کمی درباره موز

کمی درباره موز

موز انرژی زیادی دارد و برای کودکان میوه لذیذی است

موز، گیاهی است علفی كه مانند درختچه است. برگ‌های آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا ۲ متر هم می‌رسد میوه آن ابتدا سبز است و بعد از رسیدن به‌رنگ زرد درمی‌آید.
موز از ۴۰۰۰ سال قبل در هندوستان كشت می‌شد. در سال ۱۴۸۲ پرتغالی‌ها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزایر قناری بردند و سپس به‌وسیله اسپانیایی‌ها به نواحی حاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می‌شود.
موز را هنگامی كه هنوز سبز است، از درخت می‌چینند و به مناطق مختلف می‌فرستند و در آنجا به‌وسیله گرما‌دادن می‌رسد.
هنگامی كه برای خرید، موز را انتخاب می‌كنید، باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه‌های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است. موز نارس به‌دلیل داشتن نشاسته زیاد، هضمش سنگین است.
در موز، چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین، نوراپی‌نفرین، دوپامین و كاتكولامین وجود دارد.
▪ خواص دارویی
موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می‌كند. موز انرژی زیادی دارد و چون نرم است، غذای خوبی برای كودكان و اشخاص مسن به‌حساب می‌آید.
موز به افرادی كه دارای فشار خون بالایی هستند، كمك می‌كند، همچنین خطر حملات قلبی را كاهش می‌دهد. موز، بهبود‌دهنده زخم مزمن معده و كاهش‌دهنده كلسترول است. ماده معجزه‌آسای موجود در موز كه سیستم گردش خون را تنظیم می‌كند، پتاسیم است. در مطالعه‌ای روی ۸۵۹ نفر مرد و زن در كالیفرنیا و انگلستان، نتایج نشان داد افرادی كه روزانه از غذای دارای پتاسیم بالا استفاده می‌كنند
( مثل موز) ۴۰درصد كمتر خطر ابتلا به حمله قلبی دارند.
اثر پتاسیم خیلی قوی است؛ دانشمندان می‌گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه افراد باعث پایین‌آمدن فشار خون می‌شود و وقتی كه پتاسیم را از جیره غذایی حذف كنید، فشار خون بالا می‌رود.
در بررسی‌هایی كه در ایتالیا انجام شد، نشان داد ۸۱درصد افرادی كه فشار خون بالا دارند، اگر از ۳ الی ۶ سهم غذایی كه پتاسیم بالا دارند (مثل موز) استفاده كنند، میزان دارو‌درمانی آنها به نصف كاهش می‌یابد.
▪ درمان طبیعی زخم معده
بررسی‌های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نشان می‌دهد كه موز، یك ماده حفاظت‌كننده است. ماده شیمیایی موجود در موز به‌نام مهار‌كننده آنزیم پروتئاز، باكتری عامل زخم معده را متوقف می‌كند.
موزهای كاملاً رسیده و قهوه‌ای حاوی ماده‌ای هستند كه همان لایه پوششی محافظ تولید‌شده در معده است كه بر اثر آن، اسید معده كاهش پیدا می‌كند.
▪ خواص كلی موز
ـ به‌دلیل داشتن پتاسیم زیاد، ضد‌سرطان است.
ـ موز ملین است.
ـ موز خونساز است، بنابراین به اشخاص لاغر و كم‌خون توصیه می‌شود موز بخورند.
ـ موز درمان‌كننده زخم‌معده و روده است.
ـ گرد موز، داروی خوبی برای پایین‌آوردن كلسترول است.
ـ جوشانده موز، اثر قطع خونریزی دارد.
ـ ریشه موز، دفع‌كننده كرم معده است.
ـ موز نفاخ است و زیاد‌خوردن آن خصوصا در سرد‌مزاجان تولید گاز معده می‌كند. برای رفع این عارضه باید پس از موز، كمی نمك خورد.
ـ موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.
ـ برای درمان ضعف بدن، موز را با عسل بخورید.
ـ موز به‌علت دارا‌بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط كنند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : کمی درباره موز در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره کمی درباره موز

  • برای مطلب کمی درباره موز نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد کمی درباره موز وارد نمائید

نظر شما درباره کمی درباره موز

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه