قابليتهاي موزیلا فایرفاکس

		  قابليتهاي موزیلا فایرفاکس

موزیلا فایرفاکس (مخفف شده آن به صورت رسمی Fx، اما به صورت غیر رسمی FF) مرورگر وب‌ آزاد و بازمتن برگرفته از موزیلا اپلیکیشن سویت است که توسط شرکت موزیلا اداره می‌شود.

 موزیلا فایرفاکس (مخفف شده آن به صورت رسمی Fx، اما به صورت غیر رسمی FF) مرورگر وب‌ آزاد و بازمتن برگرفته از موزیلا اپلیکیشن سویت است که توسط شرکت موزیلا اداره می‌شود. بر اساس آمار ماه ژانویهٔ ۲۰۱۰ شرکت نت اپلیکیشنز، ۲۴٫۴۳٪ کاربران اینترنت از این مرورگر استفاده می‌کنند و دومین مرورگر پرطرفدار جهان پس از اینترنت اکسپلورر می‌باشد. این مرورگر بیشتر بین کاربران توزیع‌های لینوکس محبوبیت دارد.موزیلا ابتدا برای سیستم یونیکس ولی در حال حاضربرای سیستم عامل ویندوز نیز برنامه های خاصی تهیه شده است .

موزیلا یک مرورگر منبع باز (Open Source) است که برای گرفتن آن هم هیچ مبلغی لازم به پرداخت نیست. هم اکنون دو مرورگر به نامهای فایرفاکس موزیلا و Mozilla ۱.x وجود دارد.

استاندارد موزیلا برای صفحات وب یک استاندارد جهانی است و تمامی مرورگرها باید بر اساس استاندارد های آن آماده شوند.مرورگر فایرفاکس نسبت به مرورگر دیگر، از سرعت و امنیت بالاتری برخوردار است و به زبان فارسی ترجمه شده که تا به حال بیش از ۷۰۰۰۰ بار دریافت و نصب شده ‌است.

موزیلا فایر فاکس نسخه ۳.۵.۸ با افزونه فاکس تب (Foxtab) و Personas ؛ اولین نسخه، ۹ نوامبر ۲۰۰۴؛ آخرین نسخه پایدار،۹ سپتامبر ۲۰۰۹؛ زبان‌های برنامه‌نویسی، XUL ، XBL ، ++C، جاوااسکریپت، CSS؛ زبان‌های قابل دسترسی، ۷۵ زبان؛ پروانه ، mpl, gpl, lgpl وب‌گاه،www.mozilla.com/firefox ، http://www.firefox.com می‌باشد.

● ویژگی‌ها

یکی از ویژگی های موزیلا امکان گشودن چند صفحه در یک پنجره (tabbed browsing) است. این قابلیت به دلیل استقبال کاربران و همچنین کاربرد وسیع در مدت کوتاهی بین تمام مرورگر ها شایع شد اما می‌توان موزیلا را از پایه گزاران آن نام برد. هرچند در نسخه‌های اولیهٔ این برنامه قابلیت tabbed browsing برای تعداد بالای صفحات امکان مدیریت آنها را سلب می‌کرد ولی در نسخه‌های اخیر به راحتی می‌توان با کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) مکان تب ها را مدیریت کرد، قابلیت RSS قوی این مرورگر، امکان پاک کردن آسان اطلاعات شخصی، امکان کشیدن و رها کردن متن به باکس جستجو، حمایت از SVG و CSS۲ وCSS۳ و JavaScript، حمایت از صفحات طراحی شده با فناوری نوین آژاکس (AJAX)، حمایت از قابلیت های ویژهٔ CMS های رایج، همکاری گسترده با شرکت های بزرگ مانند eBay و موتور های جستجویyahoo و Google و ده‌ها قابلیت سازگارانهٔ دیگر موزیلا را از جمع مرورگرهای آماتور جدا کرده و با وجود سادگی و محیط دوست داشتنی، آن را به یکی از Browser های پیشرفته بدل می‌کند.

● پیکربندی

برای سفارشی‌کردن فایرفاکس و تغییر تنظیمات داخلی مانند مکان پوشه بارگیری‌ها، صفحه آغازین، مدیریت رمزهای عبور و غیره، از منوی ابزار/ گزینه‌ها استفاده فرمائید. بخش گزینه‌ها، تنظیمات اصلی برای استفاده کاربران را در بر دارد.

پیکربندی فایرفاکس، شامل تمام تنظیمات داخلی فایرفاکس است و برای کاربران پیشرفته در نظر گرفته شده است. برای دسترسی به پیکربندی فایرفاکس در نوار نشانی این عبارت را وارد کنید: about:config

● فایرفاکس قابل حمل

John Haller فایرفاکس قابل حمل را به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی پروژه فایرفاکس نوشته‌است. این نسخه قابلیت اجرا شدن روی درایو‌های USB Flash و CD-ROM و همچنین درایو‌های سخت خارجی و بعضی از پخش کننده‌های دیجیتالی موسیقی را دارد.تمام قابلیت‌های نسخه اصلی فایرفاکس در این نسخه هم موجود است و از ویژگی‌های این نگارش اجرای سریع آن روی دستگاه‌های USB است.

● توانایی شخصی سازی

یکی از قابلیت‌های فایرفاکس امکان تبدیل آن به مرورگری به سلیقه هر فرد است. برای این کار فایرفاکس دو مورد را در نظر گرفته است.اول توانایی‌های مرورگر، دوم ظاهر آن.

شخصی سازی توانایی‌های فایرفاکس با کمک فایل‌هایی با حجم کم به نام گسترش (Extension) ممکن می‌شود. این گسترش‌ها در واقع تکه‌های کوچک برنامه‌اند که قابلیت‌های مختلفی را به این مرورگر می‌افزایند. تم‌های مختلف این مرورگر هم شخصی سازی ظاهر آن را راحت می‌کند.

● مشکلات فایر فاکس

از مشکلات فایرفاکس میزان گستردگی استفاده از فایرفاکس میان کاربران بر اساس زمان؛ یکی از مشکلات دیگری هم که به فایرفاکس نسبت داده می‌شود مشکلاتی است که توسط پلاگین فلش (Macromedia Flash) ایجاد می‌شود که برای لینوکس نوشته شده، که این مشکل ارتباطی به خود فایرفاکس ندارد.

خیلی از کاربران خواستار اضافه شدن افزونه‌های پرتقاضا به فایرفاکس هستند. البته بیشتر این افزونه‌ها و قابلیت‌های بسیار دیگر مستقیماً قابل بارگیری و نصب روی فایرفاکس‌اند ولی تمام کاربران خواهان این روش نصب نیستند، و ترجیح می‌دهند تمام این قابلیت‌ها را در کنار نرم‌افزار اصلی داشته‌باشند.

● مقایسه مرورگر اپرا و مرورگر فایرفاکس

۱) اپرا هسته‌ای پایدار با قابلیت‌های فراون و فایرفاکس یک پروژه کدباز (Open Source)

۲) ستون کناری اپرا یکی از قابلیت‌های زیبای آن است که بوسیله آن تمام بخش‌های مهم اپرا در یکجا قابل استفاده هستند. این کار در فایرفاکس با افزونه All-in-One Sidebar امکان‌پذیر است.

۳) User JavaScript قابلیت قدرتمند اپراست که بوسیله اسکریپت‌های شخصی می‌توانید سایت‌های محبوب خود را با قابلیت‌های مورد نظرتون عوض کنید. این کار در فایرفاکس بوسیله افزونه Greasmonkey انجام‌پذیر است

۴) یکی از قابلیت‌های معروف اپرا دسترسی مستقیم با کلیدهای سفارشی (Speed Dial) است که این آرزو نیز در فایرفاکس با افزونه SpeedDial برآورده می‌شود.

۵) اپرا بوسیله حرکتهای ماوس کارهای ناوبری شما را بسیار ساده می‌کند. این قابلیت (Mouse Gestures) است که بازهم با جستجو در افزونه‌های فایرفاکس آن را پیدا می‌کنید.

۶) یادداشت‌های اپرا هم از دیگر قابلیت‌های محبوب اپراست. جواب فایرفاکس در این مورد افزونه Scrapbook است که بوسیله آن نه فقط یادداشت‌های روزمره بلکه تمام یا بخشی از سایت مورد نظر قابل ذخیره‌کردن و جستجو و مدیریت هستند.

۷) با Image Loading در اپرا نمایش تصویرهای سایت‌های مورد نظر خود را در صورت داشتن سرعت پایین اینترنت فعال یا غیرفعال کنید. افزونه ImgLikeOpera به شما کمک میکند تا فقط تصویرهای مورد علاقه خود را در فایرفاکس بارگیری کنید.

۸) یکی از قابلیت‌های اپرا که از اول به چشم می‌خورد مدیریت رمزهای عبور و واردشدن به سایت‌ها به صورت خودکار با استفاده از بخش Wand - Passwords در اپرا بود. شما با افزونه Secure Login می‌توانید فقط با یک کلیک در فایرفاکس وارد یک سایت شوید.

۹) پرکردن خودکار فرم‌ها در اپرا وظیفه Wand - Auto-Complete Forms است که در فایرفاکس با افزونه Formfiller انجام‌پذیر است.

۱۰) خوب پیش‌نمایش برگه‌ها در اپرا با حرکت‌دادن ماوس برروی آن انجام می شود و اینکار در فایرفاکس با Tab Preview انجام می‌شود.
       
   

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  قابليتهاي موزیلا فایرفاکس  در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره قابليتهاي موزیلا فایرفاکس

  • برای مطلب قابليتهاي موزیلا فایرفاکس نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد قابليتهاي موزیلا فایرفاکس وارد نمائید

نظر شما درباره قابليتهاي موزیلا فایرفاکس

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه