نحوه انتخاب رمز عبور مناسب

نحوه انتخاب رمز عبور مناسب

امروزه رمزهاي عبور بسيار اهميت دارند براي انتخاب رمز عبور در اينترنت اين مقاله را مطالعه كنيد

رمزهای عبور تمام هویت الکترونیکی ما هستند، هویتی که اگرچه مجازی است اما می تواند تبعات حقیقی به دنبال داشته باشد. برای انتخاب یک کلمه عبور لازم است که از تمام ابتکار خود استفاده کنید بنابراین عبارت هایی مانند شماره تلفن، نام همسر، کدملی، کتاب مورد علاقه و مواردی از این دست برای کلمه عبور مناسب نیستند. زیرا حدس آنها به همان اندازه برای دیگران هم آسان است.

● از بیشترین کاراکتر استفاده کنید

اغلب سرویس های الکترونیکی و به طور خاص ایمیل ها، هنگام انتخاب کلمه عبور شرایطی را مشخص می کنند. به عنوان مثال رمز باید بین شش تا ۲۰ کاراکتر باشد. تا حد ممکن از بیشترین تعداد کاراکترها استفاده کنید. این روش علاوه بر اینکه امکان شکست رمز عبور را کاهش می دهد، می تواند در بسیاری موارد از پیش بینی آن جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر فردی در کنار شما در حال مشاهده صفحه کلید باشد به سختی خواهد توانست تعداد زیادی کاراکتر را به خاطر بسپارد. از نظر فنی نیز برای شکستن رمزهایی که بیش از ۱۴ کاراکتر طول دارند به زمان بسیار زیادی نیاز است که عملا امکان آن غیرممکن خواهد بود.

● پیچیدگی ها رمز را نجات می دهند

یک یا چند کلمه که به موضوع خاصی اشاره می کنند یا اسم خاص هستند، گزینه خوبی برای رمز عبور نخواهند بود. به این عبارت ها اصطلاحا رمزهای فرهنگ لغتی گفته می شود که می توان با کمی صرف زمان و آشنایی با شخصیت قربانی آن را حدس زد. در مقابل روش هایی نیز وجود دارد که علاوه بر پیچیدگی های لازم، یادآوری آن برای شما ساده است. مثلا می توانید از کلمات مخفف استفاده کنید و به جای نوشتن جمله «سال نو مبارک» حروف س ن م را بنویسید.

● از تمام کاراکترها استفاده کنید

در انتخاب کلمه عبور از تمام کاراکترهایی که اجازه دارید، استفاده کنید. این کاراکترها در مرحله اول می توانند حروف الفبا و یا اعداد باشند. اما در یک کلمه عبور مناسب از کاراکترهایی استفاده می شود که برای نوشتن آن به کلیدهای ترکیبی نیاز است. به عنوان مثال به جای ramzeoboor با کمی خلاقیت می توانید rAmzEoBoOr را بکار ببرید که برای نوشتن برخی قسمت های آن احتیاج به فشردن همزمان کلید Shift خواهید داشت. این مثال را می توانید با کمک اعداد کمی پیچیده تر کنید که این موضوع بازهم به خلاقیت شما باز می گردد. مثلا می توانید به جای حرف A از عدد ۴، به جای حرف O از عدد صفر و به جای حرف B از عدد ۸ استفاده کنید که در انگلیسی ظاهری شبیه به هم دارند. حالا کلمه عبور ما به این شکل r۴mzE۰۸oOr خواهد شد. همانطور که می بینید این عبارت ساده که به خاطر سپردن آن نیز چندان دشوار نیست به یک رمز قدرتمند تبدیل می شود.

● علایم و نمادها

علایم و نمادها کمک بزرگی برای انتخاب یک کلمه عبور مناسب هستند. علایمی مانند نقطه، درصد، واحد دلار و نماد ایمیل، درصد احتمال لو رفتن رمز عبور را به شدت کاهش می دهند. با توجه به نوع رمزی که استفاده می کنید می توانید این نمادها را نیز در رمز بکار ببرید. مثلا عبارت ساده ramzeoboor در مثال قبل را به کمک این نمادها بازنویسی می کنیم. در این حالت برای اینکه به خاطر سپردن رمز نیز آسان باشد می توانید نمادهایی که به مفهوم عبارت مورد نظر نزدیک هستند را انتخاب کنید. مثلا به جای حرف a علامت @ و موارد دیگر را جایگزین کنید. حـالا رمز عبور را به این صورت می نویسیم:

r@mze_oboor.

● یک رمز مستقل برای هر ورود

اگر فقط یک رمز عبور داشته باشید با فاش شدن آن تمام سرویس هایی که از آن استفاده می کردید در معرض خطر خواهند بود. این رمز هر چقدر هم قدرتمند باشد باز هم ممکن است به روش های مختلف سرقت شود، پس با انتخاب رمزهای مختلف، جلوی آسیب های بیشتر را بگیرید. برای اینکه کار را کمی ساده کنید می توانید فقط برخی قسمت ها را تغییر دهید. به عنوان مثال برای ایمیل در سایت جی میل عبارت r۴mzE۰۸oOr در مثال قبلی را انتخاب کنید و برای سایت یاهو عبارت r@mze_oboor.

● رمزها را تغییر دهید

تغییر رمز عبور کار آسانی نیست زیرا بعد از مدتی به آن عادت می کنید. ضمن اینکه استفاده از رمزهای مختلف می تواند یادآوری آنها را با مشکلاتی مواجه کند اما این نکته ضروری است که در موقعیت های مختلف رمز عبور خود را تغییر دهید. این موقعیت ها می توانند دوره های زمانی باشند اما هرگاه که احساس کردید امکان فاش شدن کلمات عبور وجود دارد آنها را عوض کنید. تهدیدات زیادی برای کلمات عبور وجود دارد مثلا وقتی از یک اینترنت عمومی استفاده می کنید، زمانی که کامپیوتر شما آلوده به بدافزارها و نرم افزارهای جاسوس است و یا وقتی به اجبار رمز را در اختیار فرد دیگری قرار داده اید.

● توصیه های عمومی

برخی توصیه های عمومی اگرچه به نظر بدیهی هستند اما یادآوری آن ها لازم است. تا زمانی که واقعا مجبور نشده اید کلمه عبور را به کسی نگویید، رمزها را یادداشت نکنید و اگر کردید مراقب آن باشید، برخی نرم افزارها و سایت ها می توانند مانند یک دفترچه برای یادداشت رمزها باشند که در برخی مواقع کارآیی زیادی دارند. اما همه آنها مطمئن نیستند. کلمات عبور را در محیط های ناامن انتقال ندهید. برای هر سرویس یک رمز جدا داشته باشید و در نهایت رمزها را به صورت دوره ای عوض کنید.
       
    
    
            بابک نقاش    
            روزنامه شرق

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : نحوه انتخاب رمز عبور مناسب در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره نحوه انتخاب رمز عبور مناسب

  • برای مطلب نحوه انتخاب رمز عبور مناسب نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد نحوه انتخاب رمز عبور مناسب وارد نمائید

نظر شما درباره نحوه انتخاب رمز عبور مناسب

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه