خواص روغن كنجد

خواص روغن كنجد

«روغن کنجد» حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان ميشود

در میان روغن های خوراکی «روغن کنجد» به «ملکه روغن ها» مشهور است. این روغن تاثیر چشمگیری در پیشگیری از بیماری های مفصلی و آرتروز داشته و همچنین موجب تعدیل و تنظیم وزن، جلوگیری از پارکینسون و آب مروارید چشم نیز می شود.

«روغن کنجد» حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان های دستگاه گوارش، پروستات (دومین سرطان شایع مردان) و سینه (دومین سرطان شایع در زنان) می شود. همچنین این روغن به دلیل دارا بودن ویتامینE موجب شفافیت و لطافت پوست نیز می گردد. «روغن کنجد» به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت دود نمی کند، کف نمی کند، تغییر رنگ نمی دهد و بوی نامطبوع در آشپزخانه تولید نمی کند. به همین دلیل جهت برای سرخ کردن بسیار مناسب است. در عین حال موجب خوش طعم شدن مواد غذایی شده و برای تهیه و مصرف سالاد توصیه می گردد. همچنین این روغن یکبار مصرف نیست و می توانید بدون اینکه نگران سرطان و یا بیماری دیگری باشید چندین بار برای سرخ کردن غذا از آن استفاده کرده و از طعم خوش آن لذت ببرید.

خواص روغن کنجد

کاهش دهنده سطح کلسترول بدِ خون و افزایش جذب کلسترول خوب

کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا

جلوگیری از ابتلا به سرطان های سینه، پروستات و سرطان های دستگاه گوارش

جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق

جلوگیری از بروز سکته قلبی

حاوی ۳۸درصد اسیداولئیک

جلوگیری از بروز آب مروارید

شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامینE

مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی

نقطه دود ۲۲۶ درجه سانتیگراد

کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون

جلوگیری از بیماری های مفصلی و آرتروز

به تاخیر انداختن عوارض سالخوردگی

متعادل نگه داشتن وزن

خداحافظی با LDL

«روغن کنجد» عاری از هرگونه کلسترول بد(LDL) است و تا میزان ۵۰درصد مانع سنتز این کلسترول در بدن می شود. همچنین روغن کنجد موجب جذب کلسترول خوب(HDL) به میزان ۸۵درصد در بدن می گردد که از بسته شدن عروق و شریان های منتهی به قلب جلوگیری می کند. مصرف روغن کنجد برای کسانی که از ناراحتی فشار خون بالا رنج می برند بسیار توصیه میشود.

دانه کنجد

«کنجد»، یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده توسط انسان است. ابتدایی ترین آثار ثبت شده مربوط به تمدن بابلی ها و آشوری ها در بیش از ۴هزار سال پیش می باشد. گیاه کنجد، گیاهی یک ساله با ارتفاع حدود یک متر است که قسمت انتهایی آن پوشیده از ُرک است. برگ های آن بیضی شکل و باریک و نوک تیز است. گل های آن اغلب به رنگ سفید یا قرمز و به صورت تک تک در کنار برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند. میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که «دانه کنجد» نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است. «دانه کنجد» بیشترین میزان روغن را در بین دانه های روغنی دیگر دار است اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است. «روغن کنجد» بعنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می شود.

این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند «روغن کنجد» شده است. در آسیای شرقی «روغن کنجد» توسط عملیات پرس روی دانه بو داده شده بدست می آید و بدون تصفیه و با طعم و مزه طبیعی استفاده می شود. در غرب روغن کنجد توسط پرس های مکانیکی چند مرحله ای استحصال و بصورت روغن بکر یا تصفیه شده استفاده می شود. همچنین ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

تاثیر «روغن کنجد» بر پوست انسان

مصرف موضعی آن پوست را لطیف می کند.

خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد.

غرغره کردن آن، باکتری ها را ازجمله باکتری های سرماخوردگی از بین می برد.

محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش است.

مانع شوره سر می شود.

پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند.

ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفصل ها را زیاد می کند.

پوست صورت را سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی می شود.
روزنامه ابتکار

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : خواص روغن كنجد در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره خواص روغن كنجد

  • برای مطلب خواص روغن كنجد نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد خواص روغن كنجد وارد نمائید

نظر شما درباره خواص روغن كنجد

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه