبیعت چه میکنیم؟ مانع میگذاریم.
در داخل بدنتان هم همینکار را کنید. یک سد بسازید و کربوهیدراتی که میخوردید را پشت آن سد نگهدارید و ذره ذره و هنگام خشکسالی آن را به مزرعه بدنتان سرازیر کنید. یک سد چوبی و با استفاده از فیبر.
فیبر ها دسته ای از مواد غذایی هستند که جذب بدن نمیشوند اما دارای خواصی هستند که برای سلامتی دستگاه گوارش و کل بدن بسیار مفید است. اول اینکه حرکت مواد غذایی در داخل بدن را تسهیل میکنند و دوم اینکه با کم کردن میزان اثر آنزیم های گوارشی از جذب سریع مواد غذایی جلوگیری میکنند و سوم اینکه با کم کردن سرعت حرکت مواد غذایی در داخل دستگاه گوارش این امکان را به بدن میدهند که با خیالی راحت و در فراخی وقت اقدام به جذب مواد غذایی کند و نتیجه همه کارها این که بدن دیگر مجبور نیست در مدت زمانی کوتاه مقدار زیادی مواد مغذی را جذب کند بلکه آرام آرام و به آهستگی این کار را انجام میدهد و با اینکار هم دچار خستگی کمتری میشود و هم از آن طوفان قندی و انسولین بالای بعد از خورد غذا خبری نیست و بدین وسیله رودخانه خون که هر بار بعد از بارندگی غذا در ارتفاعات دهان طغیانی میشد تبدیل به رودخانه ای میشود که در همه ایام آرام و و بی تلاطم است.

مواد سرشار از فیبر

اگر کمی به جواب سوال قبلی دقت میکردید متوجه میشدید چونکه همانجا گفتم ((یک سد چوبی و با استفاده از فیبر )) و بهترین راهنمایی را کردم. بله فیبر ها در مواد غذایی گیاهی فراوانند مثلا در سبزی جات و میوده ها ودر غلات و فرآورده های آنها ( البته به شرطی که سبوس گیری نشده باشد مثل انواع بیسکوئیت های ساقه طلایی و یا انواع نان های جو و ... ) . در این میان میوه ها دارای دو حسن اند اول اینکه مقادیر زیادی فیبر دارند بالاخص در پوست شان و دوم اینکه قند موجود در میوه ها حتی در حالت خالص و بدون فیبر دیرتر از قند های معمولی جذب میگردد و همین امر موجب میشود که دیرتر حس گرسنگی به فرد دست دهد. با این تواصیف امیدورام از نخوردن سحری پشیمان شده باشید.
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟	 در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟

  • برای مطلب چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟ وارد نمائید

نظر شما درباره چه غذاهایی در سحر استفاده شود؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه