مدیریت کلمه عبور (Password)

مدیریت کلمه عبور (Password)

به‌خاطر سپردن كلمات عبور دیگر كار مشكلی نیست

● به‌خاطر سپردن كلمات عبور دیگر كار مشكلی نیست
به نظر می‌رسد كه در دنیای online امـروز بدون ارائه اطلاعات ثبت كاربری نمی توانید به هیچ سایتی وارد شوید. معمولا همه جا نام كاربری و كلمه عبور از شما سوال می‌شود. بخشی از مجموعه گسترده خدماتی كه دسترسی به آنها، نیاز به اطلاعات شخصی شما دارد، عبارتند از: سرویس‌های پست الكترونیكی، انجام كارهای بانكی و استفاده از اسناد نیازمند به كاربر.
حتی قضیه می‌ تواند بدتر از اینها باشد. سایت‌ هایی وجود دارند كه شما در آنها ثبت نام می‌ كنید ولی برای مدت طولانی از آنها استفاده نمی‌كنید. در این حالت ممكن است هنگام استفاده مجدد از سایت نتوانید نام كاربری یا كلمه عبور خود را به خاطر آورید. برنامه‌های مدیریت كلمه عبور می‌توانند شما را از ترس مواجهه با این همه كلمه عبور برهانند.
برنامه‌ های مدیریت كلمه عبور برای محافظت از اطلاعات ثبت‌ شده توسط شما، از الگوریتم ‌‌‌های رمزنگاری استفـاده می‌كنند و در انـواع مختلفـی موجود هستند. سایت‌هایـی نیز وجود دارند كه خدمات مشابهی ارائه می‌دهند؛ مثل www.agatra.com و www.passwordsafe.com. استفـاده شمـا از نـوع سـایـت یا برنامه‌های مدیریت كلمه عبور به نیاز و انتظارات شما از یك كلمه عبور بستگی دارد. هر كدام از این برنامه‌ها یا سایت‌ ها منافع و خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند.
● سایت‌های اینترنتی ارائه‌دهنـده خدمات مدیـریت كلمه عبور
▪ سایت Agatra:
ایـن سرویس رایگان با ایجـاد یـك حسـاب كاربری، كلمات عبور و اطلاعات حساس شما را به صورت online ذخیره می‌كند. شما می‌توانید هم اطلاعات ثبت كاربری خود شامل نام كاربری و كلمه عبور و هم سایر اطلاعات مثل كلمه عبور یك نرم‌افزار، كدهای PIN و سایر اطلاعات حساس را ذخیره كنید. Agatra بـرای محافظت از اطلاعات شما از یكی از روش‌های پركاربرد رمزنگاری، استفاده می‌كند (به نام بلوكی) این سایت با سایر خدمات online شبیه به آن تفاوت دارد؛ زیرا هماهنگـی‌هایـی را با عـرضـه‌ كنندگـان اصلـی خدمات online انجام داده است تا شما از طریق ثبت نام در این سایت و قراردادن كلمات عبور مربـوط به سایـت‌ های مختـلف بتـوانید به طـور مستقیم به آن سایت‌ها وارد شوید.
شركت ‌های همكار با Agatra شامل شركت ‌های تجاری معروفی مانند eBay Best Buy ، -Flowers هستنـد. اگــر حتـی سایتی را كه از آن استفاده می كنـید در لیست سـایت‌های همكار با Agatra نمی‌بینید، می‌تـوانید برای Agatra یك پیام درخواست بفرستید و درخواست كنید تا آن سایت را به لیست سایت ‌های طرف قرارداد خود بیفزاید.
▪ سایت PasswordSafe:
این یك سایت اینترنتی دیگر در زمینه ارائه خدمات مدیریت كلمه عبور است كه مشابه Agatra عمل می‌كند. تفاوتشان در این است كه این سایت مانند Agatra به شما امكان ورود مستقیم به سایر سایت‌ ها را نمی‌دهد. به جز این تفاوت ویژگی‌های دیگر آنها یكسان است.
تمام كلمات عبور شمـا بـه‌صــورت online در این سـایت ذخیره می شـود و می‌تـوانید با استفـاده از یك مرورگر اینترنتی به كلمات خود دستـرسـی داشته باشید. برای تضمین امنیت اطلاعات شمـا PasswordSafe از یـك سایت كـاملا خودكـار استفاده می‌كند كه پایگاه داده آن از روش‌های رمزنگـاری ۲۵۶ بیتــی بهـره می‌گیرد. سیستم اتوماسیون این سایت، امنیت اطلاعات حساس شما را تامین می‌كند. اما سایت Agatra كاملا مكانیزه بوده و هیچ كارمندی ندارد كه امكان دسترسی به آن را فراهم آورد. در نظر داشته باشید كه این سیستم كاملا مكانیزه، می‌تواند به ضرر شما تمام شود. اگركلمه عبوری را كه برای PasswordSafe استفاده می‌كنید، فراموش كنید، هیچ راهی برای دسترسی به اطلاعات خود ندارید و كسی نیست كه بتواند به شما كمك كند.
● برنامه های مدیریت كلمه عبور
هر چنـد دسترسی به اطلاعـات محرمانه از طریق اینتـرنت مانند یك رویا است، اما ممكن است استفاده از خدمات مبتنی بر وب، خطراتی به همراه داشته باشد. در صورت استفاده از یك سایت اینترنتی برای ذخیره كلمات عبور خود ممكن است همیشه امكان دسترسی به این كلمات عبور، میسر نباشد.
این عدم دسترسی ممكن است به علت عدم امكان ارتباط با اینترنت یا غیرفعال شدن سرور ارائه دهنده خدمات رخ دهد. به جز این موارد، برنامه‌های مدیریت كلمه عبور مزایایی مانند امكان به روز رسانی نرم ‌افزار یا پشتیبانی نرم‌افزاری را نیز ارائه می‌دهند. به علاوه با استفاده از این نرم‌ افزارها كلمه عبور شما تنها در كامپیوتر خودتان ذخیره خواهد شد.
برنامه Handy Password ۳.۴: اگر به دنبال نرم افزاری هستید كه اطلاعات ثبت شده روی كامپیوتر یا شبكه شما را رمزنگاری كند، این برنامه بهترین گزینه‌ای است كه در اختیار شما قرار دارد. برای دریافت آن باید به سایت www.handypassword.com مراجعه كنید. البته اگر بخواهید آن را از طریق این سایت دریافت كیند باید مقداری هزینه پرداخت كنید.)
این برنامه از یك الگوریتم ۱۲۸ بیتی و یك كلمه رمز اصلی استفاده می‌كند. لازم نیست در مورد به خطر افتادن كلمه رمز خـود كوچك‌ترین نگـرانی داشته باشید. ایـن برنامه، كمتـر از ۳ مگابـایت از هارددیسك شما را اشغال می‌كند و با سیستم‌ عامل‌های ویندوز ۰.NT‌۴ و ویندوزهای ۲۰۰۰ و XP و همچنـین مرورگر IE ۵.۵ سازگــار است. بعــد از نصـب، یك نوار ابزار زیبا روی IE ظاهر می‌شود كه در هنگام جست‌وجو در اینترنـت دسترســی آسـان به كلمات عبـور ذخیره شده را میسر می‌سازد.
هر زمان كه با یك صفحه ورود به سیستم (Login) مواجـه شدیـد در صورتـی كـه كلمه رمز مربوط به آن صفحه در برنامه ذخیره نشده باشد، یك پنجره درخواست كلمه عبور برای ذخیره كلمه عبور مربوط به آن صفحه ظاهر می‌شود. (اگر این ویژگی برای شما آزار دهنده است، می‌توانید آن را غیرفعال كنید.) این برنـامه به شما امكـان می‌دهـد تا كلمه عبور را بر روی كارت‌هایـی ذخیره كنید. اطلاعاتـی مثل شناسه‌های كاربری، درخواست‌های ثبت و كلمـات عبـور روی كارت‌هایـی ذخیره می‌شوند تا در جایـی جدا از سیستـم ذخیـره فایل‌هـای برنامه نگهداری شوند. نرم افزار دیگری كه در این زمینه وجود دارد، برنامه RoboForm است.
● استفاده از قفل و كلید
برنامه های مدیریت كلمه عبور می‌توانند رد ثبت های انجام شده را دنبـال كنند و در عیـن حال همه چیـز را امن نـگه دارند. می‌توانید سطوح مختلفی از امنیت اطلاعات شخصی و مجموعه گسترده‌ای از مدیران كلمه عبور را متناسب با برنامه‌ای كه انتخاب می‌كنید، در نظر بگیرید. چه كسی می‌داند شاید پس از آنكه تجربه استفاده از برنامه‌های مدیریت كلمه عبور را به دست آوردید، آن برنامه به بهترین دوست شما تبدیل شود.
 
 
  
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : مدیریت کلمه عبور (Password) در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره مدیریت کلمه عبور (Password)

  • برای مطلب مدیریت کلمه عبور (Password) نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد مدیریت کلمه عبور (Password) وارد نمائید

نظر شما درباره مدیریت کلمه عبور (Password)

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه