روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت

		  روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت

گوشت طیور و ماهیان غذاهای سالم، كم‌چرب و اقتصادی هستند. غذاهایی مانند مرغ، بوقلمون

گوشت طیور و ماهیان غذاهای سالم، كم‌چرب و اقتصادی هستند. غذاهایی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی و میگو و محصولات گوشتی می‌توانند عوامل انتقال‌دهنده باكتری‌های بیماری‌زا با منشاء غذایی باشند. پخت مناسب می‌تواند هرگونه باكتری مضر را كه ممكن است در گوشت دام، طیور و ماهیان موجود باشد از بین ببرد. در بیشتر موارد، بیماری‌های ناشی از غذا به‌دلیل استعمال نامناسب و بی‌دقت از مواد غذایی در آشپزخانه ایجاد می‌شوند. آلودگی ثانویه یا انتقال باكتری از یك ماده غذایی به ماده غذایی دیگر، عامل مهمی در انتقال بیماری‌های با منشاء غذایی است. اما عملیات تبدیل و فرآوری مناسب غذا به كاهش مشكلات آلودگی ثانویه كمك می‌كند.
● ۲۰ فرمان
ـ وقتی گوشت قرمز و سفید را خریداری می‌كنید، اجازه ندهید كه آب گوشت تازه روی دیگر مواد غذایی بچكد.
ـ بعد از خریداری، فوری گوشت قرمز، طیور و فرآورده‌‌های دریایی را به خانه برده و در یخچال یا فریزر قرار دهید.
ـ گوشت قرمز، طیور و فرآورده‌های دریایی را تنها در یخچال یا ماكروفر از حالت منجمد خارج كنید.
ـ گوشت قرمز، طیور و فرآورده‌های دریایی را قبل از پختن، در زیرآب سرد بشویید و اجازه ندهید كه آب حاصل از شستشوی آنها روی مواد غذایی دیگر بپاشد.
ـ بخش‌های دارای استخوان نسبت به بخش‌های بی‌استخوان نیاز به حرارت بیشتری برای پخت دارند.
ـ گوشت بوقلمون نسبت به دیگر طیور نیاز به دمای بیشتری برای پخت دارد.
ـ هرگز گوشت را نیم‌پز رها نكنید
ـ بقیه گوشت قرمز، طیورو فرآورده‌های دریایی را بعد از سرو غذا، حداكثر تا دو ساعت در خارج یخچال نگه‌دارید.
ـ گوشت‌های خورشتی را در یخچال دو تا سه روز و در فریزر شش تا دوازده ماه نگه‌داری كنید.
ـ گوشت‌های چرخ‌كرده به‌دلیل احتمال آلودگی ثانویه و بار آلودگی میكروبی بیشتر، عمر ماندگاری كمتری دارند و می‌توان آنها را یك تا دو روز در یخچال و دو تاه سه ماه در فریزر نگه‌داری كرد.
ـ فرآورده‌های گوشتی مانند استیك و سوسیس به ترتیب در یخچال دو تا چهار و هفت تا ده روز و در فریزر شش تا نه و یك تا دو ماه قابل نگه‌داری هستند.
ـ گوشت و فرآورده‌های آن را در سردترین جای یخچال كه دمایی در حدود ۵/۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد دارد قرار داده و بلافاصله در فریزر بگذارید. اگر قصد مصرف گوشت را در یكی دو روزآینده دارید نیازی به قرار دادن آن درفریزر نیست.
ـ گوشت های تازه تر زمان ماندگاری بیشتری دارند.
ـ گوشت‌های تازه بسته‌بندی شده در بسته‌های تحت خلاء یا وكیوم را حدود دو هفته می‌توان در یخچال نگه‌داری كرد.
ـ میگو را در یخچال می‌توان یك تا دو روز نگه‌داری كرد و در صورت قراردادن در فریزر می‌توان آن را تا ۲ ماه نگه‌داری كرد. حتما قبل از هر چیز سر میگو راجدا كنید و آن را همراه پوست در فریزر قرار دهید. میگوها را همراه با آب در ظروف مناسب برای مصرف یك وعده غذایی منجمد كنید.
ـ حتما در بسته‌بندی‌های محصولات گوشتی از كیسه‌های پلاستیكی استفاده كنید كه نسبت به رطوبت و هوا نفوذناپذیر باشند در غیر این صورت این مواد غذایی دچار پدیده سوختگی سطحی می‌شوند كه در این حالت سطح ماده غذایی رطوبت خود را از دست داده، سخت و تیره رنگ می شود و علاوه بر از دست دادن ویژگی‌های كیفی، ارزش غذایی آن نیز كاهش پیدا می‌كند.
ـ روی بسته‌ها برچسب مناسب بچسبانید و در آن شماره و تاریخ را درج كنید. به این ترتیب آن دسته از بسته‌هایی كه شماره كمتری دارند یا تاریخ آنها قدیمی‌تر است را سریع‌تر مصرف كنید، البته در نظر داشته باشید كه تاریخ مصرف آنها نگذشته باشد.
ـ مصرف غذاهای دریایی برای افراد گوناگون به ویژه زنان باردار توصیه شده است. این محصولات منبع مناسبی از پروتئین‌های با كیفیت بالا و دیگر تركیبات مغذی هستند، در حالی كه میزان چربی در آنها كم است. توصیه پزشكان و مشاوران تغذیه را در نوع و میزان مصرف آنها جدی بگیرید. مصرف مرتب محصولات دریایی به دلیل دارا بودن مقادیر گوناگون تركیبات جیوه می‌تواند از رشد دستگاه عصبی در نوزادان جلوگیری كند.
ـ از مصرف ماهیان بزرگ خودداری كنید زیرا حاوی مقادیر زیادی تركیبات جیوه هستند.
ـ حداكثر دو وعده غذایی (۳۶۰ گرم) را در هفته رژیم غذایی زنان باردار را به استفاده از محصولات دریایی اختصاص دهید.‌

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : 		  روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت

  • برای مطلب روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت وارد نمائید

نظر شما درباره روشهای صحیح نگهداری و مصرف انواع گوشت

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه