قابلیتهای فلش دیسک ها

قابلیتهای فلش دیسک ها

اگر شما هنوز فلش دیسک نخریده اید ، این مقاله را بخوانید تا به مزایای آن پی ببیرید

یكی از ویژگی های قابل توجه كامپیوتر قابلیت ذخیره و بازیابی اطلاعات بر روی رسانه های ذخیره سازی متفاوت است. هارد دیسك، فلاپی دیسك و دیسك های فشرده نمونه هایی متداول در این زمینه می باشند. برخی از حافظه های جانبی دارای این ویژگی مهم می باشند كه می توان آنان را به راحتی جابجا نمود و از داده های ذخیره شده بر روی آنان در مكان های متفاوتی استفاده كرد. به این نوع از حافظه ها حافظه های Removableگفته می شود. فن آوری ایجاد حافظه های فوق از گذشته تاكنون دستخوش تحولات فراوانی شده است. در حافظه های اولیه اطلاعات بر روی یك نوار مغناطیسی ذخیره می گردید كه توسط یك دستگاه كاست صوتی استفاده می گردید. قبل از آن برخی كامپیوترها از پانج كارت به منظور ذخیره اطلاعات استفاده می نمودند. به منظور آگاهی از داده های ذخیره شده سوراخ های موجود برروی كارت پانچ تفسیر می گردید. از آن زمان تاكنون فن آوری های متعددی به منظور تولید رسانه های ذخیره سازی Removable ایجاد شده است. امروزه می توان بر روی این نوع از حافظه ها (دیسك كاست كارت و یا كارتریج ) صدها مگابایت و یا چندین گیگابایت اطلاعات را ذخیره نمود.
● مزایای استفاده از حافظه های Removable
▪ عرضه نرم افزارهای تجاری
BACKUP * گرفتن اطلاعات مهم
▪ اننتقال داده بین دو كامپیوتر
▪ ذخیره نرم افزار و یا اطلاعاتی كه از آنان بطور دائم استفاده نمی گردد.
▪ ایمن سازی داده هایی كه تمایل نداریم سایر افراد به آنان دستیابی داشته باشند.
● انواع رسانه های ذخیره سازی اطلاعات
▪ رسانه های ذخیره سازی Removableرا می توان به سه گروه عمده تقسیم نمود:
▪ حافظه های مغناطیسی
▪ حافظه های نوری
▪ حافظه های Solid State
فلش دیسك و یا فلش درایو یكی از جدیدترین دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات است كه با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود توانسته است در كانون توجه علاقه مندان قرار گیرد. حافظه استفاده شده در این نوع دستگاه ها از نوع Solid State بوده و می توان هزاران مرتبه اطلاعاتی را بر روی آنان نوشت و یا حذف نمود.
● ویژگی فلش دیسك ها
حافظه های فلش یكی از متداولترین نوع حافظه های Removableمی باشند كه از آنان در دستگاه های كوچكی نظیر دوربین های دیجیتال ، PDAو یا فلش دیسك استفاده می گردد.
فلش دیسك های USB روشی سریع و آسان به منظور افزایش فضای ذخیره سازی را در اختیار كاربران قرار می دهند. این نوع دستگاه ها با استفاده از ویژگی هایPlay & PIugبه سادگی و از طریق یك پورت USBبه كامپیوتر متصل می گردند. در زمانی كه كامپیوتر روشن است می توان یك فلش دیسك را به پورت USB متصل و یا از آن جدا نمود.
پس از اتصال یك فلش دیسك به پورت USBكامپیوتر و شناسائی آن توسط سیستم عامل و نصب نرم افزارهای ضروری می توان به سادگی فایل های مورد نظر را بر روی آن ذخیره نمود. قدرت درایوهای فوق متاثر از پورت های USB می باشد. از درایوهای فلش USBبه منظور اشتراك اطلاعات بین كامپیوترها و استفاده از فایل ها و اسناد مورد نظر در منزل و یا محل كار استفاده می گردد. حافظه های فوق دارای ظرفیت های متفاوتی بوده و می تواند تا چندین گیگابایت را شامل شود.
● نحوه استفاده از فلش دیسك ها
همانند یك هارد دیسك قابل حمل بوده و پس از اتصال آنان به پورت USB كامپیوتر امكان استفاده از آنان فراهم می گردد. در این رابطه به كابل های اضافه و یا آدپتور خاصی نیاز نمی باشد.فلش دیسك ها امكان افزودن و حذف فایل ها را تا یكصد هزار مرتبه فراهم نموده و به منظور ذخیره محتویات دیجیتال تا ده سال مناسب می باشند ( از لحاظ تئوری ).
پس از نصب فلش دیسك نحوه عملكرد آن مشابه یك هارد دیسك بوده و می توان هر نوع داده ای را بر روی آن ذخیره، حذف و یا كپی نمود. فایل های موزیك، اسناد نامه های الكترونیكی و فیلم نمونه هائی در این رابطه می باشد.
فلش دیسك های USB دارای یك اینترفیس از قبل تعبیه شده USBمی باشند كه با پورت های USB ۲.۰ و USB ۱.۱كار می كند. امكان استفاده از فلش دیسك های USBدر سیستم های عامل متفاوتی وجود دارد. با استفاده از یك پورت USB ۲.۰ و یك فلش درایوUSB ۲.۰، می توان فایل ها را با سرعتی بالغ بر هشت مگابایت در ثانیه بازیابی و با سرعتی معادل هفت مگابایت در ثانیه ذخیره نمود. در صورتی كه BIOS برد اصلی كامپیوتر اجازه دهد می توان فلش دیسك را بگونه ای پیكربندی نمود كه با استفاده از آن سیستم را راه اندازی نمود (BOOting ).
امكان به اشتراك گذاشتن فلش دیسك ها در یك شبكه وجود داشته و تمامی عملیات آنان مشابه یك هارد درایو می باشد.
در زمان انتقال داده بر روی یك فلش درایو چراغ LED آن روشن می گردد (فلش دیسك در حال استفاده برای عملیات خواندن و یا نوشتن است ). با توجه به این كه برخی از سیستم های عامل از cache در زمان نوشتن استفاده می نمایند می بایست قبل از جدا نمودن فلش دیسك از پورت USBاز غیرفعال بودن چراغ LEDآنان اطمینان حاصل گردد. خارج نمودن فلش دیسك از كامپیوتر در حین عملیات نوشتن و خواندن علاوه بر این كه داده ها را در معرض آسیب قرار می دهد می تواند به كامپیوتر و فلش دیسك نیز آسیب برساند.
● استفاده از فلش دیسك
▪ نصب: پس از نصب فلش دیسك به پورت USB و تشخیص آن توسط سیستم عامل با مراجعه به بخش MY computer می توان آن را در لیست درایوها مشاهده نمود. (یك آیكون Removable disk).
▪ خواندن و نوشتن: نحوه خواندن نوشتن كپی و حذف فایل ها بر روی درایوهای فلش مشابه هارد دیسك است.
unplugنمودن دستگاه: پس از اتمام كار می توان فلش دیسك را از پورت USBجدا نمود. بدین منظور می بایست فرآیند Safe removal را از طریق آیكون موجود در بخش Toolbar دنبال نمود.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : قابلیتهای فلش دیسک ها در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره قابلیتهای فلش دیسک ها

  • برای مطلب قابلیتهای فلش دیسک ها نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد قابلیتهای فلش دیسک ها وارد نمائید

نظر شما درباره قابلیتهای فلش دیسک ها

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه