مزایا و معایب قرص های ضدبارداری

		  مزایا و معایب قرص های ضدبارداری

قرص های پیشگیری از بارداری که ابتدا در دهه ۱۹۶۰ وارد بازار دارویی شدند اکنون به صورت فراگیر مصرف می شوند مزایا و معایب آنها را میدانید؟

قرص های پیشگیری از بارداری که ابتدا در دهه ۱۹۶۰ وارد بازار دارویی شدند اکنون به صورت فراگیر مصرف می شوند به طوری که در بسیاری از کشورها در راس روش های تنظیم خانواده قرار دارند....
 
از طرفی این روزها تعداد زیادی از خانم های جوان و تحصیل کرده ایرانی نیز مصرف قرص های ضدبارداری را بهترین راهکار برای جلوگیری از بارداری ناخواسته می دانند اما تحقیقات نشان می دهد، مصرف طولانی مدت این قرص ها چندان هم بی عارضه نیست. در این باره با دکتر آزیتا صفارزاده، جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت وگو نشسته ایم تا به تشریح این موضوع بپردازیم.

 آیا قرص های ضدبارداری موجود در بازار انواع مختلفی دارند؟

قرص های ضدبارداری از ترکیب ۲ هورمون استروژن و پروژسترون ساخته می شوند و بیشترین مانور تولیدکنندگان این قرص ها روی میزان پروژیستن (پروژسترون) آنهاست. به عبارت دیگر، اکثر قرص های ضدبارداری خوراکی حاوی یک استروژن و یک پروژستین در مقادیر مختلف هستند که به این قرص ها، مختلط یا مرکب می گویند و در ۲ گروه منو فازیک یا یک مرحله ای و مولتی فازیک یا چند مرحله ای قرار می گیرند.

این قرص ها چه تفاوت هایی با هم دارند؟

در نوع اول، میزان هورمون در تمام دوره ثابت است و قرص های LD و HD موجود در ایران از جمله این قرص های ترکیبی هستند که البته میزان استروژن موجود در نوع HD بالاتر از میزان آن در LD است. در مقابل میزان هورمون در ترکیب قرص های مولتی فازیک در طول دوره متغیر است و به نام های بی فازیک و تری فازیک (قرص های سه مرحله ای) شناخته می شوند. هدف از تولید این ترکیب ها نیز کاهش مقدار پروژستین کل مصرفی در هر سیکل، بدون از بین رفتن اثر قرص های ضدبارداری است به طوری که کاهش دوز پروژستین با شروع یک دوز پایین پروژستین و سپس افزایش آن در بقیه سیکل ادامه می یابد. این قرص ها در جلوگیری از بارداری بسیار کارآمد هستند و به دلیل کاهش تغییرات متابولیک مربوط به پروژستین عوارض جانبی آنها کاهش می یابد. در عین حال در قرص های بی فازیک، میزان استروژن ثابت است و مقدار پروژستین در ۱۰ روز اول، کم است و در ۱۱ روز دوم افزایش می یابد اما در قرص های تری فازیک دوز استروژن ممکن است ثابت نگه داشته شود یا به طور موقت در بقیه دوره افزایش یابد.

یعنی منظور شما این است که معایب قرص های تری فازیک کمتر از قرص های بی فازیک است؟

این طور نیست که بگوییم این قرص ها کاملا هم بی نقص هستند چرا که سردرگمی به علت چند رنگ بودن (این قرص ها به رنگ های نارنجی، زرد و سفید هستند)، خون ریزی یا لکه بینی حین مصرف و مشکل بودن مصرف دوز ۲ برابر در صورت فراموش کردن مصرف قرص از جمله معایب آنهاست.

آیا علاوه بر قرص های مرکب انواع دیگری هم در داروخانه ها یافت می شود؟

قرص های متوالی و قرص های مینی پیل نیز ۲ گروه آخر را شامل می شوند. قرص های متوالی شامل ۲ نوع قرص در هر بسته بندی هستند که یک نوع آنها شامل استروژن خالی است که از روز پنجم قاعدگی به مدت ۱۵ یا ۱۶ روز مصرف می شود. از مزایای این قرص ها می توان به تشابه هورمونی آن با فیزیولوژی طبیعی بدن اشاره کرد. در عین حال، میزان موفقیت آنها نیز ۹۸ تا ۹۹ درصد بوده است. قرص های مینی پیل هم فقط پروژستین دارند که روزانه مصرف می شوند. در این نوع قرص، دلیلی برای قطع مصرف آن وجود ندارد و در دوران شیردهی و در مواردی که منع مصرف قرص های ترکیبی وجود دارد نیز قابل استفاده هستند.

اصلا مصرف قرص های ضدبارداری چه محاسنی دارد که در دنیا این قدر پرطرفدار هستند؟

واضح ترین مزیت قرص پیشگیری، سهولت مصرف و مهار تخمک گذاری است. در واقع ۲ نوع هورمون استروژن و پروژسترون که به طور معمول در این قرص ها وجود دارند، مانع رشد تخمک در هر ماه می شوند و در صورتی که اصولی مصرف شوند، ریسک بارداری را تقریبا به صفر می رسانند. همچنین قرص ضدبارداری، ترشحات مخاطی دهانه رحم را غلیظ تر کرده و ورود اسپرم به آن را مشکل تر می کند و در عین حال پوشش داخلی رحم را طوری تغییر می دهد که حتی اگر تخمکی آزاد شود، نتواند در رحم به رشد خود ادامه دهد. از طرفی بررسی ها نشان داده اند که قرص های ضدبارداری می توانند خطر سرطان تخمدان و رحم و علایم شدید نشانگان پیش از قاعدگی را کاهش دهند و از ریزش مو جلوگیری کنند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصرف قرص های ضد بارداری بهترین گزینه برای زوج های جوانی است که تا مدت ها تصمیم دارند بچه دار نشوند؟

برای ۴ سال اول بعد از ازدواج می تواند بهترین گزینه باشد اما توصیه ما به زوج ها این است که با توجه به شیوع نشانگان تخمدان پلی کیستیک و افزایش سن ازدواج ۲ تا ۳ سال بعد از ازدواج اقدام به بارداری کنند زیرا در سنین بالا، احتمال بارداری کاهش و احتمال ابتلا به فشار خون و دیابت دوران بارداری و همچنین بروز مشکلات ژنتیکی در جنین افزایش می یابد. از طرف دیگر مصرف قرص های ضدبارداری در دراز مدت اصلا توصیه نمی شود و با خطراتی همراه است. بنابراین باید استفاده از کاندوم و روش های دیگر جایگزین مصرف قرص شود.

چه خطراتی؟

مصرف قرص های پیشگیری از بارداری اگر از ۴ سال بیشتر شود، ریسک ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش می دهد و با افزایش اشتها موجب بروز چاقی در خانم ها می شود. از طرفی رابطه میان قرص های ضدبارداری و خطر لخته شدن خون و سکته مغزی کاملا ثابت شده و این خطر در صورتی که خانمی سیگاری و بالای ۳۵ سال باشد به شدت افزایش می یابد. همچنین قرص ضد بارداری ممکن است با پروتئینی که با اتصال تستوسترون اندک موجود در بدن زنان آن را از دسترس بدن دور نگه می دارد، تداخل کند و در دراز مدت باعث اختلال میل و فعالیت جنسی در آنها شود.

این روزها قرص هایی هم در داروخانه ها به فروش می رسند که با توجه به گران قیمت بودنشان در مقایسه با قرص های LD و HD بسیار پرطرفدارند چرا که تولیدکنندگان آنها بر این باورند عوارض این قرص ها کمتر از سایر قرص های موجود در بازار است. شما این موضوع را تایید می کنید؟

همان طور که گفتم تفاوت قرص های موجود در بازار به دلیل تفاوت میزان پروژسترون موجود در ترکیب آنها است که البته این تغییرات چندان هم فاحش نیست. مثلا شرکت های سازنده این قرص ها معتقدند محصول شان موجب بروز چاقی در دراز مدت نمی شود اما در واقع این قرص ها تنها میزان دفع ادرار را افزایش و احتباس آب در بدن را کاهش می دهند و تنها تفاوت شان با قرص های دیگر دقیقا همین مورد است اما عوارضی که ایجاد می کنند تفاوت چندانی با سایر قرص های موجود در بازار ندارد و این نظر پزشک معالج خانم هاست که بر اساس شرایط بدنی و فاکتورهای موثر نوع قرص را به فرد پیشنهاد دهد.

با توجه به عوارضی که گفتید شما چه روش هایی را برای جلوگیری از بارداری توصیه می کنید؟

با توجه به شرایط زوج ها این موضوع متفاوت است. اول توصیه من به خانم ها این است که در چند سال اول بعد از ازدواج می توانند از قرص های ضدبارداری استفاده کنند اما بهترین روش این است که بعد از هر ۳ ماه استفاده یک ماه از کاندوم استفاده کنند تا بین مصرف قرص ها فاصله بیفتد و احتمال ایجاد عوارض آنها کاهش یابد. در عین حال حتما قبل از ۳۰ سالگی برای بارداری اقدام کنند چرا که بارداری در سنین بالا خطرات خاص خود را دارد. اگر هم جزو زوج هایی هستند که صاحب فرزند هستند و دیگر بچه نمی خواهند باید به جای مصرف قرص های ضدبارداری یا از کاندوم استفاده کنند یا روش های کاشتنی، تزریقی و حتی بستن لوله ها (چه خانم ها و چه آقایان) را انتخاب کنند.
پریسا اصولی    
    

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  مزایا و معایب قرص های ضدبارداری در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره مزایا و معایب قرص های ضدبارداری

  • برای مطلب مزایا و معایب قرص های ضدبارداری نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد مزایا و معایب قرص های ضدبارداری وارد نمائید

نظر شما درباره مزایا و معایب قرص های ضدبارداری

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه