چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟

چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟

داشتن موهای شفاف و سالم آرزوی همه به ویژه خانمهاست.

● داشتن موهای شفاف و سالم آرزوی همه به ویژه خانمهاست.
«فیلیپ كینگزلی» متخصص انگلیسی پوست سر و مو می نویسد: اگر صحیح غذا نخورید، یا مرتب ورزش نكنید یا اگر زیر فشار روانی زیاد باشید، آثار آن در موی شما بروز می كند، بنابراین باید نسبت به بهداشت و محافظت موی سر توجه كافی داشت. متخصصان پوست در این مورد توصیه هایی دارند كه از نظر شما می گذرد.
▪ چه نوع صابونی برای شست و شوی موی سر مناسب است؟
معمولاً مواد شوینده از قبیل صابونهایی كه به طور صحیح تهیه نمی شوند برای شستشوی سر مناسب نیستند، بنابراین بهتر است خانمها شامپوی مناسبی انتخاب كنند و موهای خود را با آن بشویند و خانمهایی كه موهایشان نرم و بدحالت است، باید برای درشت شدن موی خود از شامپوهایی كه مواد گیاهی دارند استفاده نمایند.
▪ موی سر را هفته ای چند دفعه باید شست؟
موی سر با توجه به زمینه پوست و وجود چربی روی آن به هر شكل ظاهر می شود: موهای چرب و موهای خشك.
موهای چرب را باید هر دو روز یك نوبت بشوییم، اما برای موهای خشك هفته ای دو نوبت كافی است. البته دوش گرفتن و شستن با آب ساده روزی یك نوبت اشكالی ندارد.
▪ آیا رنگ كردن مو سبب سفید شدن سریع تر آن می شود؟
سفید شدن سریع موی سر ربطی به رنگ كردن ندارد، زیرا بعضی افراد به طور ژنتیكی زودتر از موعد سرشان سفید می شود. اما در رنگ كردن مو چون از موادی به نام اكسیدان استفاده می كنند ساختار طبیعی مو دچار اختلال می شود و به مرور موجب خشك شدن موی سر می شود. به ویژه اگر پس از رنگ كردن، موها را با سشوار خشك كنیم چربی طبیعی مو زودتر از بین می رود.
▪ موخوره چیست؟
موخوره به علت خشكی انتهای مو، استفاده از شوینده های نامناسب و یا استفاده از سشوار و سایر وسایل برقی به وجود می آید. برای رفع این بیماری كه با دو شاخه یا چند شاخه شدن انتهای مو به آنها آسیب می رساند، باید همراه با كوتاه كردن انتهای مو، از نرم كننده های مناسب استفاده كرد. در ضمن توصیه می شود هنگام كار كردن در منزل و گردگیری سر خود را بپوشانید تا از نفوذ گرد و خاك به موهایتان جلوگیری شود.
▪ شوره سر چیست و چگونه درمان می شود؟
شوره عبارت است از پوسته پوسته شدن سر و به چند دلیل ایجاد می شود، یكی به علت تغییر PHآب یا مواد شوینده است و مثلاً افرادی كه به قم سفر می كنند، چون PHآب این قبیل شهرها فرق می كند، پس از شستشو سرشان شوره می زند. دلیل دیگر ممكن است تظاهر بعضی از بیماریها باشد كه قابل تشخیص و درمان است و نیز ممكن است به علت وجود قارچ، سر دچار شوره شود كه با چربی و خارش همراه است و این هم قابل درمان می باشد. به هر حال باید از استعمال لوسینها و انواع شامپوهای رنگارنگ بدون دستور پزشك متخصص خودداری كنید.
▪ تغذیه در خدمت سلامتی موی سر
از دست دادن ناگهانی مو، یا داشتن موهای خشك، چرب و كدر می تواند ناشی از تغذیه باشد. سلامت مو به توازن پروتئین در داخل بدنه مو و چربی خارج از بدنه مو بستگی دارد.
اگر فولیكولهای مو ناكافی تغذیه شده باشند، ممكن است علایم متعددی ظاهر شود. برای مثال اگر موی شما به طور غیرعادی چرب است، می تواند نشان از رژیم غذایی پر از چربی حیوانی باشد. كم كردن گوشت قرمز، كره، غذاهای سرخ شده و شیرینیها در رژیم غذایی می تواند تنها چیزی باشد كه برای برقراری تعادل شیمیایی لازم است.
اغلب موهای خشك به غذاهایی پر از ویتامینهای B، E، A و مصرف روزانه (۲ قاشق چایخوری) روغن گیاهی واكنش مثبت نشان می دهد. از دست دادن مو با مصرف پروتئین با كیفیت بالا و حذف غذاهای نامناسب از رژیم غذایی و مصرف آهن و روی قابل علاج است.
▪ فشار روانی دشمن موی شما
فشار روانی در یك زمان طولانی یا یك حادثه ناراحت كننده ناگهانی می تواند موجب از دست دادن مو یا اختلالاتی در پوست سر شود. اگر چه وقتی كه این وضع فروكش كند، مو به حالت طبیعی برخواهد گشت، اما می توان با مصرف ویتامین B كمپلكس ویتامین E، C و اسید فولیك به رشد مو كمك كرد.
ضمناً افرادی كه به ریزش مو مبتلا می شوند، همچنین خانمهایی كه به طور دایم از مقنعه و روسری استفاده می كنند، باید به موهای خود بیشتر رسیدگی نمایند. برس زدن و ماساژ دادن پوست سر می تواند سبب تقویت موها شده و از ریزش مو جلوگیری كند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟ در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟

  • برای مطلب چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟ وارد نمائید

نظر شما درباره چگونه موهای شفاف و سالم داشته باشیم؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه