نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو

نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو

موهاي سالم و طبيعي بستگي به شرايط دروني و رژيم غذايي هر فرد دارد . براي حفظ تندرستي مو خواندن اين مقاله توصيه ميشود

موهاي سالم و طبيعي بستگي به شرايط دروني و رژيم غذايي هر فرد دارد.


بنا بر اظهارات متخصصان پوست و مو حاضر در دومين كنگره ملي بيماري‌هاي مو كه در اصفهان برگزار شد، رعايت نكات ساده كه به چشم نمي‌آيد و يا به ‌آن توجه نمي‌ -شود ، مي‌تواند از بروز ‪ ۹۰‬درصد از بيماريهاي پوست و مو كه بيشترين آن "جوش صورت" ، " موخوره" و" ريزش مو" است، جلوگيري كند.

دكتر "عليرضا فيروزه" متخصص بيماري‌هاي پوست و مو گفت: منظور از ريزش مو اين است كه مو به شكل غيرطبيعي بريزد كه اين مشكل از نظر درمان به چند دسته تقسيم مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه "ريزش مو"و" موخوره" از بيشترين دلايل مراجعه بيماران زن و مرد به پزشكان است،افزود: ريزش روزانه يكصد تا دويست تار مو به دليل شستشو و شانه‌زدن ، طبيعي است و نياز به مراجعه به پزشك ندارد.

وي گفت: نوع ديگر ريزش مو نوع شديد و گسترده است كه مربوط به "بيماري‌هاي رواني و جسماني"مانند "تب"،" زايمان"،"بيهوشي"، "افسردگي" و "فشارهاي عصبي" است كه غالبا بعد از مدتي قابل برگشت مي‌باشد و نيازي هم نيست كه فرد براي درمان آنها به پزشك مراجعه كند.

وي در عين حال، ريزش و بيماري‌هاي پوست و مو ناشي از بيماري‌هاي داخلي، خوني و كليوي را نيازمند درمان دانست.

اين متخصص پوست و مو گفت :" ريزش گسترده ومزمن مو" ناشي از ناراحتي‌هاي متابوليك مانند كمبود آهن و روي،مس و استفاده از برخي از قرص‌هاي هوروموني و جلوگيري از باروري است كه فرد بايد در اين زمينه ابتدا به پزشك متخصص بيماري‌ -هاي داخلي و مربوطه و سپس به متخصص پوست ومو براي درمان تكميلي مراجعه كند.

وي گفت:"ريزش ژنتيكي"و"مراقبت‌هاي نادرست"،"بيماري‌هاي قارچي" و "موهاي زايد"،"ريزش و از دست دادن مو براثر حادثه"مانند سوختگي،مهمترين و ضروري ترين موضوعات براي مراجعه به پزشك است كه با معاينات پزشكي،فرد تحت درمان قرار مي‌گيرد.

رئيس انجمن پوست ايران نيز گفت: ‪ ۹۰‬درصد از آسيبهاي مو ناشي از عوامل بيروني و خود فرد و عمدتا بر اثر استفاده مكرر از مواد آرايشي مانند ژل، رنگ مو، كشيدن مو،استفاده مكرر از سشوار و رعايت نكردن نظافت فردي، تغذيه و حمام نادرست است.

"يحيي دولتي"افزود: اگر مردم نكات ريزي را در زمينه سالم نگه داشتن موهاي خود رعايت كنند مطمئنا آمار مراجعه بيماران به پزشكان كاهش پيدا مي‌كند.

وي گفت:قطرات آب دوش حمام اولين و ابتدايي‌ترين عامل ريزش مو است كه براي جلوگيري ازآسيب رساندن قطرات آب مي‌توان با بستن پارچه‌اي نازك(مانند جوراب زنانه) به سر دوش، از زيان قطرات آب در امان ماند.

وي با اشاره به اينكه استفاده از آب گرم نيز باعث آسيب مو مي‌شود، افزود:
آب استحمام بايد ولرم باشد، چون آب گرم به غدد چربي پوست سر ضرر مي‌زند و فرد را دچار سردرد عصبي مي‌كند.

وي گفت: حمام در هر زماني به شرط خشك كردن سريع بدن و مو خوب است، اما بهترين زمان، ساعت شش بعد ظهر است و توصيه مي‌شود افراد سه بار در هفته حمام كنند و موها يك بار با شامپو و مقداري آب، شسته شود.

وي با اعلام ‌اينكه مصرف شامپو نيز به ‌نوعي ديگر به موها آسيب مي‌رساند، تصريح كرد:به دليل سنخيت با شرايط آب و هوايي و تاريخ مصرف، توصيه مي‌شود از شامپو هاي ايراني استفاده شود و استفاده از شامپوهاي خارجي منوط به تجويز پزشك است.

رئيس انجمن پوست ايران گفت: يكي ديگر از دلايل ريزش مو بخصوص بين جوانان استفاده از سشوار و ژل براي خشك كردن و حالت دادن به مو است كه اين مواد برقي و شيميايي باعث ضعيف شدن ، نازك شدن و شكنندگي مو مي‌شود.

وي با بيان اينكه مو را بايد با حوله و ماساژ خشك كرد، افزود:بهترين راه خشك كردن مو،نور آفتاب است كه علاوه بر خاصيت ضدعفوني‌كننده داراي ويتامين "دي"(‪ (D‬است و باعث فعال شدن پياز و تسريع در جريان خون به مو مي‌شود.

وي گفت:استفاده ازشانه‌هاي چوبي،ماساژ مو و پوست دراول صبح و هنگام خواب، بافتن مو هنگام شب،كوتاه‌كردن سرمو هر سه ماه يك بار، استفاده از كلاه و دستمال سر در هواي گرم و سرد نيز از ديگر مراقبتهايي‌است كه مو نياز دارد.

وي اضافه كرد: موي بلند براي پسران از نظر سلامتي بسيار مضر است چون غدد نگهدارنده موهاي بلند در زنان با مردان متفاوت است و نبايد موهاي مردان بيش از سه تا پنج سانتي متر باشد.

وي به ‌بانوان توصيه كرد كه به دليل كشيدگي پوست و آسيب رسيدن به عصبهاي چشم ، از بستن بالاي موهايشان ، خودداري كنند و براي از بين بردن خشكي و موخوره علاوه بر كوتاه كردن بخشي از موهاي آسيب ديده،هر شب با مقداري روغن زيتون نوك و سرموهاي خود را ماساژ دهند.

"سيمين شمسي ميمندي"از ديگر متخصصان پوست و مو گفت: بسياري از افراد تغذيه سالم را كه نقش مهمي در طراوت و سلامت مو دارد، فراموش كرده‌اند و به همين دليل‌ است كه با بروز بيماري ظاهري پوست مانند جوش به پزشك مراجعه مي‌كنند.

وي گفت: بسياري از اين افراد اگر تغذيه سالم و سرشار از ويتامين داشته باشند دچار بيماري‌هاي پوست و مو نمي‌شوند.

وي با تصريح بر اينكه مصرف غذاهاي فانتزي و چرب موجب بيماري‌هاي خوني (قند و چربي)، سو تغذيه، ضعف بنيه در زنان و كودكان شده است، اضافه كرد: مصرف اين غذاها باعث افزايش بيماري‌هاي پوستي مثل پيري زودرس و جوش‌هاي سر شده است.

وي افزود: پوست و مو براي شادابي به‌مواد پروتئيني مانند آب ميوه، خشكبار مانند پر هلو و بخور با آب جوش و بابونه نياز دارد.

اين متخصص گفت: نگهداري از پوست و مو كه اصلي‌ترين عضو بدن در دفاع از گرما وسرما و اولين عضو زيبايي به‌حساب مي‌آيند با رعايت ساده‌ترين نكات مثل شستشوي درست، تغذيه سالم و حفاظت از پوست در گرما و سرما ميسر است.

دومين كنگره ملي "بيماري‌هاي مو و تازه‌هاي درماتولوژي " در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با حضور متخصصان پوست و مو ازداخل و خارج از كشور با بررسي موضوعات وابسته به"بيماري‌هاي مو"و "تازه‌هاي درماني كاشت مو" و "نقش ليزر در درمان موهاي زائد " برگزار شد.‬

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو  در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو

  • برای مطلب نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو وارد نمائید

نظر شما درباره نكات باريكتر از مو براي حفظ سلامت مو

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه