روشهای کاهش کلسترول

روشهای کاهش کلسترول

با رعایت رژیم غذایی مناسب و با كم خوردن غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و كلسترول، ورزش و كاهش وزن می توان به راحتی افزایش كلسترول را كنترل نمود

با رعایت رژیم غذایی مناسب و با كم خوردن غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و كلسترول، ورزش و كاهش وزن می توان به راحتی افزایش كلسترول را كنترل نمود، ولی اگر بالا بودن كلسترول در خانواده شما ارثی است باید از برخی داروهای تجویزی پزشك برای پایین آوردن آن كمك بگیرید.
در موارد معمولی ابتلا به افزایش كلسترول بد در خون، پزشكان معمولاً رژیم درمانی، ورزش و در صورت نیاز كاهش وزن را توصیه می كنند، رژیمی كه برای درمان كلسترول توصیه می شود پرهیز یا كم خوردن غذاهای دارای چربی اشباع شده است كه معمولاً فرآورده های دامی را شامل می شود، فرآورده هایی مثل: گوشت قرمز، گوشت مرغ، صدف خوراكی، شیر (علی الخصوص شیر پرچرب)، پنیر پرچرب یا فرآوری شده و تخم مرغ. برخی مواد غذایی دیگری كه دارای چربی های اشباع شده هستند عبارتند از: كره، روغن های نباتی جامد و كره نباتی، خامه، مایونز، روغن تردكننده شیرینی ها، دسرهای خامه دار و خوراكی هایی كه با روغن جامد تهیه می شوند مثل چیپس، پفك و ...
رژیم غذایی مناسب برای پایین آوردن كلسترول معمولاً رژیم سرشار از فیبر، استانول ها و استرول های گیاهی است. میوه ها و سبزیجات منابع غنی فیبر هستند، استانول های گیاهی به مقدار بسیار كم در میوه ها، سبزیجات، غلات، آجیل، دانه های خوراكی، بنشنجات و دیگر منابع گیاهی یافت می شود. استرول های گیاهی را هم می توان در همین گروه ها یافت.
برای مثال روغن های نباتی هر دو ماده را دارا هستند و با مصرف آنها می توان از هر دو گروه استرول ها و استانول ها بهره مند شد، البته منظور از روغن های نباتی، روغن های هیدروژنه یا جامد نباتی نیست. در مواردی كه كودكان به صورت ژنتیكی مبتلا به بالا بودن كلسترول هستند یا این كه خانم های باردار در طول دوران بارداری به افزایش كلسترول مبتلا می شوند، مصرف كره های نباتی به مقدار بسیار محدود و روغن های نباتی قابل استفاده با سالاد مثل روغن زیتون، روغن هسته انگور و ... می تواند تا حد كمی آنها را از استانول و استرول بی نیاز سازد و به این ترتیب به كاهش كلسترول آنها كمك كند.
●روش هایی كه برای كمك به كاهش كلسترول توصیه نمی شوند:
مصرف زیاد سیر: مطالعات اخیر نشان داده است كه مصرف بیش از حد سیر نه تنها تأثیری بر كاهش میزان كلسترول بد ندارد، بلكه عوارض جانبی زیادی نیز در پی خواهد داشت مثل: ایجاد آلرژی، نفخ و سوزش معده، بوی بد دهان و بدن. علاوه بر این عوارض، مصرف سیر می تواند از انعقاد سریع خون جلوگیری كند از این گذشته، بر داروهای شیمیایی مصرفی نیز تأثیرات سوء می گذارد.
رژیم های غذایی با كالری خیلی پایین: با این كه این نوع رژیم ها می توانند تا حد زیادی باعث كاهش میزان كلسترول خون شدند ولی به هیچ عنوان توصیه نمی شوند، چرا كه باعث كاهش میزان كلسترول خوب HDL ، ویتامین ها و مواد مغذی لازم و ضروری برای سلامتی بدن می شوند و در نتیجه مقاومت بدن تا حد بسیار زیادی پایین می آید.
 
 
 
 
   ترجمه: راحله زندوكیلی
منبع: MSN/Health 
 
 
   روزنامه همشهری 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : روشهای کاهش کلسترول در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره روشهای کاهش کلسترول

  • برای مطلب روشهای کاهش کلسترول نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد روشهای کاهش کلسترول وارد نمائید

نظر شما درباره روشهای کاهش کلسترول

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه