رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي

		  رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي

برای گفتن "حسن خدا داده را حاجت هیچ مشاطه نیست." کمی دیر شده است. بهره مندی از چهره ای زیبا حق هر فردی است. حقی که روزی چنان اغراق گونه بازپس گرفته می شد که دیگر به زشتی نزدیک می شد; اما امروز معقول و متناسب شده است. کمی از چهره و بینی فراتر رفته و به اندام ها نیز رسیده است.

    
برای گفتن "حسن خدا داده را حاجت هیچ مشاطه نیست." کمی دیر شده است. بهره مندی از چهره ای زیبا حق هر فردی است. حقی که روزی چنان اغراق گونه بازپس گرفته می شد که دیگر به زشتی نزدیک می شد; اما امروز معقول و متناسب شده است. کمی از چهره و بینی فراتر رفته و به اندام ها نیز رسیده است.

جراحی پلاستیک اگرچه جراحی برای زیبایی است; اما ظرایفی که باید در آن رعایت شود، بیش از سایر جراحی ها است; چرا که با کوچک ترین خطایی فرد هم زیبایی اش را ممکن است از دست بدهد و هم بخشی از سلامتی اش را. یکی از دوستان چند سال پیش چنان از بینی منحرفش عذاب می کشید که خود را به دست تیغ جراح سپرد; اما آن انحراف که از بین نرفت هیچ، بینی اش برای مدت های طولانی بزرگ تر از پیش شد. روزهای اول را دکتر با گفتن این که ورم است و خوب می شود، گذراند; اما این ورم از ماه و سال هم گذشت و نخوابید. اکنون او به جای یک بینی منحرف استخوانی، بینی گوشتی و منحرف دارد. دکترمحمدحسن عامری، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن، تاکید می کند که پیش از جراحی تا آنجا که می توانند در خصوص پزشک، سوابق کاری و جراحی هایی که انجام داده تحقیق کنند.

● از خواستن تا توانستن

از زمانی که پی به زشتی و نامطلوبی بینی می برید تا آمادگی اولیه برای جراحی زمانی صرف پیدا کردن پزشک و جراح مناسب می شود و چانه زدن بر سر بالا و پایین بودن بینی و کم و زیادی هزینه های جراحی و در آخر راهی اتاق عمل می شوید. زمان جراحی هم چندان طولانی نیست. پس از آن هم شاید یک ماهه بینی خوشگلی پیدا کنید تا با اعتماد به نفس بالاتری راهی خیابان و مهمانی شوید! دیگر یک عمر این بینی جدید مهمان صورت شما است. اما همه چیز به همین راحتی نیست و همه امکان و قابلیت جراحی را ندارند. این مطالب را دکتر عامری، عضو آکادمی های جراحی پلاستیک صورت اروپا و جامعه جراحان ایران می گوید.

وی، تاکید می کند: هر کس می خواهد عمل کند، به معنای آن نیست که توانایی جراحی را نیز دارد. در شرایطی که بینی فرد قابلیت تغییرات بهتر را ندارد، نمی توان او را جراحی کرد.

عضو انجمن علمی گوش و حلق و بینی ایران، ادامه می دهد: بسیار شنیده ایم که بینی های گوشتی پس از عمل خوب و زیبا نخواهند شد. علت آن است که این نوع بینی ها پوست ضخیمی دارند و اسکلت زیر آن که غضروف بینی است، ضعیف است. در جراحی بر روی استخوان و غضروف بینی کار می شود، گاه بخشی از آن را بر می داریم یا تقویت می کنیم یا تغییر جهت می دهیم و پس از آن پوست را بر روی آن می کشیم. در شرایطی که پوست بینی خیلی ضخیم و استخوان و غضروف خیلی ضعیف باشد نمی توان خیلی خوب به آن فرم داد. اگر با تقویت کردن و راه های مختلف آن را فرم دهیم و پوست را روی آن برگردانیم به دلیل آن که پوست ضخیم است، اجازه نمی دهد کار ظریفی که انجام شده، دیده شود. وی، می گوید: در خصوص بینی هایی با پوست بسیار نازک نیز همین مساله به نوع دیگری صدق می کند. در این نوع بینی ها هر برجستگی و فرورفتگی به راحتی از زیر پوست دیده می شود و نمی توان جزییات اجتناب ناپریز را پوشاند و بینی یکنواخت دیده نمی شود. اکنون برخلاف گذشته که بیشترین متقاضیان جراحان پلاستیک دختران و زنان جوان بودند آن هم با تمکن مالی بالا، مراجعان ازهر دو جنس و از میان گروه های مختلف سنی و مالی هستند. اکنون اگر یک نفر در هر سنی احساس نارضایتی کند، تنها کافی است پزشکی را انتخاب کند و اگر سلایق و خواسته هایشان با هم جور درآمد، برای جراحی آماده شود.

● همه خواسته های بیماران عملی نیست

با وجود آن که طی سال های اخیر دیگر بینی های عروسکی و سر بالا خیلی طرفدار ندارد; اما همچنان هستند گروه هایی که خواسته های نامعقول دارند. خواسته هایی که گاه سلامتی شان را به خطر می اندازد.

دکتر عامری، تاکید می کند که در جراحی همه چیز به خواسته و مشکل ظاهری بینی بستگی ندارد; بلکه قابلیت های بینی برای تغییر نیز بسیار مهم است.به عنوان مثال در انحراف تیغه بینی، باید دید انحراف در کجا قرار دارد و چقدر دست جراح در ترمیم آن باز یا بسته است. تنها رسیدن به تعادل در فرم و شکل بینی و زیبایی امروز و فردا نیست که دلیل احتیاط بسیار زیاد در انتخاب پزشک حاذق است; بلکه بیش از آن حفظ سلامت است که موجب همه این تاکیدات است. عضوی که عامل اصلی انتقال هوا به داخل ریه ها و تمیز کردن آن است، بویایی فرد به آن وابسته است و تنفس آسان و راحت را برای فرد ایجاد می کند. همه این ها می تواند حفظ شود; اگر یک عمل درست داشته باشید و از دست می روند اگر در جراحی خواسته های نامعقول به اجرا درآیند. آن وقت شاید مجبور شوید یک عمر تو دماغی حرف زدن، خشکی گلو، انسداد بینی، مشکل تنفسی در خواب و بیداری را تحمل کنید.

● دل به ترمیم مبندید که سراب است سراب

عزیزی می گفت پزشک معالجش گفته پس از جراحی اگر مشکلی بود ترمیم و به طور رایگان برایت رفع می کنم; اما این حرف تا عمل راهش طولانی است. دکتر عامری، معتقد است: در جراحی اول دست پزشک باز است; اما پس از آن، تغییر برخی قسمت ها هر چند مشکل دار باشد و نیازمند جراحی، براحتی امکانپذیر نیست. هر چند در مواردی عمل مجدد اجتناب ناپذیر است و همه جراحان مواردی را دارند که نیاز به عمل مجدد پیدا می کنند اما باید جراحی را انتخاب کنید که درصد انجام جراحی های دومش کم بوده است.

در ادبیات عامیانه و نزد همه، زیبایی چهره وقتی دو چندان است که چشم ها به غایت درشت و بینی محو باشد. به همین دلیل در سال های اول که جراحی بینی هنوز به شکل کنونی همه گیر نشده بود، بیشترین تاکید مریضان در جراحی کوچک کردن بینی، سربالاکردن آن و دادن یک قوس به آن بود; اما این خواسته امروز تا حد بسیاری تعدیل شده است. دکتر عامری، تاکید می کند: تنها دلیل جراحی پلاستیک، ساختن یک بینی زیبا به تنهایی نیست; بلکه رفع معایب آن با حفظ کارکرد اصلی بینی است تا در کنار سایر اعضا و در مجموعه صورت زیبا به نظر برسد.

از روزهای خوش جوانی و نوجوانی تا سن میان سالی فاصله هر چقدر هم که زیاد باشد; اما آن روزها نیز فرا می رسند و آن روز شاید چهره خودساخته جوانی چندان مناسب آن سن و حال و روزگار نباشد. عضو انجمن علمی گوش و حلق و بینی ایران همچنین معتقد است فرد متقاضی جراحی باید بداند که بهترین و زیباترین بینی آن است که به شکل نرمال و طبیعی آن دربیاید و در مجموعه صورت، بینی زیبا به نظر بیاید. وی، می گوید: خواسته برخی بیماران غیرواقع بینانه; اما گاه شدنی است. فردی که در سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی جراحی می کند باید بداند که همیشه در آن سن و موقعیت اجتماعی باقی نمی ماند. اما این همه اصرار برای محوکردن این عضو مرکزی صورت برای چیست؟ بینی به دلیل آن که در مرکز صورت قرار دارد و حجم، زیبایی های دیگر صورت را متاثر می کند، نقش مهم تری دارد. دکتر عامری، با اشاره به وضعیت بینی در نژاد اقوام ایرانی که عمدتا با دماغی قوزدار عقابی و بزرگ شناخته می شود و این که در ایران به دلیل آن که صورت بیش از همه در معرض دید است، تعداد بالای جراحی در ایران را قابل توجیه می داند و این عوامل، در کنار تجربه بالای جراحان ایرانی را باعث معرفی شدن ایران به عنوان "سلطان جراحی بینی دنیا" مطرح می کند.

وی، در آخر تجربه جراحان در ایران و ارایه کارهای خوب با بالاترین کیفیت را از جمله دلایلی می داند که افراد با رضایت بیشتر و ترس کمتر خود را به تیغ جراحی می سپارند و در نهایت نیز هزینه پایینی پرداخت می کنند. این در شرایطی است که در دیگر کشورها هزینه جراحی های زیبائی بسیار بالا است.

امروز دیگر تنها بینی نیست که زیر تیغ می رود و قلمی بیرون می آید. ابروهای افتاده بالا می روند و چشمان درشت تر از سابق می شوند. صورت های صاف و ساده برآمده می شوند و گونه های بر جسته بر صورت می نشیند و شکم های برآمده و افتاده یک باره به کمر می چسبند و باریک می شوند. همه این ها نشانه هایی است از دخالت در زیبایی که انسان از آن ناشاد است و بهتر و بیشتر از آن را می خواهد.
       
   
   
            نویسنده : راضیه مشایخی
منبع آفتاب

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي

  • برای مطلب رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي وارد نمائید

نظر شما درباره رعايت تناسب در جراحي هاي زيبايي

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه