روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان

		  روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان

گهداری آبمیوه در یخچال فصل خاصی را نمی طلبد. به عقیده متخصصان تغذیه، نوشیدن مداوم آبمیوه در تمام فصول برای سلامتی و تأمین آب آن بسیار مهم است.

    اگرچه نگهداری موادغذایی در یخچال یا فریزر بهترین روش برای پیشگیری از فاسد شدن آنها است اما باید توجه داشت، نگهداری هر ماده غذایی در یخچال لازم نیست زیرا متخصصان معتقدند بسیاری از مواد پس از ماندن در یخچال خواص اصلی خود را از دست می دهند. بنابراین بهتر است، در هر یک از فصول، موادغذایی مطابق با آب و هوا در یخچال نگهداری شود.

● میوه های تازه و سبزیجات

تلاش برای سلامتی اولین رکن زندگی است. بنابراین آنچه بیشتر از هر چیز در یخچال تابستانه ما باید حضور داشته باشد میوه های تازه و سبزیجات است. سیب، گوجه فرنگی و خیار به دلیل آبدار بودن شان به عنوان خنک کننده پوست محسوب می شوند بنابراین باید آنها را در یخچال نگهداری کرد علاوه بر این افراد بهتر است بدانند پیاز به جذب گرمای بدن کمک می کند و از مضرات اشعه خورشید نیز جلوگیری می کند. بنابراین پیاز جزو ضروریات یخچال است خصوصاً آنکه توصیه می شود در طول تابستان مخلوطی از انبه خام همراه با پیاز و کمی نمک در یخچال نگهداری شود، زیرا این ترکیب به افراد کمک می کند تا از گرمازدگی و مسمومیت در امان باشند.

● آبمیوه ها

نگهداری آبمیوه در یخچال فصل خاصی را نمی طلبد. به عقیده متخصصان تغذیه، نوشیدن مداوم آبمیوه در تمام فصول برای سلامتی و تأمین آب آن بسیار مهم است. بنابر این هنگام خرید کلی از سوپر مارکت خرید چند قوطی از آبمیوه های مختلف نباید فراموش شود. خصوصاً این مایعات برای افرادی که بسیار پرمشغله هستند، توصیه می شود زیرا مصرف روزانه چند لیوان آبمیوه به آنها کمک می کند تا آب موجود بین سلول های بدن یکباره بالا رفته و فرد احساس نشاط کند.

بنابراین مصرف روزانه آبمیوه های مختلف برای بدن بسیار مناسب است به شرط آنکه با مقدار معینی از آب مخلوط شده و بعد مصرف شود. البته آبمیوه هر چقدر طبیعی تر باشد بهتر است و احساس نشاط بیشتری را در فرد به وجود می آورد.

● شیر سرد

شیر سرد فواید بیشتری نسبت به شیر گرم دارد. چون شیر سرد خواص خود را به صورت طبیعی حفظ کرده و کمتر به بافت های گلو آسیب می زند. از این رو شیر سرد سالم، کامل و خنک کننده است. خیلی از افراد بوی شیر را دوست ندارند در این صورت بهتر است از شربت گل رز و یا پودر کاکائو در شیرشان استفاده کنند و یا با میوه های دیگر به صورت مخلوط مصرف کنند البته شیر به شکل یخی و بستنی هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است با کمی کاکائو قبل از مصرف آن را طعم دار کرد.

● ماست

یکی از چیزهایی که همواره می بایست در یخچال هر خانه ای وجود داشته باشد ماست است. ماست سرشار از کلسیم است و کمک کننده شیر در تأمین کلسیم بدن است. از طرف دیگر ماست شکل پذیر بوده و از این نظر یک حسن بیشتری نسبت به شیر دارد.

بهتر است ماست را با قاشق شکل داد و به آن مواد طعم داری مثل توت فرنگی، انبه و... اضافه کرد و دسر مناسبی برای یک جمع دوستانه فراهم کرد. از آنجایی که ماست برای مشکلات پوستی مثل جوش، آکنه، شوره سر، خارش و مشکلات موی سر مؤثر و مفید است، بنابر این ماست نباید از سبد خرید کالا حذف شود.

● عسل

یکی از ضروریات یخچال شما عسل است. از مخلوط کمی آب گرم، عسل و کمی آبلیمو بارها گفته شده است. این مخلوط ، نوشیدنی خوبی برای دستگاه گوارش به حساب می آید و بسیاری از

آسیب های وارده به آن را خوب می کند و پوست را روشن و شفاف می سازد. عسل در فصل تابستان کاربرد بسیار دارد. خصوصاً اگر روی پوستی که بر اثر گرما عرق سوز شده یا تاول زده است مالیده شود بسیار خوب و مؤثر است.

● شکلات

البته خوردن شکلات منوط به فصل خاص یا آب و هوای خاص نیست اما این ماده برای فصل تابستان توصیه می شود. زیرا در تابستان به علت گرمای هوا میزان تنش های عصبی بالا است. بنابراین خوردن شکلات به بهبود وضعیت اعصاب کمک می کند.

چون شکلات باعث آرامش روان می شود. گذشته از آن شیرینی موجود در شکلات انرژی لازم را برای بدن تأمین می کند. بنابراین لازم است این ماده در یخچال وجود داشته باشد.

● آنچه نباید در یخچال نگهداری کرد

▪ آب خنک

شاید به نظرتان نگهداری نکردن آب خنک در یخچال در فصل تابستان عاقلانه نباشد اما باید گفت ضررهای آب خنک بسیار بیشتر از فواید آن است، زیرا مصرف آب سرد دمای بدن را بطور ناگهانی پائین آورده و باعث می شود تا فرد دوباره نتواند دمای مورد نیازش را تأمین کند. وقتی فرد تشنه می شود بهترین راه نوشیدن آب شیر است. زیرا آب در این دما جذب بدن شده و کمتر ممکن است در ساعات گرم روز منجر به سردرد شود.

▪ نوشیدنی های هوازده

نوشیدنی ها و میوه ها می بایست بلافاصله پس از باز شدن درپوش آنها مورد استفاده قرار گیرد، زیرا در این صورت هوازدگی این مواد میزان زیادی از خواص خود را از دست داده و تنها شکر موجود در آن باقی می ماند با مصرف این آبمیوه های هوازده مشکلاتی چون افزایش کالری ها در بدن، چاقی، دیابت، تخریب دندان ها، اختلالات قلبی، ضعیف شدن استخوان ها و از دست رفتن اکسیژن در سلول ها عود می کند. بنابراین نگهداری این آبمیوه و نوشیدنی ها در یخچال بیشتر از دو روز توصیه نمی شود.

▪ تخم مرغ ها

گوشت و تخم مرغ همواره غذای کاملی برای بدن بوده است اما متخصصان نگهداری آن در تابستان را توصیه نمی کنند، زیرا خوردن گوشت و تخم مرغ دمای بدن را بالا برده و نیاز او را به نوشیدنی های شیرین بالا می برد. این خوراکی ها نیز به نوبه خود خطرات زیادی برای سلامتی دارد.
       
   
   
            روزنامه ایران ( www.iran-newspaper.com )    

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان

  • برای مطلب روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان وارد نمائید

نظر شما درباره روشهاي نگهداري مواد غذايي در تابستان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه