8 نکته در ثبت دامنه

8 نکته در ثبت دامنه

هم اکنون در ایران شرکتها و اشخاص حقیقی زیادی اقدام به ثبت دامنه میکنند . دامنه ای که شما ثبت میکنید به شما متلعق است . با خواندن این مقاله میتوانید با چشمان باز شرکت ثبت دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید

شما اگر در راه اندازی پورتال وب خود، یك domain منطبق با فعالیتهای سایت خود انتخاب و تعیین نكنید، این مسئله در آینده سایت شما تاثیر منفی بسزایی خواهد گذاشت.
همان طور كه می دانید، آغاز خلق یك سایت در شاهراه جهانی اطلاع رسانی، انتخاب و ثبت یك دامنه (domain) است. حتی انتخاب میزبان (hosting) مناسب و طراحی سایت (design ،web) پس از فاز انتخاب و ثبت یك دامنه مطلوب صورت می گیرد. شما اگر در راه اندازی پورتال وب خود، یك domain منطبق با فعالیت های سایت خود انتخاب و تعیین نكنید، این مسئله در آینده سایت شما تاثیر منفی بسزایی خواهد گذاشت. چرا كه تنها راه ورود به یك سایت، درج دامنه در آدرس بار مرورگر شما است و اگر این اسم، ثقیل، گنگ و با ضریب به خاطرسپاری پایین باشد، بازدیدكننده شما دچار چالش می شود. مثلاً فرض كنید به جای انتخاب دامنه www.steam.co.ir برای شركت مهندسی استیم، از دامنه www.irsteamco.com در نامگذاری سایت مزبور استفاده می شد. بدیهی است كه دامنه اول كه بر اساس پسوند رسمی كشور ایران و بر مبنای نام واحد شركت انتخاب شده است، نسبت به دامنه دوم كه نه به خاطرسپاری خوبی دارد و از فقدان معرفی ملیت شركت مزبور دلالت می كند، برتر است. معمولاً سایت های مشهور وب، دامنه هایی با ۳ الی ۷ حرف الفبا تشكیل می شود و در انتخاب آن دقت می شود تا راحتی و تسریع در ورود كاربران به سایت، رعایت شود. مشاهده می شود كه بسیاری از سایت های خصوصی و حتی دولتی ایران در وب، از نامگذاری درستی تبعیت نمی كنند. با وجود آن كه نامگذاری دامنه در وب، امری شخصی و سلیقه ای است، اما مستندسازی فرآیند نامگذار دامنه و انتخاب صحیح، باید به طور غیررسمی به كاربران ثبت كننده، یادآوری شود. این یادآوری، توسط ابلاغیه و دستورالعمل، امكان پذیر نیست. تنها خواندن یك راهنما در بند كه در متن زیر ارائه شده است، تا حدودی رهگشای شما در این مسئله است. برای ثبت دامنه، به نكات كلیدی زیر توجه كنید:
۱) تعیین كارگزار واجد شرایط ثبت دامنه، نخستین گام در ثبت یك دامنه است. شما باید بدانید كه مسئولیت حقوقی دامنه خود را به طور غیرمستقیم در اختیار چه شخصیتی قرار می دهید. سعی كنید ثبت كننده دامنه شما، شخصیتی حقوقی و نه شخصی باشد. حتماً قرارداد مناسبی با این شركت منعقد كنید و در مورد مدت زمان، هزینه ثبت، تمدید، مسئولیت حقوقی و فنی آن در قرارداد توجه كنید.
۲) به دلیل این كه اكثر شركت های ثبت كننده در ایران، نمایندگی برخی از شركت های رسمی ثبت كننده دامنه (www.internic.net)در وب است، باید توجه داشته باشید كه این شركت ها، قبلاً دامنه هایی را تحت نام دامنه خود ثبت كرده باشند و از یك اعتبار حقوقی اینترنتی برخوردار باشند. اگر به این مسئله توجه نكنید، معلوم نیست پس از ثبت دامنه، آینده دامنه شما چه خواهد شد.
۳) هزینه ثبت دامنه بر روی پسوندهای جنرال مثل com_net_org_info_biz_ws برای یك سال، بین ۷ تا ۲۵هزار تومان است. این تفاوت برای شركت های رسمی ثبت كننده دامنه است كه نمایندگی های ایران، از طریق آنها اقدام به ثبت می كنند. مثلاً شركت آن لاین نیك onlinenic به نسبت شركت openSRS، هزینه كمتری دریافت می كند. اما كارگزار دامنه Yahoo كه بیش از یك میلیون دامنه تاكنون ثبت كرده است (http://domain.yahoo./com)، برای ثبت یك ساله دامنه رقمی در حدود ۱۰ دلار دریافت می كند. مشهوریت ثبت كننده دامنه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
۴) اگر برنامه ای خاص برای سایت خود دارید و برای آن هزینه كرده اید، سعی كنید دوره ثبت دامنه شما، حداقل ۲ تا ۵ ساله باشد تا خیالتان از تمدید دامنه راحت باشد. بسیاری از دامنه هایی كه صاحبان آنها فراموش می كنند زمان expire دامنه چه زمانی هست، و دامنه را تمدید نمی كنند، هیچ گاه به دامنه خود پس از گذشت مدتی خاص، نخواهند رسید. این مسئله مهمی است.
۵) برای ثبت دامنه، ابتدا باید نام دامنه را به درستی مشخص كنید. یك شركت بازرگانی یا صنعتی، باید حتی الامكان از فارگلیسی در انتخاب دامنه خودداری كند. مثلاً: www.sherkat_sahar.org بهتر است: www.sahar_co.com باشد. هم مفهوم كاری دامنه معلوم است و هم در انتخاب پسوند آن دقت شده است. ضمناً توجه كنید كه تنها پسوندی كه با CTRL+ENTER در آدرس بار ارائه می شود، پسوند com. است.
۶) تجربه اندوزی از طریق نامگذاری، انتخاب و ثبت دامنه سایت های مشهور وب، رویكرد مهمی است كه وب مسترها باید به آن توجه كنند. می توانید به http://dir.google.com یا http://dir.yahoo.com مراجعه كنید.
۷) سعی كنید در انتخاب دامنه از پسوند كشوری ایران ir_co.ir_net.ir و امثالهم استفاده كنید. برای این كار به www.nic.ir رجوع كنید. حتی الان دامنه ای مثل شرق.ایران هم می توانید ثبت كنید.
۸) هر جا دامنه ای ثبت كردید، از كارگزار بخواهید تا كنترل پنل واحد تغییر اطلاعات دامنه را با اعلام url و كد كاربری و رمز عبور دامنه در اختیار شما قرار دهد. این مسئله باعث می شود تا هر وقت بخواهید، نسبت به تغییر DNS، IP، REGISTRANT و تغییر اطلاعات whois اقدام كنید. این آدرس مثل
http://manage.opensrs.net باید باشد.
دنیای دامنه ها خیلی جذاب است. مایكروسافت و یك شركت آمریكایی،برای www.windows۲۰۰۰.com و www.business.com، چند سال پیش میلیون ها دلار پرداخت كردند.
 
 
 
لازم به ذکر است که شرکت ايكام از سال 2000 تا کنون دامنه های مختلفی را با امکاناتی که در بالا ذکر شد ، برای مشتریان خویش ثبت کرده است . نرخ ثبت دامنه برای دامنه های com,net,org,ir فقط 11500 هزار تومان است . برای آگاهی از قیمتها و ثبت دامنه مورد نظر خود به لينك : قيمت ثبت دامنه مراجعه فرمایید .
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 8 نکته در ثبت دامنه  در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره 8 نکته در ثبت دامنه

  • برای مطلب 8 نکته در ثبت دامنه نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد 8 نکته در ثبت دامنه وارد نمائید

نظر شما درباره 8 نکته در ثبت دامنه

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه