7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد

		  7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد

در ضمن، مواد غذایی زیادی در دنیا وجود دارند که در صورت استفاده نادرست می‌توانند مشکلات فراوانی را برای شما به بار آورند. از بین تمامی خوراکی‌ها، سازمان غذا و داروی آمریکا ۷ ماده غذایی را معرفی و اعلام کرده است که هرچند این مواد غذایی مفیدند و نباید از رژیم غذایی حذف شوند، اما رعایت برخی نکات هنگام مصرف‌شان ضروری است.


اگر تا به حال مسمومیت غذایی را تجربه کرده باشید، حتما می‌دانید که وضعیت بسیار عذاب‌آوری است....

در ضمن، مواد غذایی زیادی در دنیا وجود دارند که در صورت استفاده نادرست می‌توانند مشکلات فراوانی را برای شما به بار آورند. از بین تمامی خوراکی‌ها، سازمان غذا و داروی آمریکا ۷ ماده غذایی را معرفی و اعلام کرده است که هرچند این مواد غذایی مفیدند و نباید از رژیم غذایی حذف شوند، اما رعایت برخی نکات هنگام مصرف‌شان ضروری است. این ۷ خوراکی عبارت‌اند از:

۱) سبزیجات برگ‌دار

اسفناج، کاهو، کلم برگ، کلم پیچ و تمام انواع سبزیجات برگ‌داری که شما در سالادتان از آنها استفاده می‌کنید، می‌توانند عامل بروز بیش از ۳۶۳ نوع بیماری باشند. این نوع سبزیجات می‌توانند به سادگی به وسیله کود، آبیاری غیربهداشتی یا محیط کثیف فروشگاه آلوده شوند و این آلودگی را به شما انتقال دهند. بنابراین، برای اینکه پس از خوردن سالاد دلخواه‌تان بیمار نشوید، باید پیش از استفاده، حتما آنها را با آب و مواد ضدعفونی‌کننده چند مرتبه بشویید و از تمیز بودن دستان‌تان حتی قبل از خرد کردن‌شان مطمئن شوید زیرا همان‌طور که گفته شد، آلودگی به سرعت در این سبزیجات (به خصوص اسفناج) نفوذ می‌کند.

۲) تخم‌مرغ

این ماده غذایی مغذی و پای ثابت صبحانه، یک نوع باکتری موذی و بیماری‌زا به نام «سالمونلا» را در خود پنهان دارد که می‌تواند به راحتی شما را بیمار کند. تنها راه نفوذ سالمونلا به بدن شما از طریق خوردن تخم‌مرغ خام یا عسلی است. به همین خاطر، دکتر کریج هدبرگ، استاد دانشگاه مینه‌سوتا به همه افرادی که دوست دارند بیشترین سود را از خوردن تخم‌مرغ ببرند و بعد از یک صبحانه مفصل بیمار هم نشوند، توصیه می‌کند که این ماده غذایی را حتما به صورت کاملا پخته بخورند زیرا باکتری سالمونلا در اثر حرارت دیدن و با پختن از بین می‌رود.

۳) ماهی تن

مصرف این نوع ماهی‌ می‌تواند سبب قرمزی پوست، گرفتگی‌های عضلانی و سردرد در شما شود، البته به شرطی که درست از آن استفاده نکنید. می‌پرسید چرا؟ چون ماهی تن حاوی سمی به نام «اسکومبروتوکسین» است که وقتی در قوطی‌های تن را باز کرده و آن را در دمای بیش از ۶۰ درجه قرار می‌دهید، آزاد می‌شود و مسمومیت شما را به همراه می‌آورد. از این رو، به افراد توصیه می‌شود که تن ماهی را با قوطی‌اش در آب بجوشانند و آن را برای گرم شدن داخل ماهی‌تابه نریزند و تفت ندهند. تفت دادن ماهی تن، یعنی حرارت دیدن بیش از ۶۰ درجه و در نتیجه آزاد شدن سم موجود در آن.

۴) سیب‌زمینی

سیب‌زمینی در خاک رشد می‌کند و می‌تواند حاوی میکروب‌های مختلفی از جمله سالمونلا، لیستریا و شیگلا باشد که ورود این میکروب‌ها به بدن می‌تواند تهدیدی جدی برای مصرف‌کننده به شمار آید. راه نفوذ این میکروب‌ها به درون غذا و بدن هم از طریق پوست کثیف و آلوده سیب‌زمینی است، بنابراین حتما پیش از پوست کندن سیب‌زمینی آن را با آب و حتی مواد شوینده خوب بشویید و هرگز سیب‌زمینی را با پوست برای پختن، کنار گوشت یا مرغ قرار ندهید.

۵) پنیر

بسیاری از مردم به پنیر، غذاها و سالادهایی که حاوی پنیر هستند، علاقه فراوانی دارند. در حالی که این خوراکی‌ خوش‌مزه حاوی باکتری سالمونلا یا لیستریا است که مصرف‌اش در دوران بارداری می‌تواند به سقط جنین منجر شود. دلیل اینکه بسیاری از متخصصان زنان و زایمان هم مصرف پنیر را در دوران بارداری برای خانم‌های باردار منع می‌کنند، همین است. بد نیست، بدانید که سهم پنیرهای نرمی مانند پنیر فتا یا مکزیکی از این باکتری‌ها بیشتر است.

۶) بستنی

بستنی حاوی تخم‌مرغ خام است و همان‌طور که در بحث تخم‌مرغ گفتیم، می‌تواند حاوی باکتری سالمونلا و استافیلاکوک باشد، بنابراین تهیه بستنی به صورت خانگی به هیچ یک از افراد توصیه نمی‌شود و اگر خیلی هوس بستنی خوردن به سرتان زد، باید بستنی‌های بسته‌بندی شده و پاستوریزه موجود در بازار که تولیدکنندگان حین فرآیند پاستوریزه کردن، باکتری آنها را از بین می‌برند، بخرید و از مصرف بستنی‌های باز و بدون نظارت مراجع بهداشتی هم خودداری کنید.

۷) انواع توت‌ها

توت‌فرنگی، توت‌سفید و شاه‌توت همگی جزو خوراکی‌هایی هستند که میکروبی به نام سیکلوسپرا را در خود جای داده‌اند. این میکروب‌ اگر به‌خوبی از روی توت‌ها شسته نشود و از بین نرود، می‌تواند سبب بیماری‌هایی مانند اسهال، کم‌آبی بدن و گرفتگی عضلانی به خصوص در بچه‌ها شود. توصیه می‌شود که حتما توت‌ها را پس از خرید خوب بشویید و بعد بخورید و به یک شستشوی سرسری اکتفا نکنید.
       
   
   
            ترجمه:لیلی افروغ
منبع: health

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره 7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد

  • برای مطلب 7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد 7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد وارد نمائید

نظر شما درباره 7 غذايي كه بايد با احتياط بخوريد

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه