روشهاي افزايش كارآيي مغز

		  روشهاي افزايش كارآيي مغز

قدیمی ها می گفتند عقل سالم در بدن سالم است. امروزه پزشکان این گفته را کاملا تایید می کنند و معتقدند مغز انسان در ارتباط بسیار نزدیک با سایر اعضای بدن عمل می کند


قدیمی ها می گفتند عقل سالم در بدن سالم است. امروزه پزشکان این گفته را کاملا تایید می کنند و معتقدند مغز انسان در ارتباط بسیار نزدیک با سایر اعضای بدن عمل می کند....

از این میان قلب بیشترین دادوستد را با مغز دارد؛ تا جایی که ۲۵ درصد از خون تازه و اکسیژن دار در هر ضربان قلب به مغز می رود. از طرف دیگر بسیاری از فعالیت هایی که روی عملکرد مغز اثر مثبت دارند برای سیستم قلبی عروقی هم مفید هستند. با رعایت نکاتی ساده و به نظر پیش پا افتاده می توان قابلیت های مغز را افزایش داد و از بسیاری بیماری های وحشتناک جلوگیری کرد.

۱) سعی کنید مهارت های جدید و پیچیده ای یاد بگیرید

آموختن دانش و مهارت حتی در سنین پیری کمک می کند مغز همچنان قدرتمند باقی بماند. اما بهترین نتیجه وقتی به دست می آید که این اطلاعات، جدید و قدری هم پیچیده باشند. البته این پیچیده بودن برای هرکس معنی متفاوتی دارد چون سطح معلومات و نیز میزان هوش افراد با یکدیگر یکسان نیست، پس بهتر است خودتان مطلبی را که برای شما تازگی دارد انتخاب کرده و شروع به یاد گرفتن آن کنید. آموختن هر چیز تازه و جدید باعث پیدایش مسیرهای جدید ارتباطی بین سلول های مغز می شود و تمرین کردن و تکرار باعث گسترش هرچه بیشتر این ارتباطات جدید خواهد شد اما به یاد داشته باشید که هر مطلبی پس از چند بار تکرار دیگر جدید نیست و باید علاوه بر تمرین مطالب قبلی باز هم دنبال چیزهای جدیدتری برای یادگیری باشید و اما مطالب مناسب برای خود را چه طور پیدا کنید؟ یک روش خیلی ساده برای این کار وجود دارد:

▪ یک کاغذ سفید بردارید و آن را به دو بخش تقسیم کنید.

▪ در یک سمت کاغذ ۵ کار مورد علاقه خود و در سمت دیگر پنج کاری که به دلیل پیچیدگی زیاد، مورد علاقه شما نیستند را بنویسید.

▪ در واقع ۵ کار مورد علاقه آنهایی هستند که شما به آن عادت کرده اید و ۵ کار دیگر آنهایی هستند که شما باید سعی کنید یک به یک شروع به آموختن آنها بکنید.

۲) تمرین مداوم

سعی در به خاطر آوردن و تکرار آموخته های قدیمی باعث تقویت حافظه می شود. همچنین این کار باعث جلوگیری از تخریب راه های ارتباطی سلول های عصبی و در نتیجه موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر می شود. حتی در افرادی که مبتلا به چنین امراضی هستند، با تمرین های منظم می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

۳) در فعالیت های گروهی شرکت کنید

در کنار دوستان بودن و شرکت در فعالیت های دسته جمعی باعث آموختن مطالب جدید و به دست آوردن تجربه های نو می شود. ایجاد روابط دوستانه عمیق موجب لذت بردن بیشتر از فرصت های زندگی خواهد شد و هرچه بیشتر بخندید و خوش بگذرانید، مغز هم بهتر عمل می کند.

۴) مراقب سلامت خود باشید

هر فردی مسوول سلامت جسم و روان خویش است و باید به بهترین نحو از خود مراقبت کند. در واقع می توان گفت پزشکان در ارتباط با سلامت ما کار می کنند اما مسوول اصلی، خود ما هستیم. پس بهتر است در تمام موارد و مشکلات با پزشک خود مشورت کرده و سپس تمام توصیه های او را اجرا کنید.

۵) گاهی به خود استراحت بدهید

درست است که جهان امروز ما دنیای سرعت و تکنولوژی است، اما مغز هر انسان به مدتی استراحت و آرامش هم نیاز دارد. اگر چنین فرصتی به بدن داده نشود، بیماری های مانند اضطراب و افسردگی سراغ فرد می آیند. حتی به تازگی علم روان پزشکی ثابت کرده که آرامش، دعا کردن و تفکرات مثبت نتایج بسیار خوبی در زندگی افراد به جا می گذارد، پس سعی کنید سطح انتظارات خود را پایین بیاورید و به جای آن کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

۶) هیچ گاه امید به زندگی را از دست ندهید

یک انگیزه قوی می تواند زندگی بسیار فعال و پویایی برای هر فرد بسازد. اگر هرکس زندگی روزانه خود را طوری برنامه ریزی کند که در جهت رسیدن به هدف خاصی باشد، نیروی مثبتی در آن فرد ایجاد می شود که باعث جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می شود. در واقع کار کردن به زندگی معنا می دهد و باعث رشد قوای روحی و جسمی می شود.

۷) سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید

سیگار، مواد مخدر و مواد محرک مغزی همگی باعث تخریب قوای حافظه و شناخت می شوند. این مواد قدرت تفکر صحیح، تمرکز، توجه و توانایی فعالیت های ذهنی را کاملا تحت تاثیر قرار می دهند. افرادی که چنین موادی را مصرف می کنند، پس از مدتی دیگر قادر به یاد گرفتن مطالب جدید نخواهند بود، حتی در اکثر مواقع نمی توانند تصمیم گیری درست و منطقی در برابر اتفاقات روزمره داشته باشند.

۸) برنامه ریزی داشته باشید

اگر خود را عادت بدهید فعالیت های روزانه خود را طبق برنامه قبلی انجام دهید، پس از مدتی قادر به کنترل هر نوع فشار و استرسی خواهید بود. این برنامه ریزی باید جنبه اقتصادی زندگی شما را هم شامل شود. خود را مجبور کنید که مثلا ۵ درصد از درآمد ماهیانه را فقط صرف خودتان بکنید. چنین کاری به ذهن شما اجازه می دهد در کنار کار و فعالیت منظم، فرصت استراحت و آرامش کافی هم داشته باشد و نوعی احساس رضایت و خرسندی درونی برای شما ایجاد می شود.

۹) روابط خود را با دیگران حفظ کنید

بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده اند که قطع ارتباط با شبکه اجتماعی باعث ابتلا به بیماری هایی نظیر فراموشی و دمانس می شود. شرکت در جمع و معاشرت با انسان های دیگر باعث کاهش اضطراب های روزانه، تخلیه هیجان ها و احساس آرامش روحی و روانی خواهد شد.
       
   
   
            منبع: Reader’s digest
ترجمه: دکتر ریحانه مرتضی‌زاده    
            روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )    

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  روشهاي افزايش كارآيي مغز در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره روشهاي افزايش كارآيي مغز

  • برای مطلب روشهاي افزايش كارآيي مغز نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد روشهاي افزايش كارآيي مغز وارد نمائید

نظر شما درباره روشهاي افزايش كارآيي مغز

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه