فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید چیست؟

اسم تجاری این دارو فولاسین یا آپوفولیك است

نام تجاری این دارو فولاسین یا آپوفولیك است. این دارو به عنوان مكمل برای پیشگیری و درمان حالت‌های بیماری ناشی از كمبود این ویتامین مصرف می‌شود. اسیدفولیك از دسته داروهای گروه ویتامین B است. 
موارد مصرف
كمبود اسیدفولیك ، كم‌خونی ناشی از كمبود ویتامین B۱۲ ، كم‌خونی همراه با بیماری سوءجذب ، معتادان به الكل ، بیماری اولیه كبدی ، دریافت رژیم غذایی ناكافی ، دوران
بارداری ، دوران نوزادی و كودكی.
اشكال دارویی
این دارو به شكل قرص‌های یك میلی‌گرمی یا محلول‌های تزریقی موجود است. مقدار و روش مصرف این دارو به عنوان درمان در بالغین و كودكان روزانه یك میلی‌گرم یا كمتر از راه خوراكی یا آمپول آن به صورت عضلانی یا داخل رگ است. در نوزادان ، روزانه ۱/۰ میلی‌گرم یا كمتر از راه خوراكی و یا تزریق عضلانی یا وریدی تجویز و توصیه می‌شود.
 
داروشناسی
 
این دارو به‌راحتی از ابتدای روده باریك جذب می‌شود و حتی در زمان بیماری سوءجذب هم تقریبا به طور كامل از مجرای گوارش جذب می‌شود. سوخت‌وساز این دارو در كبد انجام می‌شود. پس از ۶۰ ـ۳۰ دقیقه از خوردن دارو، غلظت آن در خون به حداكثر مقدارش می‌رسد. اسید فولیك از راه كلیه و ادرار دفع می‌شود.
 
موارد منع مصرف فولیک اسید
 
۱) این دارو در بیماری‌هایی بدخیم نباید مصرف شود مگر در مواردی كه كم‌خونی ناشی از كمبود ویتامین B۱۲ به علت كمبود اسیدفولیك مشكل عمده بیمار باشد.
۲) این دارو در درمان كم‌خونی ناشی از كمبود ویتامین B۱۲ به تنهایی نباید مصرف شود.
نكات قابل توصیه
بهتر است این دارو فقط زمانی از راه تزریق مصرف شود كه مصرف خوراكی آن به دلیل مشكلاتی مانع تهوع، استفراغ، شرایط پیش از عمل یا بعد از عمل، بیماری شدید سوءجذب یا برداشت قسمتی از معده امكان‌پذیر نباشد.
این دارو را در دمای ۳۰ـ۱۵ درجه سانتیگراد در ظروف در بسته، دور از نور نگهداری كنید.
 
بررسی بیمار و اثرات دارو
 
قبل از شروع درمان با این دارو، باید سابقه‌ای دقیق از رژیم غذایی و مصرف دارو و الكل از بیمار گرفته شود. داروهایی كه باعث كمبود اسیدفولیك می‌شوند عبارتند از: داروهای ضدبارداری خوراكی، الكل و متوتروكسات. همچنین كمبود اسیدفولیك ممكن است ناشی از دیالیز كلیه نیز باشد.
از علائم مهم كمبود اسیدفولیك می‌توان التهاب زبان، اسهال یا یبوست و كاهش وزن را نام برد. همچنین در بعضی موارد ضعف، بی‌خوابی، فراموشی و رنگ پریدگی هم‌ممكن است دیده شود. پزشك با برطرف شدن این علائم، از اثر بخش بودن درمان آگاه می‌شود.
 
 آموزش به بیمار و خانواده
 
فولات‌ها در غذاهای بسیاری وجود دارند. منابع غنی از اسیدفولیك شامل: مخمر، جگرسیاه، تمام حبوبات، سبوس، سبزیجات برگ‌سبز تازه، مارچوبه، لوبیا و عدس، گردو و فندق و میوه‌هاست.
تقریبا ۹۰ تا ۵۰ درصد فولات با پختن طولانی یا با كنسروكردن از بین می‌رود.
به بیمار تاكید كنید تا زمانی كه تحت درمان با اسیدفولیك است باید توسط پزشك، كنترل دقیق شود.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : فولیک اسید چیست؟ در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره فولیک اسید چیست؟

  • الهام

    الهام

    باسلام \nایا با مصرف طولانی فولیک اسید میشه به دوقلو زایی امیدوار بود؟\n

نظر شما درباره فولیک اسید چیست؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه