محصول جدید سونی اریکسون : P990i

محصول جدید سونی اریکسون : P990i

سونی اریکسون چندین گوشی Smartphone مجهز به نرم افزار سیمبین را به بازار عرضه نموده

سونی اریکسون چندین گوشی Smartphone مجهز به نرم افزار سیمبین را به بازار عرضه نموده و هر بار این گوشی‌ها به عنوان سرکرده و پیروز این کلاس در زمان خود شناخته شده‌اند؛ علاوه بر این، این شرکت، تنها شرکتی است که این گوشی‌ها را با صفحه حساس به لمس (Touch screen)به بازار عرضه نموده است.
در سال ۲۰۰۲، ابتدا گوشی P۸۰۰ پا به عرصه وجود گذاشت و پس از آن گوشی P۹۰۰ که در واقع همان ارتقا یافته‌ی P۸۰۰ بود به بازار وارد گردید، در همین راستا، بعد از گذشت چند ماه در سال ۲۰۰۴ گوشی P۹۱۰ با یک سری تغییرات جدی توسط کارخانه معرفی شد، یک گوشی با صفحه نمایش متفاوت و کارآیی های بهتر!
به هر حال ساخته‌های سونی اریکسون از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در رتبه ی بسیار بالایی نسبت به گوشی‌های دیگر شرکت‌ها قرار گرفته است، اما با هر تولید و ورود هر گوشی به بازار، از این رتبه کاسته می شود. چرا که گوشی‌های جدید قصد رقابت با این گوشی‌های نامبرده را دارند.
● طراحی
این گوشی سعی کرده باز هم همان شکل ظاهری P۹۰۰ و P۹۱۰ را حفظ نماید و تفاوت بدنه گوشی با آن‌ها خیلی زیاد نمی باشد. ابعاد گوشی۱۱۴x۵۷x۲۵ میلی‌متر است و همچنین عدم تغییر رنگ گوشی باعث شد که گوشی کمی ضخیم‌تر به نظر برسد و در حال حاضر این گوشی فقط به رنگ نقرهای میباشد. استفاده از این وسیله همانند دیگر گوشی‌های قبلی خوشایند و باورنکردنی می‌باشد، به هر حال ابعاد گوشی ایجاب می‌کند که آن را یا در کیف کمری و یا در جیب کت خود حمل نمایید.
تولیدکنندگان‌، وزن گوشی را همانند P۸۰۰، صد و پنجاه و پنج گرم طراحی نموده اند این افزایش وزن نسبت به P۹۰۰ به علت افزوده‌شدن یک سری کارآیی هایی چون Wifi و هم به علت لبه های فلزی به کار برده شده در دستگاه‌، می‌باشد.
در P۹۰۰ زمانی که در لولایی گوشی بسته می شد پلاستیک محافظ موجود برروی آن که قرار بود از ضربه خوردن به دستگاه توسط در گوشی محافظت کند، کمی اختلاف ارتفاع ایجاد می‌نمود که در نهایت باعث شکستگی در لولا یا بدنه گوشی می گردید که این مشکل در P۹۹۰ حل گردیده است و چون دور تا دور صفحه نمایش گوشی مجهز به لبه فلزی می‌باشد این مطلب باعث می‌شود، از گوشی در برابر هر گونه شکستگی بدنه محافظت نماید و طراحی گوشی به گونه‌ای به نظر رسد که انگار سازنده خواسته حجم زیادی از کارآیی ها را در یک بدنه کوچک جای‌دهد. دوربین پشت گوشی قابلیت‌های یک دوربین دیجیتال واقعی را دارد‌، (البته در صورتی که سیستم مخابراتی کشور شما این سیستم را ارائه کرده‌باشد) . در واقع طراحان بیشتر سعی نموده‌اند از همان فرم ظاهری ارائه شده در K۶۰۰i استفاده نمایند.
وجود دوربین جلوی گوشی، به نمای روبروی گوشی شکل عجیبی داده و حالت فرورفته و تاریک گوشی در گوشه بالایی سمت چپ حالت خاصی را در گوشی ایجاد می‌کند. در صورتی که گوشی را از طرف روبرو زمین بگذارید این شکل به وجود خواهد آمد که گوشی به علت درتاشوی آن تعادل نخواهد داشت.
در این گوشی دکمه‌ی پخش صوتی به صورت کاملاً هم سطح با سطح کناره‌ی گوشی موجود است که کاملاً شبیه به K۷۵۰i سونی اریکسون می‌باشد و یک قفل کننده صفحه کلید که در حالت استفاده از دوربین فلش را نیز فعال می‌سازد‌، وجود دارد که اولین بار در سونی اریکسون S۷۰۰ استفاده گردید.
در سمت راست گوشی محل قرارگیری کارت حافظه میباشد و شرکت نیز اعلام داشته که این گوشی تا ۴ گیگابایت کارت حافظه را پشتیبانی میکند و درست است که شاید قبلاً باورکردنی نبود که حجم حافظه کارتها به این میزان برسد ولی مطمئن باشید که این میزان به ۱۶GB نیز خواهد رسید. در همین سمت و کمی پایین تر دکمه عکسبرداری گوشی قرار گرفته است و زمانی بیشتر به کار خواهد آمد که بخواهید در حالت افقی قرار گرفتن گوشی بخواهید عکسبرداری کنید‌، می‌توانید از یک دکمه دیگر که در سمت بالای گوشی قرار گرفته برای فعال سازی برنامه‌ی کاوشگر اینترنت‌، استفاده نمایید و این قابلیت را دارید که وظیفه این دکمه را به دلخواه تغییر دهید.
برای اولین بار برای صفحه نمایش تلفن‌های Smartphone در این گوشی از صفحه نمایش QVGA استفاده گردیده است که دارای رزولوشن ۲۴۰x۳۲۰ پیکسل می‌باشد و زمان بسته‌شدن صفحه کلید‌، این تصویر به مقدار ۲۴۰x۲۵۶ کاهش مییابد که این در مقایسه باSmartphone های موجود در بازار که دارای رزولوشن ۲۲۰x۱۷۶ پیکسل میباشند میزان زیادی است و تعداد کمی از آن‌ها در سری QVGA هستند و تنها چند گوشی نوکیا دارای رزولوشنی همانند نسبت به گوشی P۹۹۰ می‌باشند. اندازه قطر صفحه نمایش از ۲.۸ اینچ به ۲.۷۶ اینچ کاهش یافته‌است در نتیجه اندازه نقطه ها نیز کاهش یافته و چون هر تصویر از این نقاط به نام پیکسل تشکیل شده‌است‌، وضوح و دقت تصاویر بالا رفته‌است‌.
رفتار گوشی در برابر نور مستقیم خورشید بسیار عالی می‌باشد و تصاویر کاملاً واضح‌، همانند گوشی‌های زیمنس دیده می‌شوند‌. اما متاسفانه‌، این صفحه نمایش کاملاً در عمق گوشی قرارگرفته و این باعث گرفتن نور توسط لبه ها می‌گردد که گاهی اوقات سبب می‌شود که گوشی را در زاویه خاصی در دست بگیرید‌. یکی از تفاوت‌های مهم صفحه نمایش این گوشی با زیمنس‌، حساس بودن صفحه Touch screen میباشد . حفره مربوط به قرارگیری قلم دستگاه در سمت چپ بالای گوشی قرارگرفته که قلم به طور کامل در آن فرو خواهد رفت، کاملاً شبیه به P۹۰۰.
● خصوصیات
شاید باید گفت سازنده این گوشی با ترکیب یک سری طراحی‌ها و تصاویر، قصد معرفی این گوشی به عنوان یک گوشی تجاری را داشته‌است و در کنار آن پا فشاری به وجود دوربین و کارآیی‌های بیشتر در همان حجم‌، به وضوح دیده می‌شود‌. به هر حال همه‌ی اجزا به خودی خود‌، طراحی بسیار زیبا و منحصر به فردی دارند ولی نتوانسته‌اند که در کنار یکدیگر‌، یک پدیده منحصر به فرد را ایجاد نمایند‌. یکی از مطالب عجیب این است که بر خلاف گوشی‌های قبلی‌، در این گوشی دیگر Jogdial دارای حرکت به سمت چپ و راست جهت کار با منوها نمی‌باشد و به جای ۵ حرکت‌، دارای سه حرکت است.
همچنین چون این دکمه‌ی چرخنده‌، حرکت جانبی ندارد به ناچار کاملاً داخل کناره‌ی گوشی فرو رفته است که این باعث شده فشاردادن این دکمه سخت گردد و در نتیجه کار کردن توسط یک دست با این گوشی‌، سخت‌تر شده است.
یک نکته‌ی دیگر عدم امکان اتصال هدفون به صورت مستقیم در این گوشی می‌باشد‌. چرا که هدست دستگاه‌، تنها از طریق پورت اتصال سریع به دستگاه متصل می‌گردد که جمعاً یک سانتی متر به ارتفاع دستگاه می‌افزاید و هیچ گونه محل اتصالی برای هدست‌های دیگر قرار داده نشده و نظر سازنده این بوده که تنها با استفاده از بلوتوث‌، از هدست های استریو فونیک برای این گوشی استفاده نمایید که البته این ابزار هیچ ضمانت خاصی نداشته ولی از عهده وظایف ابتدایی خود برمی‌آید.
دوربین جلوی گوشی بیشتر به خاطر تلفن‌های تصویری می‌باشد‌. چراغ چشمک زن که برای اطلاع دسترسی به سیستم سرویس دهنده (آنتن) می‌باشد در سمت راست بالای گوشی قرار گرفته است. صفحه کلید تاشوی گوشی شباهت زیادی به P۹۰۰ و P۹۱۰ دارد که زیاد برای کارکردن مناسب و راحت نبوده و بسیار لاغر است نور پس زمینه، ستون های سمت راست را بیشتر روشن می‌کند و البته کاراکترها به راحتی در نزدیک کلیدها دیده می‌شوند‌، Joystick دستگاه نیز برای افرادی که دارای دستان بزرگی می باشند نیز مناسب است ولی دکمه تأیید (OK) در وسط آن بسیار کوچک می‌باشد، همچنین کار با دکمه‌های حرکتی و چند منظوره نیز به علت حالت و وضعیت قرارگیری آنها بسیار راحت می‌باشد.
وقتی که درب گوشی را از آن جدا می‌کنید‌، یک صفحه کلید کامل به جای آن ظاهر می‌گردد و در بالای آن صفحه نمایشگر نیز می‌تواند صفحه شماره گیری تلفن به طور دیجیتالی قرار‌گیرد‌. کارکردن با این صفحه کلید به صورت دو دستی راحت می‌باشد و رنگ پس زمینه آن آبی است و تحت شرایط مختلف به خوبی دیده می‌شود.
بنابر گفته سازنده، باتری استفاده شده در گوشی قابلیت روشن ماندن تا ۹ ساعت صحبت و یا ۴۰۰ ساعت روشن بودن در حالت آماده‌باش را دارد. البته در حالت کلی با استفاده از بلوتوث، Wi-Fi و نیم ساعت صحبت و ۱۰ بار عکس برداری و ۱۲ بار پیام فرستادن میتوانید به مدت ۲ روز روی گوشی خود حساب باز کنید اما خاطر نشان می کنیم زمانی که از طریق کابل گوشی را به کامپیوتر وصل می کنید در حین انتقال اطلاعات، کامپیوتر مانند شارژر برای گوشی کارکرده و باتری را شارژ می کند. یادتان باشد که شارژ کامل دستگاه ۲ ساعت به طول می‌انجامد .
دوربین ۲ مگاپیکسل گوشی که از مزایای بالای آن است کاملاً شبیه به K۷۵۰i می باشد لذا چندان به آن نمی‌پردازیم. همان طور که گفتیم این گوشی اولین گوشی می‌باشد که سیستم عامل سیمبین Symbian ویرایش۹.۱ مجهز به UIQ ۳.۰ را استفاده می کند.
● کارایی
برعکس گوشی‌های دیگر سریP ، در P۹۹۰ در حالت بسته، درب گوشی، حدود ۱۰ درصد از ارتفاع صفحه را می‌گیرد و این باعث می‌شود شما بتوانید از کارآیی‌های بیشتری از گوشی استفاده نمایید، البته زمانی که این صفحه کلید برروی گوشی باشد شما قابلیت دیدن تمام کارآیی‌ها را به طور کامل نخواهید داشت، به عنوان مثال تقویم به صورت کامل نشان داده می‌شود ولی لیست رویدادها در این حالت قابل رویت نمی‌باشد. البته تمامی برنامه‌های موجود برروی گوشی P۹۹۰ حتی بدون بازکردن در گوشی قابل دسترسی می‌باشد، همچنین شما قابلیت حرکت بین منوها و برنامه‌ها با استفاده از دکمه‌های جهت دار موجود برروی صفحه کلید متحرک گوشی را نیز دارا می‌باشید.
برخلاف دیگر گوشی‌های این سری، دکمه چرخنده موجود در کناره‌ی گوشی در حالت آماده‌باش تنها وظیفه‌ی تنظیم صوتی دستگاه را بر عهده دارد. در این گوشی صفحه کلید نقش مهمتری را نسبت به دیگر گوشی‌های این سری ایفا می‌نماید و به هر حال گوشی در جاهایی استفاده از تکنولوژی UIQ۳.۰ را به وضوح نشان خواهد داد. البته شاید بهتر بود که سازندگان گوشی همان دکمه چرخنده ۵ طرفه را در گوشی قرار می‌دادند، به هر حال ساختار جدید گوشی اگر چه شاید برای مصرف کنندگان قبلی سری P کمی غریب باشد ولی مطمئناً مصرف کنندگان جدیدسری P را که با P۹۹۰ شروع نموده اند، اغنا خواهد کرد.
با استفاده از سیستم UIQ۳ در تمام کارآیی‌ها و وضعیت‌ها، مشخصات سیستم بر روی یک نوار ابزار نشان داده می‌شود که به آن، نوار ابزار موقعیت‌ها ( (Status Barمیگوییم و هر آیکن موجود در آن، نشان دهنده‌ی رویداد و یا موقعیت خاصی می‌باشد. به عنوان مثال تصویر پاکت نامه نشان دهنده‌ی پیام جدید می‌باشد. یک آیکن برای اطلاع از اتصال به شبکه، یک آیکن برای فعال سازی بلوتوث و .... موجود است، با استفاده از سیستم عامل UIQ۳ تمامی موقعیت های زیر صفحه در نوار ابزار اعلام می‌گردد :
ـ تماس ها و وضعیت اتصال به شبکه اینترنت
ـ وضعیت آنتن دهی؛ اتصال با GPRS
ـ میزان باتری
ـ وضعیت بلوتوث
ـ وضعیت مادون قرمز (Infrared)
ـ تماس‌های از دست رفته
ـ یک آیکن که نشان دهنده محدودیت برقراری تماس‌ها از طرف شما می‌باشد
ـ نشانگر پرشدن حافظه‌ی SMS
ـ نشانگر مخصوص حالت بدون صدا
ـ نشانگر مخصوص صفحه کلید دیجیتالی
ـ نشانگر رسیدن پیام جدید
در قسمت سمت چپ این نوار ابزار یک فلِش می‌باشد که نشان دهنده نام منویی است که در آن هستیم، همچنین با رفتن برروی آن خواهیم دید که قابلیت دسترسی به منوی اصلی آن آیتم را داریم و همچنین در انتهای منوها، یک منو هم مربوط به همه‌ی اتصالاتی که توسط گوشی قابل انجام می‌باشد، موجود است.
▪ روش‌های مختلفی برای ورود متن به گوشی در اختیار دارید :
۱) توسط دست خط خودتان با استفاده از قلم دستگاه (Hand recognition )
۲) توسط کلیدهای شماره گیر صفحه کلید وقتی که درب گوشی بسته است.
۳) توسط کلیدهای صفحه کلید کامل زیر صفحه کلید تاشو
۴) توسط صفحه کلید دیجیتالی صفحه حساس گوشی Virtual Screen Keypad
هر یک از روش‌های بالا را که در نظر داشته باشید، می‌توانید برای این کار انتخاب نمایید.
همچنین شما علاوه بر تمام این‌ها از یک T۹ ارتقا یافته بهره می‌جویید که کلمه را به طور کامل با وارد‌کردن حرف اول کلمه حدس می‌زند که البته شبیه به این سیستم را در گوشی‌های موتورلا نیز می‌توان یافت .
همچنین دستگاه به طور خودکار کلمات ابتدای جمله را با حروف بزرگ می‌نویسد که البته می‌توانید این حالت را غیرفعال سازید. در هر برنامه‌ای که شما بتوانید در آن چیزی بنویسید، خواهید توانست اندازه فونت دستگاه را نیز تغییر دهید، صفحه نمایش شما در کمترین سایز دو خط بیشتر از حالت استاندارد خواهد داشت
در بخش اطلاعات تماس ها (Contacts) شما میتوانید در لیست، نام افراد به همراه شماره اصلی آن‌ها را مشاهده نمایید، جستجو در دفترچه تلفن نیز به وسیله حرف اول نام، تا چندین حرف قابل انجام می‌باشد.
نام‌های به زبان دیگر به همراه نام‌های انگلیسی قابل نشان دادن می‌باشند که ابتدا نام‌های انگلیسی و سپس نام‌های زبان دیگر نشان داده خواهد شد، برای هر نام هر تعداد شماره که بخواهید می‌توانید ذخیره نمایید و اولین شماره به عنوان شماره اصلی در نظر گرفته می‌شود. همچنین قابلیت اضافه نمودن عکس و آدرس اینترنتی و ایمیل (E-mail) را خواهید داشت.
شما قابلیت افزودن نام‌ها به گروه‌های مختلف را دارید و هر نام نیز می‌تواند متعلق به چندین گروه باشد که به صورت علامتی برای فرد ذخیره می‌گردد، قسمت بعدی نشان دهنده تولد، شرکت، موقعیت شرکتی و آدرس و... می‌باشد.
همچنین دستگاه استاندارد Vcard ۲.۱ را پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن نیز می‌توانید به راحتی اطلاعات را از گوشی‌های دیگر دریافت نمایید. این دستگاه از انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری برخوردار می‌باشد و نسبت به UIQ ۲.۱ از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. همچنین شما به راحتی می‌توانید با PC ها و یا PDA ها ارتباط برقرار نموده و به تبادل و تطابق اطلاعات به آن ها بپردازید.
بخش پیام‌ها (Messages)به خاطر ویرایش جدید UIQ دستگاه، کاملاً راحت و قابل تشخیص می‌باشد، یک پوشه برای تمامی پیام‌های ورودی قرار داده شده که ایمیل‌ها را در برنمی‌گیرد ولی فایل‌های ارسالی توسط اینفرارد و بلوتوث را شامل می‌گردد که بعداً می‌توانید این فایل‌ها را در پوشه مورد دلخواه ذخیره نمایید .
شما قابلیت تنظیم مدیریت کامل پوشه‌ها و فایل‌ها را دارید و می‌توانید پوشه‌هایی را مخصوص به خود بسازید و مثلاً پیام‌ها را در آن‌ها قرار دهید با ورود به قسمت Message شما پوشه اصلی را مشاهده خواهید نمود و با حرکت افقی بین پوشه‌ها میتوانید آن‌ها را انتخاب نمایید.
این دستگاه قابلیت حفظ لغات استفاده شده در دیگر پیام‌های موجود شما را داشته و می‌تواند لغات شما را از آن‌ها حدس بزند و در واقع به نحوی دارای یک T۹ فارسی با حروف انگلیسی باشید، البته به شرطی که این پیام‌ها را نگه داشته باشید. همچنین شما می‌توانید شکل‌های گرافیکی داشته باشید، در پیام‌های ذخیره شده حرف اول این جمله در بالای آیکن هر یک مشخص می‌باشد که در زمانی که T۹ آن‌ها را فرا می‌خواند در واقع به این حروف توجه می‌کند.
تنظیم كننده (Organizer) در کنار نشاندادن تقویم به صورت ماهانه و هفتگی و لیست کارهای روزانه، در حالت هفتگی جدول شما دارای دو ستون برای روزها می‌باشد، که در آن، روز و کارهای مربوط به آن روز نشان داده می‌شود که بسیار راحت‌تر می‌باشد.
در لیست انجام وظایف (TO Do List) می‌توانید ورودی‌های Organizer را جایگزین نمایید و این بخش نیز شباهت بسیار زیادی با Organizer دارد. همچنین می‌توانید یک نسخه‌ی پشتیبان از این لیست در کارت حافظه قرار دهید و طبقه بندی‌های نامحدودی را نیز می‌توانید برای تنظیم چینش کارهای موجود، در این قسمت ایجاد نمایید. مانند: ۱) کارهای مدرسه‌ی فرزندان ۲) لیست خرید خانه ۳) تاریخ پرداخت قبض ها ۵) بازپرداخت وام ها و... و برای هر یک نیز یک حساسیت و دوره انجام قرار دهید.
شما به صورت کامل از کارآیی‌های مربوط به Office بهره جسته و حتی قابلیت باز نمودن فایل‌های PDF و یا فایل‌های مربوط به Office و نوشتار کامپیوتر را دارا می‌باشید. و با هر روشی می‌توانید متن‌ها را ویرایش و یا ذخیره کنید حتی از طریق دست خط (Scribble). برنامه‌ی کامل PDF+ و Quick Office که به طور کامل در گوشی موجود می‌باشد در صورتی که در یک مدت زمان زیاد استفاده گردد کاملاً شما را وابسته به خود خواهد نمود! و حقیقتاً احساس خوبی را در شما القاء خواهد کرد.
به عنوان مثال در حین ارائه‌ی سمینار اسلایدها را می‌توانید در صورت امکان ارسال و یا دریافت نموده و در روی گوشی مشاهده نمایید و با استفاده از بلوتوث آن ها را به پروژکتورهای بلوتوث دار ارسال نمایید. شاید ارائه سمینار در آینده براساس همین کارآیی متداول گردد.
Multimedia Player نیز فایل‌های صوتی و تصویری Real و MPEG۴ و ۳GP و AAC و Mp۳ و AMR و RMF و DLS و Real Audio و G-MIDI و از نوع ۴۰ پلی فونیک و MIDI و WAV تا Khz ۱۶ و XMF را پشتیبانی می‌کند و دارای انواع مختلف کارآیی‌های موجود در سری‌های واکمن (W) می‌باشد و حتی اکولایزر گوشی قابل تنظیم می‌باشد که البته تأثیر چندانی را نمی‌گذارد و دارای Stereo Widening نیز می‌باشید. پخش کننده ی W۹۵۰ برروی P۹۹۰ موجود می‌باشد. فیلم‌ها و فایل‌های ویدئویی قابل پخش، به صورت تمام صفحه نیز می‌باشند و در این حالت صفحه حالت افقی به خود می‌گیرد.
رادیو تنها زمانی که هندزفری به دستگاه متصل باشد کار خواهد نمود، رادیو قابلیت پخش استریو را دارا می‌باشد و کیفیت آن قابل مقایسه با K۷۰۰ یا W۸۰۰ سونی اریکسون می‌باشد و استفاده کننده می‌تواند تا ۲۰ ایستگاه رادیویی را در آن ذخیره نماید. رادیوی گوشی علاوه بر کارآیی‌های استانداردی چون جستجوی کانال‌ها، جستجو و تنظیم خودکارRDS) )، دارای قابلیت ارسال سیگنال رادیویی به یک هدست بلوتوث نیز می‌باشد، که امروزه تنها برخی از گوشی‌ها چنین کارآیی را پشتیبانی می‌کنند که البته باید هدست گوشی را نیز به عنوان آنتن به آن متصل سازید.
حالت پرواز (Flight Mode) به علت وجود سیستم Wi-Fi در دستگاه احتمال تأثیر گذاری آن برروی سیستم‌های ناوبری هواپیما زیاد می‌باشد، همچنین کارآیی‌های رادیوی دستگاه نیز باید قطع گردد. در P۹۹۰i بلوتوث قطع می‌شود ولی سیستم Wi-Fi فعال باقی میماند که علت آن مشخص نمیباشد شاید چون این گوشیها بیشتر اوقات به صورت منبع اطلاعاتی افراد مورد استفاده قرار میگیرد، این سیستم جهت فعال سازی گوشی بدون دسترسی به شبکه موبایل، ایجاد گردیده است.
از نظر اتصالات گوشی P۹۹۰i بیشترین راه‌های اتصال به شبکه و دیگر ابزار و وسایل را در خود قرار داده است:
یک پورت اتصال سریع همانند مدل‌های قبلی در این گوشی موجود است که دارای استاندارد اتصال ۲۳۲ RS می‌باشد و به علت تغییرات داده شده در دستگاه، پشتیبانی کابل USB۱.۰ امکان پذیر خواهد بود که این یعنی (Mb/Sec ۱۲ ) که البته شاید امروزه این میزان خیلی زیاد نباشد ولی در مقایسه با دیگر گوشی‌ها و مدل‌های قبلی سرعت نسبتاً بالایی خواهد بود. ذخیره مستقیم اطلاعات دستگاه بر روی Flash Card و بهترین راه برای انتقال اطلاعاتی با حجم بالا می‌باشد چون در این حالت شما قادر به پاسخگویی به تماس‌ها و کار با بیشتر کارآیی‌های گوشی می‌باشید که بهترین وسیله برای این مطلب کابل‌های گوشی‌های K۷۵۰ و یا W۸۰۰ سونی اریکسون می‌باشد.
تبادل اطلاعات بوسیله بلوتوث و درگاه مادون قرمز هم از دیگر قابلیت های این دستگاه است. سرعت انتقال اطلاعات درگاه مادون قرمز نیز از Kbps ۹.۶ تا Kbps ۱۱۵.۲ می باشد که از استانداردهای: IroBEX ۱.۲ و IRCOMM ۱.۰ و IrTRANP ۱.۰. پیروی می کند. برای استفاده از بلوتوث شما دارای استاندارد نسخه ی ۱.۲ میباشید و در کنار قابلیتهای استاندارد این نسخه اعم از انتقال اطلاعات، هدست، هندزفری و شماره‌گیری، قابلیت کنترل انتقال اطلاعات به کامپیوتر به عنوان serial port را نیز دارید.
گوشی ۸۰۲.۱۱ (mbps (۱۱ را برای سرعت اتصال بوسیله Wi-Fi پشتیبانی می‌کند که اجازه استفاده از هرگونه کارآیی Wi-Fi را به شما خواهد داد و دیگر با این سیستم استفاده از اینترنت و اتصال به شبکه و چک نمودن ایمیل آسان خواهد بود، همچنین شما قابلیت بارگذاری فایل‌های حجیم را خواهید‌داشت و می‌توانید در حالت شبکه با دیگر وسایل نیز قرار بگیرید و این کارآیی اجازه اتصال و دستیابی به شبکه‌های مختلف را به شما خواهد داد.
نکته‌ی اضافه شده‌ی دیگر Card Scanner یا اسکن کننده کارت می‌باشد، که جزء کارآیی‌های دوربین است و با روشن بودن آن می‌توانید عکس‌های‌Business card ها یا همان کارت ویزیت‌های موجود در گوشی را دیده و تنظیماتی برای تولید و تنظیم این کارت‌های اطلاعاتی انجام دهید. به عنوان مثال تنظیمات نوری و رنگ آن‌ها را انجام دهید. وقتی شما از یک کارت ویزیت عکس میگیرید به طور خودکار در یک پوشهی جداگانه ذخیره میگردد.
گام بعد شناخت کارت و نوشته‌های آن می‌باشد که تحت برنامه‌ی جداگانه‌ای انجام می‌پذیرد. سپس باید فرمت کارت و زبان آن را مشخص کنید تا مرحله‌ی تشخیص و بازخوانی انجام پذیرد و باید بگویم که این برنامه‌ی تشخیص به خوبی کار می‌کند و عکس کارت تبدیل به یک کارت ویزیت دیجیتالی می‌گردد. که این کارآیی در نمایشگاه‌ها برای بازدیدکنندگان بسیار مفید است.
دوربین گوشی نکته‌ای بیش از آنچه در قبل گفته‌ایم ندارد و فیلم برداری گوشی در رزولوشن۲۴۰x۳۲۰ با سرعت ۱۵ فریم در ثانیه می‌باشد. در دوربین گوشی تغییراتی نسبت به تولیدات قبل ایجاد شده، مدل دوربین از نوع استفاده شده در K۷۵۰i می‌باشد ولی دارای فاصله‌ی کانونی متفاوت با آن چه در K۷۵۰i وجود دارد، است و به همین دلیل تصاویر در آن نزدیک‌تر و واضح‌تر دیده می‌شوند.
●‌ سخن آخر
این گوشی نسبت به مدل‌های قبل این سری از شکل ظاهری بدتری برخوردار بوده و دکمه‌ی چرخنده‌ی آن برای استفاده، سخت می‌باشد و وجود صفحه کلید کامل چندان کارآیی ندارد. گوشی از UIQ۳ با قابلیت عالی تشخیص و انجام برنامهها بهره میجوید و این هر روز برعلاقه شما به این گوشی می‌افزاید.
گوشی کاملاً قابل مقایسه با نوکیا ۹۵۰۰ می‌باشد، که البته دارای اندازه‌ی کوچک‌تری می‌باشد. شاید آن‌هایی که با سری‌های P قبلاً کار نموده‌اند این گوشی برای آن‌ها عادی باشد، ولی برای افرادی که تا به حال با سری‌های P کار نکرده‌اند، این گوشی و کارآیی‌هایش بسیار جالب و زیبا است و گوشی تمام تلاش خود را برای کسب بیشترین فروش، انجام داده است.
سونی اریکسون M۶۰۰ قابلیت رقابت با P۹۹۰ را نداشته و به نوعی از انواع Black Berry و از نوع پیشرفته آن میباشد و یک نکته‌ی منفی آن نبود دوربین نیز می‌باشد و عملاً امروزه این گوشی دارای رقیبی نیست و حتی نوکیا N۸۰ هم در خیلی جنبه‌ها به پای P۹۹۰i نخواهد رسید.
شما مطمئناً هیچ گونه مشکلی با سیستم ارتباطی این گوشی نخواهید داشت و گوشی در شرایط مختلف به خوبی کار خواهد نمود، صدای زنگ دستگاه به اندازه کافی برای شنیدن بلند است و با استفاده از Mp۳ به عنوان زنگ دیگر وجود زنگ ۴۰ پلی فونیک به چشم نخواهد آمد، قدرت ویبراتور دستگاه کمی بیش از حدمتوسط است و در این مورد تفاوت چندانی با گوشی‌های قبلی ندارد.
اگر چه نبود Jog dial پنج طرفه و وجود صفحه کلید کامل در دستگاه در بین بعضی‌ها انتقاداتی را برانگیخته است اما امکانات اضافه شده دستگاه نیز قابل ستایش می‌باشد که به شرح زیر آمده است:
ـ وجود سیستم Wi-Fi
ـ دوربین ۲ مگاپیکسل با کیفیت عکس برداری و فیلم برداری عالی
ـ استفاده از سیستم پیشرفته و ارتقاء یافته UIQ.۳ با کارآییهای بسیار فراوان
ـ پشتیبانی تمامی راههای ممکن برای وارد کردن متن
ـ وجود UMTS و قابلیت تلفن تصویری
ـ یکی از امکانات جدیدی که در گوشیهای نوکیا به بازار خواهد آمد و در این گوشی موجود نمیباشد قراردادن امکان VoIP به هر حال این دستگاه، یک دستگاه راحت و مجهز به سیستم VIQ.۳ است. گوشی‌های P۹۰۰ و P۹۱۰ و K۷۵۰ هر یک کارآیی‌های خاص خود و مزایا و معایب خود را داشتند اما شاید دلایل زیر برای خرید گوشی P۹۹۰i مناسب باشد.
ـ قابلیت کار با فایل های Office
ـ وجود Wifi و قابلیت اتصال‌ها و انتقال‌های پرسرعت
ـ VPN ؛ یک سیستم لازم برای استفاده از شبکه
ـ یک دوربین خوب و عادی شبیه به K۷۵۰ و W۸۰۰
ـ قابلیت تماشای تصاویر در یک صفحه بزرگ
ـ قابلیت انتقال صدا با بلوتوث

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : محصول جدید سونی اریکسون : P990i در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره محصول جدید سونی اریکسون : P990i

  • برای مطلب محصول جدید سونی اریکسون : P990i نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد محصول جدید سونی اریکسون : P990i وارد نمائید

نظر شما درباره محصول جدید سونی اریکسون : P990i

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه