بررسي تخصصي HTC sensation

بررسي تخصصي HTC sensation

بررسي تخصصي گوشي HTC sensation يكي ديگر از محصولات شركت HTC

مقدمه

HTC با گوشی هوشمندی که می خواهد شور و شوقی نو در دنیای آندروید به پا کند ، پا به بازار دو هسته ای ها می گذارد. آن ها این بار همه چیز از طراحی گرفته تا صفحه نمایش ، دوربین و حتی چیپ ست را متحول کرده اند. نبود هیچ قابلیتی در گوشی احساس نمی شود.

HTC به خوبی نام های بزرگ را از هم باز می شناسد اما قطعا Sensation چیز دیگری است. نام گوشی به سادگی کاربر را درگیر می کند. ما در مورد صفحه نمایشی 4.3 اینچی از نوع SLCD صحبت می کنیم که از رزولوشن qHD (540 x 960 پیکسل) بهره می برد. اگر جهش صورت گرفته در رزولوشن برای شما محسوس نیست ، می توانید تصور کنید که این صفحه نمایش از همان تراکم پیکسلی یک صفحه نمایش 3.7 اینچی با رزولوشن WVGA برخوردار است.

چیپ ست 1.2 گیگاهرتزی Snapdragon با وجود شتاب دهنده گرافیکی Adreno 220 ، رقبا را در خطر می اندازد. اما ما انتظاری هم جز این نداشتیم. نبردی در شرف اغاز است و بدون تردید تسلط دو هسته ای ها بر بازار ، ماحصل آن خواهد بود.

پیش از اینکه به مقایسه عملکردی گوشی ها بپردازیم ، اجازه دهید مختصر نگاهی به مشخصه های گوشی داشته باشیم. در اینجا لیستی از قابلیت ها و نقاط ضعف HTC Sensation را مشاهده می کنید.

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM و دوبانده از 3G
پشتیبانی از HSDPA با سرعت 14.4 و HUSPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه
صفحه نمایش لمسی خازنی 4.3 اینچی از نوع LCD با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن qHD (540 x 960 پیکسل)، شیشه ضد خش Gorilla
بهره گیری از بهترین صفحه نمایش به کار گرفته شده در میان گوشی های HTC
سیستم عامل Android 2.3 Gingerbread به همراه رابط کاربری HTC Sense 3.0
پردازنده دو هسته ای یک گیگاهرتزی Scorpion ، شتاب دهنده گرافیکی Adreno 220 ، تراشه Qualcomm Snapdragon MSM8260
768 مگابایت حافظه RAM و 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای نصب نرم افزارها
دوربین هشت مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار ، فلاش LED ، تشخیص چهره و امکان برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر
ضبط ویدیویی 1080p و 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
Wi-Fi b/b/n به همراه DLNA
گیرنده GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS
رادیو اف ام استریو با RDS
اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت (عرضه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی به همراه گوشی)
سنسورهای مجاورت و شتاب سنج و سنسور تنظیم خودکار روشنایی
دوربین ثانویه با پشتیبانی از تماس های ویدیویی
سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری
پورت microUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت و بلوتوث استریو 3.0
خروجی تلویزیون MHL (مبدل MHL به HDMI)
پشتیبانی از قابلیت های شماره گیری صوتی و شماره گیری هوشمند
پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD
نرم افزار HTC Locations
یکپارچگی با HTCSense.com
HTC Portable Hotspot برای استفاده از گوشی به عنوان Access Point
زمان راه اندازی اولیه بسیار سریع (البته در صورتی که باتری را از جای خود خارج نکنید)
ویرایشگر اسناد آفیس

نقاط ضعف اصلی

افت بسیار محسوس سیگنال های Wi-Fi
عملکرد ضعیف صفحه نمایش در فضاهای باز
عملکرد پردازنده گوشی به اندازه دو هسته ای های دیگر بازار عالی نیست
عدم تعبیه کلید اختصاصی برای دوربین و همین طور پوشش محافظ برای لنز آن
قرار گیری اسلات کارت حافظه microSD در زیر کاور باتری
عدم طراحی یکپارچه بدنه بر خلاف تبلیغات

همانطور که می بینید ، طراحی یکپارچه بدنه جزو مشخصه های گوشی نیست ، کاور پشتی گوشی با اینکه جالب است اما به هیچ وجه نشانی از طراحی یک تکه ندارد. بهتر است اجازه ندهیم این نکته بر احساس ما از گوشی تاثیر بگذارد ، Sensation یکی از قدرتمندترین آندرویدی هاست و اگر به دنبال قدرت پردازشی فوق العاده هستید ، یکی از گزینه هایی است که می توانید در لیست کوتاه تان جای دهید.

 

دوربین هشت مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیویی 1080p ، خود را برای نبرد با دیگران آماده می کند. صفحه نمایش S-LCD نیز باید خود را برای آزمون صفحه نمایش ها آماده سازد. با این شرایط ، ازمون های بسیاری در این بررسی پیش روی ما خواهد بود.

اما پیش از پرداختن به آن ها ، بهتر است گوشی را از جعبه خارج کنیم.در قسمت بعد دقیقا چنین کاری را انجام خواهیم داد و بعد به بررسی سخت افزاری گوشی خواهیم پرداخت.

محتویات جعبه

Sensation در جعبه ای با ظاهری عادی عرضه می شود و نکته شگفت انگیزی هم در مورد محتویات این جعبه به چشم نمی خورد. یک شارژر که از کابل microUSB برای شارژ باتری استفاده می کند ، از جمله لوازم عرضه شده به همراه گوشی است. یک هدست یک تکه به همراه کنترل های موسیقی نیز در درون جعبه قرار داده شده است.

تنها نکته ای که باعث می شود تا حدی جعبه Sensation قابل قبول باشد ، کارت حافظه هشت گیگابایتی microSD است که در داخل گوشی قرار داده شده است.

تبدیل MHL نیز در درون جعبه قرار داده نشده است و در صورت نیاز خودتان باید به فکر تهیه آن باشید. دیگر گوشی های مجهز به MHL نیز بدون این تبدیل عرضه می شدند و بنابراین نمی توان این نکته را چندان شگفت انگیز یا مایوس کننده دانست.

نمای 360 درجه HTC Sensation

HTC Sensation ابعادی معادل 126.1 x 65.4 x 11.3 میلی متر و وزنی معادل 148 گرم دارد . این ابعاد به ابعاد دیگر گوشی های مجهز به صفحه نمایش های 4.3 اینچی بسیار نزدیک است اما از برخی از آن ها ضخیم تر و سنگین تر است.

طراحی

این نکته که HTC گوشی های خوش ساخت و زیبایی می سازد ، انکار ناپذیر است و Sensation گواه خوبی برای این مدعاست. اما نمی توان آن را نمونه اصلی برای اثبات آن دانست. اینکه آن ها به طراحی نوینی برای متمایز کردن گوشی جدید خود نیاز داشته اند اما نتیجه سوال برانگیز است ، و اصلا هم منحصر بفرد از کار در نیامده است.

نحناهایی در کناره های پشتی ، جلویی و تمامی نواحی به چشم می خورد ، حتی صفحه نمایش نیز انحناوار به نظر می رسد.

Sensation به یک صفحه نمایش 4.3 اینچی با شیشه ضد خش gorilla مجهز است. به دلیل بالا بودن لبه های صفحه نمایش ، صفحه نمایش مقعر به نظر می آید اما تقریبا اغلب سطح آن صاف و مسطح طراحی شده است.

ما اخیرا شاهد عرضه صفحه نمایش های S-LCD بسیار خوبی از سوی HTC بوده ایم و با اینکه صفحه نمایش Sensation بد نیست اما مشکلاتی نیز دارد. زوایای دید از حد اعلا فاصله دارند ، با نگاه کردن به تصویر صفحه نمایش از زاویه های نه چندان تند نیز به شدت از میزان کنتراست کاسته شده و رنگ های تصاویر نیز از شکل اصلی خود منحرف می شوند.

نمایش رنگ های تیره و مشکی با صفحه نمایش های AMOLED فاصله دارد اما روشنایی و رندر رنگ های صفحه نمایش در حد خوبی است.

خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب پذیرفتنی است ، گرچه سطح بازتابنده صفحه نمایش نیز آن را از حد عالی دور می سازد.

در بالای صفحه نمایش ، سنسورهای مجاورت و محدود کننده نور در سمت چپ گوشی خروجی صدای مخاطب و دوربین ثانویه مخصوص تماس های ویدیویی در سمت راست آن جای داده شده اند. در زیر آن نیز ، LED کوچک دیگری مخفی شده است.

در پایین صفحه نمایش ، چهار کلید خازنی تعبیه شده اند این کلیدها از بازخورد خوبی برخوردارند و بسیار هم حساس هستند. این کلید ها از سمت چپ به راست شامل کلید های Home ، Menu ، Back و Search هستند. در صورت فشردن و نگاه داشتن طولانی مدت آن ها به عملکردهای دیگری نیز دست پیدا خواهید کرد . برای مثال کلید Home در این حالت task Switcher ، کلید Menu صفحه کلید سخت افزاری و کلید Search جستجوی صوتی را در دسترس شما قرار می دهند.

کناره سمت چپ HTC Sensation میزبان کلیدهای تنظیم صدا و پورت microUSB است. کلیدهای تنظیم صدا بسیار باریک هستند اما استفاده از آن ها به اندازه کافی اسان است. پورت microUSB محافظ خاصی ندارد و از آن برای شارژ گوشی نیز استفاده می شود.

این پورت از نوع MHL است ، گرچه از نظر ظاهری و کارکرد کاملا شبیه به پورت MicroUSB عمل می کند. با استفاده از تبدیل خاص در نظر گرفته شده برای این پورت امکان بهره گیری از خروجی HDMI را نیز خواهید داشت.

کناره سمت راست گوشی کاملا خالی است تا Sensation هم همانند بسیاری دیگر از گوشی های HTC از کلید اختصاصی دوربین بی بهره باشد.

در کناره بالایی گوشی سوکت 3.5 میلی متری صوتی استاندارد و کلید روشن/خاموش /قفل گوشی به چشم می خورند که فشردن آن آسان است و علاوه بر این ، با این طرز جایگیری امکان فشردن تصادفی این کلید به حداقل می رسد.

مثل همیشه در کناره پایینی گوشی ، دهنی آن دیده می شود.در این قسمت اهرم کوچکی نیز دیده می شود که برای خارج کردن کاور باتری از جای خود به کار برده می شود.

کناره پشتی گوشی لنز دوربین هشت مگاپیکسلی به همراه فلاش LED دوگانه را در خود جای داده است. اطراف لنز کمی برجسته شده است اما خود لنز به خوبی در بدنه گوشی فرو رفته است و بدین ترتیب امکان قرار گرفتن آن در معرض اثرات انگشت و یا خراش ها به حداقل رسیده است.

قاب برآمده اطراف لنز از پوشانده شدن اسپیکر در هنگام قرار گرفتن گوشی بر روی سطوح صاف و هموار جلوگیری می کند ، شاید این روش کاملا موفقیت آمیز نباشد اما حداقل باعث می شود صدا در اغلب مواقع واضح و شفاف به گوش برسد.

کناره پشتی گوشی از سه قسمت تشکیل شده است ، یک قطعه فلزی در مرکز و دو قطعه پلاستیکی در طرفین آن قرار داده شده اند.هر کدام از آن ها از بافت متفاوتی استفاده می کنند که آن را به وصله بی شباهت نمی کند ، تصور نمی کنم همه کاربران این نوع طراحی را بپسندند.

متاسفانه آنتن های Sensation در همین قسمت ها جای داده شده اند و با برداشتن کاور باتری تمامی سیگنال Wi-Fi از دست می رود. گوشی به همان سندروم تکراری که از ایفون 4 به بعد در گوشی ها رواج یافت هم به نوعی مبتلاست!

در واقع این بار حتی نیازی نیست که برای کاهش سیگنال های Wi-Fi گوشی را در دست تان بگیرید ، کافیست آن را بر روی کف دست تان قرار دهید و سپس خواهید دید بخش اعظمی از سیگنال Wi-Fi را از دست خواهید داد. در واقع لمس ناحیه اطراف دوربین و اسپیکر می تواند میزان سیگنال Wi-Fi را حتی به صفر نیز برساند.

آنتن مخصوص شبکه تلفنی گوشی نیز به مشکلی مشابه دچار است ، شاید این مشکل خیلی شدید نباشد اما اگر با دست تان بخش پایینی کناره پشتی گوشی را لمس کنید ، از قدرت سیگنال ها کاسته خواهد شد. اگر سیگنال ها به اندازه کافی قوی باشند ، نکته نگران کننده ای در این مورد وجود نخواهد داشت اما در نواحی با سیگنال دهی ضعیف این عمل حتی ممکن است سبب از دست رفتن تماس ها نیز بشود.

در زیر کاور پشتی گوشی ، اسلات های سیم کارت و کارت حافظه که از قابلیت تعویض سریع برخودار است ،دیده می شوند.

گوشی از باتری 1520 میلی آمپری از نوع Li-Ion برخوردار است که می تواند تا حدود 14 روز در حالت آماده به کار در شبکه های 2G و 16 در شبکه های 3G ، و هشت ساعت در حالت مکالمه در شبکه های 2G و در حدود هفت روز در شبکه های 3G دوام آورد.

HTC Sensation گوشی خوش ساختی است ، گرچه از بدنه یک تکه خبری نیست اما به اندازه کافی از فلز در بدنه گوشی بهره گرفته شده است . همین طور شیشه ضد خش gorilla که روی صفحه را پوشانده است ، نیز به استحکام آن می افزاید.

Sensation کمی ضخیم تر و سنگین تر از صفحه نمایش هایی با اندازه مشابه است اما ما گوشی هایی که کمی سنگین باشند را دوست داریم.

هواداران HTC ، Sensation را دوست خواهند داشت ، گرچه برای دیگر کاربران تمایز قائل شدن میان این گوشی و دیگر رقبای HTC دشوار خواهد بود.

رابط کاربری ؛ 3  Sense در کنار Gingerbread

HTC Sensation به همراه Android 2.3.3 Gingerbread و نسخه 3.0 رابط کاربری HTC Sense عرضه می شود. احتمالا به اندازه کافی با Gingerbread آشنا هستید اما تصور نمی کنم این سیستم عامل پس از تغییراتی که توسط HTC بر روی آن صورت داده شده اند ، همچنان برای شما اشنا باشد.

جي اس ام

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : بررسي تخصصي HTC sensation در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره بررسي تخصصي HTC sensation

  • برای مطلب بررسي تخصصي HTC sensation نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد بررسي تخصصي HTC sensation وارد نمائید

نظر شما درباره بررسي تخصصي HTC sensation

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه