مشخصات خانه هاي ضد آسم

		  مشخصات خانه هاي ضد آسم

می ۲۰۱۰ معادل ۱۴ اردیبهشت ۸۹، به‌عنوان روز جهانی آسم نام‌گذاری شده و این، شعار روز جهانی آسم امسال است: «شما می‏توانید آسم‏تان را کنترل کنید!» تلاش بر این است که میزان بستری شدن مبتلایان به آسم در بیمارستان طی ۵ سال آینده ۵۰ درصد کاهش پیدا کند....

۴ می ۲۰۱۰ معادل ۱۴ اردیبهشت ۸۹، به‌عنوان روز جهانی آسم نام‌گذاری شده و این، شعار روز جهانی آسم امسال است: «شما می‏توانید آسم‏تان را کنترل کنید!» تلاش بر این است که میزان بستری شدن مبتلایان به آسم در بیمارستان طی ۵ سال آینده ۵۰ درصد کاهش پیدا کند....

هنوز علت اصلی شیوع و گسترس آسم شناخته نشده اما عواملی که در افراد مبتلا به آسم سبب بروز علایم بیماری یا حملات آسمی می‌شود، شناخته شده‌اند و حذف و کنترل این عوامل در بهبود فرد و افزایش سطح سلامت او بسیار موثر است. کنترل عوامل حساسیت‌زا در محیط خانه نیز کمک زیادی به بهبود افراد مبتلا به آسم می‏‎کند. برای آشنایی با اصول کنترل آسم در خانه با ما همراه شوید.

● رطوبت خانه و ۴ ویژگی خانه‌های ضدآسم

با توجه به اینکه قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، برای کنترل قارچ‌ها و کاهش رطوبت اقدامات زیر را انجام دهید:

۱) از دستگاه‌های بخور و ایجادکننده رطوبت در خانه به‌ویژه در اتاق فردی که آسم دارد، استفاده نکنید. از یک دستگاه رطوبت‌گیر در نقاط مرطوب خانه استفاده کنید و مخزن آب آن را به‌طور مرتب تخلیه کرده، پاک کنید.

۲) لوله‌های آبی که نشتی دارند و شیرهایی را که چکه می‌کنند، تعمیر کنید. کف آشپزخانه و حمام را همیشه خشک نگه دارید.

۳) حمام، آشپزخانه و زیر زمین باید تهویه مناسب داشته باشند. برای این کار می‌توانید از فن استفاده کنید تا رطوبت سطوح پایین‌تر نیز خارج شود.

۴) اگر محل مرطوب و تاریکی در خانه شما وجود دارد، به‌طور مرتب آن را تمیز کرده، از یک لامپ صد وات که همیشه روشن است، برای از بین بردن رطوبت استفاده کنید.

● هوای خانه و ۸ ویژگی خانه‌‌های ضدآسم

ایجاد هوای تمیز و تهویه مطبوع در خانه یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنترل بیماری آسم است. وجود مواد محرک و ذرات آلاینده در هوا مانند دود سیگار، دود ناشی از سوخت چوب شومینه یا بخاری، عطرها، ذرات اسپری و محصولات شوینده و پاک‌کننده و دود ناشی از پخت‌و‌پز و همچنین بخارات ناشی از نقاشی و رنگ کردن دیوارها در فضای داخلی خانه می‌توانند علایم آسم را تشدید کنند. برای ایجاد هوای تمیز در خانه به این موارد توجه کنید:

۱) اجازه ندهید کسی در خانه سیگار بکشد. اگر یکی از افراد خانه سیگاری است، بهتر است به او کمک کنید تا سیگار را ترک کند و در غیر این صورت از او بخواهید بیرون از خانه سیگار بکشد.

۲) از شومینه و بخاری‌هایی که سوخت آنها چوب است، در خانه استفاده نکنید.

۳) از محصولات پاک‌کننده و شوینده بدون عطر استفاده کنید. از شمع‌های عطری و اسپری‌های خوش‌بوکننده هوا در خانه استفاده نکنید.

۴) مطمئن شوید تمام وسایل گازسوز خانه تهویه مناسبی به بیرون دارند. دودکش بخاری گازی را به‌ طور کامل بررسی کرده و برای اجاق گاز نیز از هود استفاده کنید.

۵) از نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی در خانه خودداری کنید. در صورت تمایل می‌توانید از گل و گیاه مصنوعی استفاده کنید.

۶) اگر از کولر آبی استفاده می‌کنید، باید بدانید پوشال‌های کولر قارچ‌ها و گرد ‌و غبار را در خود نگه می‌دارد. بهتر است پوشال‌ها را به‌طور منظم تعویض کنید.

۷) روزهایی که آلودگی هوا بالاست یا فصولی که گرده گیاهان در هوا زیاد است، تا جای ممکن پنجره‌ها را باز نکنید. به طور معمول مقدار گرده گیاهان بین ساعات ۵ تا ۱۰ صبح زیاد است. در صورت لزوم می‌توانید پنجره‌ها را در ساعات اولیه صبح که میزان آلودگی کمتر است، باز کنید.

● گرد و غبار و ۱۳ ویژگی خانه‌های ضدآسم

یکی از شایع‌ترین علل ایجادکننده علایم آسم، گرد و غبار حاوی قارچ‌ها و هاگ آنهاست. این موجودات ریز و ذره‌‌بینی که در گرد و غبارهای خانه وجود دارند، می‌توانند در سطوح مرطوب و نمناک زندگی کرده، از طریق تولید هاگ و فرستادن اسپور در هوا تکثیر شوند. برخی از آنها در محل‌های مرطوبی مانند حمام، زیرزمین و آشپزخانه وجود دارند و برخی نیز روی پوست بدن انسان زندگی کرده، از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند. قارچ‌ها در اتاق خواب، ملحفه‌ها و بالش‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها و مبلمان خانه وجود دارند. برای کاهش گرد و غبار در خانه می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱) حداقل هفته‌ای یک‌بار خانه را جارو برقی بکشید و گردگیری کنید. هنگام گردگیری برای جلوگیری از انتشار گردوغبار در هوای خانه از دستمال مرطوب استفاده کنید. قاب عکس‌ها، مجسمه‌ها و گیاهانی را هم که ممکن است قارچ‌ها را به خودشان جذب کنند، تمیز کنید.

۲) برای تمیز کردن سطوح از محلول سفیدکننده کلره با ۱۰ برابر آب استفاده کنید.

۳) به جای بالش‌های پر، از رخت‌خواب‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده، استفاده کنید.

۴) روی رخت‌خواب‌ها و مبلی که فرد مبتلا به آسم استفاده می‌کند، ملحفه بیندازید و ملحفه‌ها را هر هفته با آب داغ (بالای ۵۵ درجه سانتی‌گراد) شسته، به خوبی خشک کنید.

۵) حتی‌الامکان و به ویژه در اتاقی که فرد مبتلا به آسم بیشتر اوقات خود را می‌گذراند، از فرش استفاده نکنید.

۶) اگر از گلیم یا فرش‌های محلی استفاده می‌کنید، از انواع سبک و قابل شستشوی آن استفاده کنید و به‌طور منظم آنها را با آب گرم بشویید.

۷) پنجره‌ها و پرده‌ها را به‌طور منظم شسته و تمیز کنید.

۸) از کمدها و دکورهایی که سطوح افقی زیادی دارند و گرد و خاک روی سطوح افقی آنها می‌نشیند، استفاده نکنید.

۹) حتی‌الامکان از صندلی‌های پارچه‌ای در خانه استفاده نکنید.

۱۰) کاشی‌ها و پرده حمام را به‌طور منظم تمیز کنید.

۱۱) کتاب‌ها را در اتاق خواب قرار ندهید.

۱۲) اگر فرزندتان آسم دارد، اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای برایش نخرید و اگر به اسباب‌بازی پارچه‌ای علاقه دارد، باید اسباب‌بازی را هر روز در آب گرم شسته، در بالاترین درجه حرارت خشک کنید یا می‌توانید اسباب‌بازی پارچه‌ای را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته، به مدت بیشتر از ۵ ساعت در فریزر قرار دهید. قارچ‌ها نمی‌توانند در دمای فریزر بیشتر از ۵ ساعت زنده بمانند.

۱۳) از دستگاه تصفیه هوا در خانه استفاده کرده، فیلتر آن را هر ماه تعویض کنید.

● حیوانات خانگی و ۴ ویژگی خانه‌های ضدآسم

حیوانات نیز از عوامل حساسیت‌زا هستند و ۳۰ درصد افرادی که آسم دارند حداقل نسبت به یک یا دو حیوان آلرژی نشان می‌دهند. موی حیوانات به تنهایی ایجاد آلرژی نمی‌کند ولی به دلیل اینکه معمولاً حاوی قارچ‌ها و گرده گیاهان است، باعث آلرژی می‌شود. مدفوع حیواناتی که در قفس نگهداری می‌شوند (مانند پرندگان، موش و سنجاب) گردوغبار را جذب کرده، باعث تجمع حشرات می‌شود. درباره نگهداری حیوان در خانه به موارد زیر توجه کنید:

۱) حتی‌الامکان از نگهداری حیوانات در خانه خودداری کنید. نگهداری آن را به دوستان و همسایه‌ها بسپارید. به هر حال، حتماً حیوان را بیرون از خانه نگهداری کنید.

۲) هر هفته حیوان را با مواد شوینده شستشو داده، برس بزنید.

۳) بعد از هر بار تماس با حیوان، دست‌های‌تان را به دقت با آب گرم و صابون بشویید.

۴) اگر حیوان را در قفس نگهداری می‌کنید، قفس را همیشه تمیز نگه دارید.

● کنترل حشرات و ۵ ویژگی خانه‌های ضدآسم

سوسک‌ها هم که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند و همه جا حضور دارند، یکی از عوامل اصلی ایجاد حساسیت‌های آسمی هستند. برای دوری از سوسک‌ها اقدامات زیر را انجام دهید:

۱) هر دو سه ماه یک بار با طعمه‌گذاری یا نصب توری به دفع حشرات بپردازید و از سموم و اسپری‌های حشره‌کش که آسم را تشدید می‌کند، در خانه استفاده نکنید.

۲) جعبه، روزنامه و کاغذ در خانه انبار نکنید.

۳) ظروف کثیف و غذاهای بدون درپوش را در آشپزخانه رها نکنید.

۴) سطوح و میزها را تمیز نگه دارید و خرده‌های غذا را که روی زمین می‌ریزد، فوراً پاک کنید.

۵) زباله‌ها را در کیسه زباله و سطل در‌دار ریخته و هر شب آنها را بیرون بگذارید.
       
   
   
            روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  مشخصات خانه هاي ضد آسم در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره مشخصات خانه هاي ضد آسم

  • برای مطلب مشخصات خانه هاي ضد آسم نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد مشخصات خانه هاي ضد آسم وارد نمائید

نظر شما درباره مشخصات خانه هاي ضد آسم

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه