تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري

		  تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري

پیشگیری از ابتلابه بیماری، با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و مقاوم سازی سیستم ایمنی بدن از فاکتورهای مهمی است که کمک زیادی به حفظ سلامت جسمانی می کند.


پیشگیری از ابتلابه بیماری، با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و مقاوم سازی سیستم ایمنی بدن از فاکتورهای مهمی است که کمک زیادی به حفظ سلامت جسمانی می کند.

عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان ارتباطی مستقیم با میزان آسیب پذیری افراد در برابر ویروس ها دارد که تقویت آن موجب افزایش سیستم دفاعی بدن و کاهش احتمال ابتلابه بیماری های مختلف می شود. علاوه بر بیماری های مسری، بروز یکسری اختلالات از جمله انواع سرطان نیز با ضعف سیستم ایمنی مرتبط است و پیشگیری از ابتلابه انواع سرطان در افزایش کیفیت زندگی و طول عمر نقش دارد. بر این اساس تغییر سبک زندگی، روشی بی خطر و کم هزینه تر برای برقراری تعادل در تولید گلبول های سفید خونی و بهبود عملکرد آنها و به دنبال آن، تقویت سیستم ایمنی محسوب می شود.

● مصرف کربوهیدرات های ساده

شکر یکی از قندهای ساده معمولی است که روزانه میزان زیادی از آن از طریق شیرینی جات، کیک و شکلات وارد بدن می شود. از آنجا که این ماده قندی در عملکرد گلبول های سفید خون که وظیفه آنها حذف چربی های ناسالم است، اختلال ایجاد می کند، مصرف بیش از اندازه آن باعث تجمع چربی های مضر در بدن شده و عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف می کند. چربی های غیراشباع موجود در روغن ذرت و گلرنگ و همچنین روغن گل آفتابگردان از جمله چربی های مضر برای سیستم ایمنی بدن انسان است که باید مصرف آن محدود شود.

● تامین آب

نوشیدن آب به میزان کافی در روز نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می کند، بلکه نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد.

● استفاده از منابع ریزمغذی

آلکالئید اسید از ریزمغذی هایی است که با تنظیم محیط اسیدی و قلیایی بدن، از رشد بسیاری میکروب ها پیشگیری کرده و بدن را مقاوم می کند. لیموترش و سرکه سیب، غنی از این ماده غذایی است.

● پروتئین و عملکرد دستگاه های بدن

پروتئین ها موادی ضروری هستند که تامین میزان مورد نیاز آن در روز برای بدن لازم بوده بطوری که رژیم غذایی کم پروتئین موجب اختلال عملکرد بسیاری غدد از جمله غده پانکراس می شود. تحقیقات نشان داده است اختلال در عملکرد غده پانکراس به دنبال کاهش میزان پروتئین بدن موجب برهم خوردن تنظیم قند خون شده که در نهایت سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

● کاهش مصرف قهوه

شکلات و قهوه دو منبع غذایی مضر برای سیستم ایمنی است که مصرف بیش از حد آن مانع از عملکرد درست این سیستم شده و احتمال ابتلابه بسیاری بیماری ها را افزایش می دهد.

● بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ویتامین آ و ویتامین ث از آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن است که توانایی بدن انسان را برای مقابله با سلول های سرطانی افزایش می دهد. شیر، زرده تخم مرغ و کلم پیچ منابع غذایی ویتامین آ است که موجب افزایش توانایی عملکرد آنتی بادی ها می شود. ویتامین د نیز فاکتور کلیدی برای تقویت سیستم ایمنی است. بنابراین مصرف زرده تخم مرغ، میگو، روغن کبد ماهی و غذاهای دریایی یکی دیگر از روش های کاهش احتمال ابتلابه بیماری های مختلف است.

● دانه های خوراکی

سیر، چای سبز، قارچ و ماهی به دلیل محتوای زیاد سلنیوم و روی مهم شمرده شده و از ضعف سیستم ایمنی پیشگیری می کند. کلم، بادام، گوجه، هویج، توت قرمز، هلو، انگور، سویا و سبزیجات برگ پهن، مواد غذایی هستند که دارای لیکوپن، آنتی اکسیدان، پلی فنول و فلاونوئید بوده و با تاثیر بر تعداد سلول های سفید خونی، بدن را در برابر انواع بیماری ها مقاوم می کنند. ماست نیز به دلیل افزایش تولید آنتی بادی در بدن، روغن ماهی، روغن گردو و دانه کتان به دلیل اسیدهای چرب امگا۳ فراوان و خواص ضدالتهابی آن و روغن نارگیل به خاطر محتوای اسیدهای چرب ضروری برای بدن خواص ضدمیکروبی و ضدقارچ مهمی داشته و گنجاندن آن در رژیم غذایی کمک زیادی به دفاع بدن می کند.

● گیاهان دارویی

خرزهره و ریشه گون از گیاهانی هستند که علاوه بر کاهش خطر ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی، اثر بسزایی در مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی، دیابت و حتی ایدز دارد. مطالعات مختلفی نشان داده است نوشیدن چای ریشه گون یا گل خرزهره تقویت کننده سیستم ایمنی بوده و سرعت رشد تومورهای سرطانی را کاهش می دهد.

● شستن منظم دست ها

شست وشوی دست ها یکی از بهترین راهکارهای پیشنهادشده برای کمک به سیستم ایمنی بدن انسان است. بر این اساس استفاده از صابون های ضدباکتری لازم نیست بلکه یک صابون معمولی هم بسیاری از میکروب ها را از بین می برد.

● فعالیت بدنی

ورزش، سرعت گردش خون را افزایش داده و میزان خون بیشتری را در هر دقیقه از قسمت های مختلف بدن عبور می دهد. بنابراین سیستم ایمنی فرصت بیشتری برای عملکرد بهتر خواهد داشت. همچنین افزایش ترشح هورمون اندورفین هنگام فعالیت بدنی، جسم را سرحال و روح را شاداب می کند. نکته دیگر آن که اکثر انسان ها ۹۰ درصد از زندگی شان را در مکان های سربسته و در مجاورت هوای ساکن آن به سر می برند. این درحالی است که گذران زمان هایی از روز در مجاورت هوای آزاد و حتی سرما، عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد.

● حفظ خونسردی

استرس نوعی عامل کشنده خاموش در نظر گرفته می شود که بر تعداد سلول های ایمنی اثر گذاشته و ضعف آن را به دنبال دارد. بنابراین حفظ خونسردی با پیشگیری از مختل شدن عملکرد سیستم ایمنی کمک زیادی به حفظ سلامت جسمانی می کند.

● استراحت شبانه

خستگی بیش از اندازه عامل مخربی است که مانع از عملکرد صحیح سیستم دفاعی بدن انسان می شود و در مقابل خواب کافی کمک زیادی به تعادل هورمونی، تنظیم وزن، افزایش طراوت پوست و بهبود خلق و تمرکز می کند.

● محافظت از بدن در برابر فاکتورهای مضر

طبخ غذا در ظروف آلومینیومی، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، استفاده از مواد غذایی حاوی جیوه و مصرف سیگار عواملی است که به تدریج باعث تجمع مواد مضر در بدن شده و صدمه زیادی به سیستم ایمنی وارد می کند.
       
   
   
            نویسنده: جوانه خانی    
            روزنامه ایران ( www.iran-newspaper.com )   

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري

  • برای مطلب تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري وارد نمائید

نظر شما درباره تغذيه صحيح براي جلوگيري از بيماري

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه