راههای مراقبت از قلب

راههای مراقبت از قلب

تقریباً 33 میلیون نفر در آمریکا دچار بیماری های قلبی هستند و بیش از 430000 نفر هر ساله از این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.

تقریباً 33 میلیون نفر در آمریکا دچار بیماری های قلبی هستند و بیش از 430000 نفر هر ساله از این بیماری ها جان خود را از دست می دهند. پس از همین حالا دست به کار شوید. نگذارید که اولین سکته قلبی در شما بروز کند. شروع به ورزش کنید و برنامه غذایی سالم تری انتخاب كنيد ،دست از تبلی بردارید و لطفا کمی فعالتر باشید و از همه مهمتر سیگار و قلیانتان را دور بیاندازید.
 
 
محسن وزیری-خبرنگار سلامت نیوز/از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری قلبی را می توان استعمال دخانیات برشمرد.دخانیات همچنین باعث از بین رفتن ریه و ایجاد مشکلات تنفسی می شود.مواد شیمیائی موجود در دخانیت باعث صدمه دیدن قلب شده و تصلب شراین و باریک شدن مجرای خونی می شوند.به همین دلیل فشار خون بالا رفته وقلب مجبور به کار بیشتر شده و به خود فشار بیشتری را تحمیل می کند.مونوکسید کربن موجود در سیگار با گرفتن جای اکسیژن در خون،باعث فشار به قلب می شود.ترک یک مرتبه ای و عیر منتظره ی سیگار می تواند به طور قابل توجهی درصد احتمال بیماری های قلبی در شما را کاهش دهد.
از دیگر دلایل عمده ابتلا به بیماریهای قلب می توان به سکون و کم فعالیتی بیش از حد اشاره کرد،پس باید برنامه منظمی برای ورزش کردن داشته باشید تا از خطرات این عارضه های دردناک بکاهید.
برای انکه بهترین نتیجه را از ورزش کردن خود بگیرید،هر روز یا در اکثر روزهای هفته در هر نوبت 45 تا 60 دقیقه ورزش کنید،البته نیاز نیست حتما به باشگاههای ورزشی بروید،بلکه می توانید پیاده روی و پله نوردی کنید و یا حتی برقصید!
برای آزامایش آنکه آیا خوب ورزش می کنید یا نه، باید ضربان قلب خود را اندازه بگیرید اما چگونه؟شما باید سنتان را از 220 کم کنید تا بالاترین ضربان قلب مجاز و سالم در حین ورزش کردن را به دست آورید؛برای مثال اگر شما 30 سال سن دارید میزان ضربان سالم و مجاز قلب شما در حین ورزش کردن 190 تپش در دقیقه است.
 
از دیگر راهکارهای تست شدت فعالیت ورزشی ،آزمایش "صحبت کردن "است.این آزمایش ساده را خودتان نیز می توانید به راحتی انجام دهید،به این گونه که،هنگام فعالیت ورزشی خود سعی کنید صحبت کنید،اگر توانستید جمله ی کاملی رابه راحتی بگوئید سطح فعالیت شما سبک است اگر کمی به نفس نفس افتادید سطح فعالیتی شما متوسط است و اگر نفسی برای صحبت کردن نداشتید سطح فعالیت شما شدید است.البته برای حفظ سلامتی خود حتما نیازی نیست که ورزش ها و فعالیتهای سنگین انجام دهید بلکه می توانید فعالیت سبکی داشته ولی با انجام مکرر ان در زمانهای طولانی به سلامت خود کمک کنید.
 
شما با مراجعه مرتب و برنامه ریزی شده به پزشک و با چک کردن کامل قلب خود میتوانید در صورت احتمال بروز مشکل در تنها قلبتان،سریعا به درمان و پیشکیری از آن بپردازید و خطرات بزرگتر را از خود دور کنید.شما باید حداقل در سال دوبار فشار  خون خود را به صورت منظم اندازه گیری کنید و کلسترول خود را هر پنج سال یکبار مورد آزمایش قرار داده تا در صورت وجود مشکلی بتوانید به سرعت نسبت به مراجعه به پزشک و درمان خود اقدام کنید.
 
برای خفظ سلامت قلبی خود سعی کنید ویتامین و مکملها را به بدن خود برسانید هر چند که مکملها به اندازه ترک دخانیت و انجام فعالیتهای ورزش نمی تواند در پیشگیری از عارضه های قلبی موثر باشد ولی بازهم تاثیر به سزائی در این امر دارد. این مکمل های غذایی می تواند از بالا رفتن کلسترول و فشار خون در شما جلوگیری کند و به همین طریق قلبتان هم وضعیت سالمی خواهد داشت.  
بر همه ما روشن است که غذاهای چرب و حاوی کلسترول برای سلامت قلب مضر است و سبزیجات و میوه های تازه برای حفظ سلامت این عضو حیاتی بسیار مفید است،ولی سلامت نیوز به شما رژیم مفیدی و متفاوتی را از نظر کارشناسان به شما ارائه می دهد:
*شب ها از گوشت قــرمـز، تخم مرغ، کره، خامه، پنیر و دسرهای شکردار کمتر استفاده کنید. پرهیز از مصرف این نوع خوراکی ها در هنگام شام می تواند از بالا رفتن کلسترول و تریگیلیسیرید شما جلو گیری کند.
*غذاهای خودر ا به جای سه وعده در روز در وعده های متعددی بخورید به این ترتیب هم سلامت قلبی خود را حفظ کرده اید، هم به فرآیند لاغر شدن خودکمک کرده اید.
این نکته را از یاد نبرید که تغییر در سطح کلسترولتان را ممکن است تا 6 ماه پس ار نغییر برنامه غذائیتان مشاهده نکنید ،ولی مستعد باشید به سوی سلامتی قدم بردارید ،حتما نتایج مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.
برخی از موادغذائی که می تواند به عنوان کاهنده ای در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از آنها نام برد عبارتند از:
1-سویا: غني از فيبر محلول و غير محلول؛سس سويا فقط حاوي مقادير اندك سويا است و مقادير بالايي سديم دارد. بر اساس مطالعه روي حيوانات مصرف مقادير بالاي سويا در بارداري اثر منفي روي جنين دارد.
2- زنجبيل،زیره : از تجمع پلاكتها جلوگيري ميكنند  Gingerolدر زنجبيل اثر مشابه آسپيرين دارد.
3-جعفري: هم تراز آسپيرين عمل ميكند.اوجنول((Eugenol موجود در جعفري خشك حتي بعد از تشكيل لخته (از طريق سيستم پروستاگلاندين) اثر مفيد در كاهش و برطرف كردن آن دارد.
4- فلفل قرمز تند: اثر كوتاه مدت بر لخته خون دارد.
5-چاي: مانع تجمع پلاكت ها و توليد ترومبوكسان شده و از لخته خون ميكاهد.از جمله تركيبات چاي نوعي تانن به نام كاتچين است،كه نه تنها هم تراز آسپيرين است،بلكه از تكثير سلولهاي ماهيچه صاف در ديواره رگها كه تحت تاثير LDLاكسيد شده تحريك ميشود و باعث تشكيل پلاك مي گردد ،جلوگيري ميكند.
6- هويج: خوردن هويج خام يا پخته به مقدار 5 بار يا بيشتر در هفته(5/1 عدد در روز) يا 3 ليوان اسفناج پخته در روز،45-35%خطر حمله قلبي را ميكاهد.اين اثر به خاطر بتاكاروتن،ويتامين ث و پتاسيم بالاي آن است.
7-گوجه فرنگي : ليكوپن آن باعث كاهش خطر سرطان پروستات،گوارش و رحم مي شود و اثر حفاظتي در مقابل بيماري هاي قلبي عروقي دارد.
8-پياز و سير: پياز به علت داشتن كورستين از تجمع پلاكتي و لخته شدن خون جلوگيري مي كند.از قديم به عنوان رقيق كننده خون معروف بوده است.سير باعث كاهش لخته خون،كاهش عفونت هاوكاهش سرطان ميشود. مصرف يك سير كوبيده در هر وعده غذايي و نصف پياز در روز در كاهش بيماريهاي قلبي عروقي بسيار مفيد است.تاثير مصرف سير پخته و خام در جلوگيري از لخته خون يكسان است.
9-ماست:مصرف منظم ماست حاوي لاكتوباسيلوس اسيدوفيلوس 10-6% ريسك بيماريهاي قلبي را كم ميكند.
10-فيبر :فيبر محلول در افراد با چربي خون بالا،LDL را14 %كاهش ميدهد.فيبر با اتصال به اسيدهاي صفراوي كلسترول را پايين مي آورد.باكتريها با تخمير فيبر اسيدهاي چرب كوتاه زنجيره مي سازند كه از سنتز كلسترول جلوگيري ميكند.فيبرهاي محلول همچون پكتين،صمغ ها،آلگال ،همي سلولز و پسيليوم كه در حبوبات،جو،ميوه باعث كاهش كلسترول وLDLميشوند.فيبرهاي غير محلول همچون سلولز و ليگنين هيچ اثري روي كلسترول خون ندارند.از كل فيبر توصيه شده (30-25گرم در روز)،10-6 گرم آن بايد از فيبر محلول باشد كه اين مقدار با 6-5 واحد ميوه و سبزي و 6 واحد يا بيشتر حبوبات ومغزهاو غلات پر فيبر در روز تامين ميشود.
 
 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : راههای مراقبت از قلب در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره راههای مراقبت از قلب

  • برای مطلب راههای مراقبت از قلب نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد راههای مراقبت از قلب وارد نمائید

نظر شما درباره راههای مراقبت از قلب

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه