مراقبت دوران حاملگی

مراقبت دوران حاملگی

مراقبت پیش از تولد چیست؟ مراقبت پیش از تولد به معنی مراقبت بهداشتی طی حاملگی است پیش از آنکه کودک شما متولد شود.

مراقبت پیش از تولد چیست؟

مراقبت پیش از تولد به معنی مراقبت بهداشتی طی حاملگی است پیش از آنکه کودک شما متولد شود. به وسیله موارد زیر از خود و جنین خود مراقبت کنید.
مراقبت زود هنگام پیش از تولد بگیرید. اگر می دانید که حامله هستید یا فکر می کنید ممکن است حامله باشید هر چه سریعتر به مراقبین بهداشتی مراجعه کنید.
مراقبت پیش از تولد را منظماً دریافت کنید. قرار معاینات خود را فراموش نکنید و برنامه معاینات خود را به طور منظم پیگیری نمایید. طی حاملگی هر کاری که می تواند شما و جنینتان را سالم نگاه دارد انجام دهید.

چرا مراقبت پیش از تولد این همه اهمیت دارد؟

مراقبت پیش از تولد به این دلیل مهم است که وقتی مراقب بهداشتی مرتباً شما را ببیند شانس یافتن زود هنگام مشکلات را خواهد داشت، بنابراین این مشکلات در اسرع وقت قابل درمان خواهند بود. ضمناً از مشکلات دیگر نیز پیشگیری خواهد شد.مطالعات زیادی نشان داده است که مراقبت پیش از تولد زود هنگام برای سلامت مادر و کودک بسیار اهمیت داند.

به حاملگی فکر می کنم چگونه می توانم از خود مراقبت کنم؟

مراقبت از خود پیش از باردار شدن، به شما کمک میکند که حاملگی سالمی داشته باشید و خطر تولد فرزندی با نقائص هنگام تولد را کاهش می دهد. در زیر به راههایی اشاره شده که چگونه می توانید پیش از حامله شدن از خود مراقبت کنید:
غذای سالم بخورید، مرتباً ورزش کنید (۳۰ دقیقه در روز برای بیشتر روزهای هفته بهترین حالت است) و خواب و استراحت کافی داشته باشید. با مراقب بهداشتی خود صحبت کنید تا ببینید چه نوع غذا و ورزشی برای شما بهتر است.
روزانه ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید (یکی از انواع وتامینهای گروه ب ) میل کنید. بهترین کار این است که هر روز از قرصهای مولتی ویتامین که این میزان فولیک اسید در آن وجود داشته باشد استفاده کنید.
دریافت مقادیر کافی از فولیک اسید صناعی قبل از حاملگی و در اوایل حاملگی می تواند از برخی نقائص جنینی خاص پیشگیری کند. به بسیاری از غلاتی که برای صبحانه مصرف می شوند، فولیک اسید اضافه می شود اما فقط انواع خاصی از غلات حاوی مقدار ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید در هر سهم هستند. برچسب روی قرص مولتی ویتامین یا غلات را چک کنید تا به میزان فولیک اسید موجود در آن غذا پی ببرید.
به مراقب بهداشتی خود برای یک بررسی کامل مراجعه کنید. حتماً کلیه واکسن های خود به خصوص واکسن سرخجه (سرخک آلمانی) را دریافت کنید. سرخجه می تواند نقائص هنگام تولد خاصی را ایجاد کند. بیماری دیگری که طی حاملگی باید از آن پرهیز کنید بیماری آبله مرغان است. اگر در گذشته مبتلا به آبله مرغان و سرخجه شده اید قاعدتاً علیه آنها ایمن هستید.
به مراقب بهداشتی خود در مورد هر گونه داروی تجویز نشده و تجویز شده (شامل داروهای گیاهی) که مصرف می کنید اطلاع دهید. بعضی داروها برای استفاده در طی حاملگی ایمن نیستند.
کشیدن سیگار، نوشیدن الکل یا دریافت داروها را متوقف کنید. از مراقب بهداشتی خود کمک بخواهید. در مورد الکل و مواد مخدر می توانید با فردی از جامعه مذهبی خود یا یک دوست مورد اعتماد و یا یک مشاور صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

 به تازگی فهمیده ام که حامله هستم چگونه می توانم از خود مراقبت کنم؟

در اینجا راههایی برای مراقبت از خودتان و زندگی جدید و ذیقیمتی که درون شما رشد
می کند ارائه شده است:
▪ دریافت روزانه مولتی ویتامین حاوی ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید را ادامه دهید.
▪ مراقبت پیش از تولد زود هنگام و منظم را دریافت نمایید. مهم نیست که آیا این اولین حاملگی شماست یا شما بچه دار هستید. واقعاً بسیار مهم است که طی حاملگی تان یک مراقب بهداشتی داشته باشید. مراقب بهداشتی شما در هر ویزیت وضعیت سلامتی شما و کودکتان را بررسی می کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد اقدامات لازم برای کمک به شلامتی شما و کودکتان فوراً انجام می شود.
▪ غذای سالم شامل غذاهای غنی از میوه، سبزی، دانه ها و کلسیم استفاده کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که چربی اشباع کمتری دارند.
▪ سعی کنید تا زمانی که مراقب بهداشتی شما را به دلیلی منع نکرده است روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی و در اکثر روزهای هفته داشته باشید. اگر مشکل زمان دارید می توانید فعالیت بدنی خود را در سه قطعه ۱۰ دقیقه ای در روز انجام دهید.
▪ اگر سیگار می کشید، الکل می نوشید یا از مواد مخدر استفاده می کنید آن را متوقف کنید. اینها می تواند آسیبهای دراز مدتی برای کودک شکا ایجاد کنند. با مراقب بهداشتی خود در مورد قدمهایی که باید بردارید تا سیگار را ترک کنید صحبت کنید. اگر نگران مصرف الکل یا مواد مخدر هستید، با فردی از جامعه مذهبی خود یا یک دوست مورد اعتماد و یا یک مشاور یا مراقب بهداشتی صحبت کنید و از او کمک بخواهید.
▪ پیش از آنکه هر دارویی دریافت کنید با مراقب بهداشتی خود صحبت کنید حتی در مورد داروهای بدون نسخه برخی داروها برای استفاده در زمان حاملگی مناسب نیستند.
▪ در حین حاملگی از حمام آب گرم و سونا و اشعه X پرهیز کنید.
▪ ظروف گربه را در حین حاملگی تخلیه نکنید چرا که ممکن است حاوی انگلی باشد که بیماریی به نام توکسوپلاسموزیس را که می تواند نقائص مادرزادی ایجاد کند باعث می شود. در هنگام کار در نقاط باغبانی که محل رفت و آمد گربه هاست نیز از دستکش استفاده کنید.
▪ ماهی یا گوشت نپخته یا کم پخته را استفاده نکنید.
▪ از مواد شیمیایی مانند حشره کش ها، حلالها (مانند بعضی شوینده ها و تینرهای رنگ) سرب و جیوه پرهیز کنید. بسیاری محصولات خانگی خطرنک امکان دارد بر چسب هشدار برای زمان حاملگی را دارا باشند. اگر مطمئن نیستید از مراقب بهداشتی خود در مورد آن محصول سوال کنید.
▪ دریافت کافئین خود را از چای قهوه، سودا، داروها و شکلات محدود کنید.
▪ بسیاری از زنان به کار در طول دوره حاملگی ادامه می دهند. فعال ماندن ممکن است به شما کمک کند تا سالمتر بمانید. اگر سوالی در مورد ایمنی شغل خاص خود دارید با مراقب بهداشتی خود صحبت کنید.
▪ اطلاعات بگیرید، کتاب بخوانید، فیلم نگاه کنید به کلاسهای نگهداری از فرزندان بروید و با مادران با تجربه صحبت کنید.
▪ از مراقب بهداشتی خود در مورد کلاسهای آموزشی برای خود و همسرتان پرس و جو کنید. کلاسها می توانند به شما کمک کنند که برای تولد فرزندتان آماده شوید.
در حال حاضر به حاملگی فکر نمی کنم، اما شنیده ام که همه زنان باید روزانه فولیک اسید دریافت کنند.
تمام زنان در سنین باروری حتی در صورت شانس کم بارداری حتماً باید سعی کنند که به میزان کافی فولیک اسید دریافت نمایند. علت این است که بسیاری از حاملگی ها برنامه ریزی شده نیستند. بسیاری از زنان در واقع در ابتدای بارداریشان نمی دانند که حامله هستند و برخی نقائص هنگام تولد در مراحل ابتدایی بارداری روی می دهند.
دریافت روزانه ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید از نقائص مادرزادی خاصی در ابتدای بارداری جلوگیری می کند. اگر زنی در ماه دوم یا سوم حاملگی خود اقدام به دریافت فولیک اسید نماید ممکن است دیگر برای جلوگیری از نقائص مادرزادی دیر شده باشد. در ضمن فولیک اسید می تواند مزایای بهداشتی دیگری در کنار پیشگیری از نقائص مادرزادی برای زنان داشته باشد.

با چه فواصلی در حین حاملگی باید پزشکم را ببینم؟

مراقب بهداشتی شما جدول زمانی برای ویزیتهای پیش از زایمان به شما می دهد. هر چه به انتهای حاملگی نزدیکتر می شوید، ممکن است به ویزیتهای بیشتری نیاز داشته باشید. یک حاملگی به طور متوسط در مدت ۴۰ هفته پایان می یابد. یک برنامه معمول ویزیت مراقب بهداشتی به صورت زیر است:
▪ در ۶ ماهه اول حاملگی یک بار در ماه، سپس،
▪ در ۲ ماه بعدی هر ۲هفته یکبار و سپس
▪ هر هفته تا زمان زایمان
اگر سن شما بالاتر از ۳۵ سال است، حاملگی شما پر خطر محسوب می شود چرا که شما در خطر مشکلات بهداشتی مانند دیابت یا فشار خون بالا هستید، بنابراین ممکن است مراقب بهداشتی تان تمایل داشته باشد که بیشتر شما را ببیند.

در ویزیتهای پیش از تولد چه اتفاقی می افتد؟

در اولین ویزیت پیش از تولد شما، مراقب بهداشتی تان در مورد سابقه سلامتی و بیماری خود و خانواده تان با شما صحبت می کند و معایناتی را انجام می دهد. معاینات شامل چک فشار خون، قد و وزن و معاینه لگن است. آزمایشات خون و ادرار نیز انجام خواهد شد. مراقب بهداشتی تان به شما خواهد گفت که در چه زمانی باید منتظر تولد فرزندتان باشید. در ضمن در این ویزیت یاد می گیرید که چطور در زمان حاملگی سالم بمانید.
در ویزیتهای بعدی، مراقب بهداشتی تان بررسی خواهد کرد که شما در چه حال هستید و جنین شما چگونه رشد می کند.با پیشرفت حاملگی شما تعدادی آزمایش انجام می دهید. آزمایشات سونوگرافی معمولاً برای رشد و سلامتی جنین شما نیاز است. ممکن است آزمایشات خون و ادرار دیگر و همینطور تستهای خاص در صورت لزوم نیاز داشته باشید.
من اواخر ۳۰ سالگی ام را طی می کنم. حال می خواهم بچه دار شوم. آیا نیاز به انجام کار خاصی هست؟
هر چه سن شما بالاتر برود شانس تولد فرزندی با نقائص مادرزادی بیشتر می شود. به هر حال بسیاری از زنان در اواخر ۳۰ سالگی و اوایل ۴۰ سالگی نوزادان سالمی خواهند داشت. مراقب بهداشتی خود را پیش از حامله شدن به طور منظم ببینید و تمام آزمایشات لازم را در طول حاملگی انجام دهید. احتمالاً مراقب بهداشتی تان از شما خواهد خواست که برخی تستهای خاص را برای بررسی سلامت کودک خود انجام دهید.
امروزه اکثر زنان بچه دار شدن را تا زمانی که در ۳۰ یا ۴۰ سالگی هستند به تعویق
می اندازند. باروری با افزایش سن کاهش می یابد گرچه بسیاری زنان در ۳۰ و ۴۰ سالگی خود مشکلی برای بچه دار شدن ندارند. برای زنان بالای ۴۰ سال که پس از ۶ ماه تلاش بچه دار
نمی شوند توصیه می شود که مراقب بهداشتی خود را برای ارزیابی نازایی ببینند. احتمال ایجاد مشکی در باردار شدن یا نازایی (ناتوانی در بچه دار شدن پس از یکسال تلاش) در این سن ناشایع نیست. اگر فکر می کنید شما یا همسرتان ممکن است نازا باشید،می توانید این مسئله را با مراقب بهداشتی خود در میان بگذارید که می تواند درمانهایی مانند داروها، جراحی یا تکنولوژیهای کمک باروری به شما پیشنهاد بدهد.
دکتر رها 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : مراقبت دوران حاملگی در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره مراقبت دوران حاملگی

  • برای مطلب مراقبت دوران حاملگی نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد مراقبت دوران حاملگی وارد نمائید

نظر شما درباره مراقبت دوران حاملگی

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه