خواص نعناع و کاهش استرس

خواص نعناع و کاهش استرس

چاي حاصل از برگ نعناع در كاهش استرس، بيخوابي و سردردهاي عصبي كاربرد دارد.

چاي حاصل از برگ نعناع در كاهش استرس، بيخوابي و سردردهاي عصبي كاربرد دارد.
‪ Mentha Piperita Lگياه دارويي نعناع با نام علمي‬از موارد مصرف بسياري در طب سنتي و طب مدرن برخوردار است. از جمله ديگر موارد مصرف نعناع در طب مدرن كاربرد آن در تسكين مشكلات گوارشي همچون نفخ، سوء هاضمه، تهوع و مشكلات گوارشي ناشي از استرس است.
اسانس گياه نعناع به عنوان شل‌كننده عضلات صاف كاربرد دارد، خلط آور است و بصورت خارجي در درمان دردهاي روماتيسمي، دندان درد و سردرد كاربرد دارد.
همچنين گياه دارويي نعناع بصورت كرم به عنوان ضد خارش در پوست خشك يا در گزش حشرات كارايي دارد.
نعناع در طب سنتي نيز كاربردهايي دارد از جمله ضد نفخ، ضد اسپاسم دستگاه گوارش، افزاينده ترشح صفرا، ضد خارش و پايين آورنده تب در كودكان است.
از ديگر موارد مصرف نعناع در طب سنتي تاثير آن در تخفيف كوليك در نوزادان، كاهش گاز در نوزادان و در مشكلات گوارشي همچون استفراغ، نفخ و كرم‌هاي روده‌اي است.
قسمت‌هاي مورد استفاده نعناع شامل برگها و سرشاخه‌هاي گلدار آن است.
اشكال دارويي اين گياه بصورت مصرف برگ گياه است كه سه يا شش گرم برگ خشك شده بصورت دم كرده و يا در كپسول مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
همچنين از اين گياه بصورت تنتور، روغن فرار، پماد، بخور و عصاره خشك شده آن استفاده مي‌شود.
در دم كرده اين گياه دو قاشق چايخوري گياه خشك در ‪ ۲۵۰‬ميلي ليتر آب داغ قرار داده مي‌شود و پس از ‪ ۱۵‬تا‪ ۲۰‬دقيقه كه صاف شد دو تا چهار فنجان بصورت روزانه مصرف مي‌شود.
اين كارشناس گياهان دارويي گفت داروهاي رسمي موجود در ايران كه با استفاده از گياه دارويي نعناع ساخته شده‌اند شامل پودركارامين، كارميناتيف و محلول خوراكي گريپ واتر است كه همگي برطرف‌كننده سوء هاضمه، نفخ و درد ناشي از آن مي‌باشند.
از ديگر داروهايي كه گياه دارويي نعناع در آن كاربرد دارد قرص جويدني ماسومنت است كه در رفع حساسيت و خارش گلو، سرفه و نفخ معده موثر است و همچنين قرص جويدني منتازين ضد حساسيت و خارش گلو، سرفه و ضد نفخ است.
قطره آلتادين از ديگر داروهايي است كه در آن گياه دارويي نعناع كاربرد دارد اين قطره در درمان التهاب و تحريك مخاط گلو، خلط آور در سرفه‌هاي تحريكي ناشي از افزايش ترشحات مجاري تنفسي فوقاني موثر است.
در بخور دادن نعناع ‪ ۳‬تا‪ ۴‬قطره اسانس اين گياه به آب داغ افزوده و بخار حاصل استنشاق مي‌شود.
اطلاعات علمي اين گياه دارويي در گفت و گوي ايرنا با كارشناسان پژوهشكده گياهان دارويي جهاددانشگاهي تهيه شده است.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : خواص نعناع و کاهش استرس در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره خواص نعناع و کاهش استرس

  • برای مطلب خواص نعناع و کاهش استرس نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد خواص نعناع و کاهش استرس وارد نمائید

نظر شما درباره خواص نعناع و کاهش استرس

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه