نقدی بر بازی Commandos III

نقدی بر بازی Commandos III

اگر شما طرفدار بازی های استراتژیک باشید حتما نام بازی کماندوز را شنیده اید یا حداقل یکی از

اگر شما طرفدار بازی های استراتژیک باشید حتما نام بازی کماندوز را شنیده اید یا حداقل یکی از نسخه های آنرا به پایان رسانده اید !!! این بازی توانست با ابتکارات و نوآوری های خود سبک جدیدی از بازی های استراتژیک را پایه گزاری کند و طرفداران زیادی را نیز پیدا کرد. در این بازی شما در نقش کماندوهای حرفه ای بودید که در جنگ جهانی دوم عملیات سری انجام می دادید که انجام این عملیات ها ، حرکت دشمن را کند و مختل می کرد و حال پس از سه سال نخسه جدیدی از این بازی به بازار آمده است , اما نه در سبک استراتژیک بلکه در سبک اکشن FPS که دگرگونی سبک بازی را درپی دارد و حال باید دید که این بازی می تواند بین غول های این سبک جایی برای خود پیدا کند یا خیر ... ؟!
● معرفی :
در بازی كماندوز شما كنترل سه شخصیت اصلی بازی را بر عهده دارید كه هر كدام از این شخصیت ها توانایی ها و قابلیت های منحصر بفردی برای خود دارند . اولین كماندو شما در بازی Green Beret نام دارد که قدرت زیادی دارد و همچنین توانایی کار با انواع اسلحه ها و توانایی منهدم کردن ادوات دشمن از جمله تانک و نفربر را دارد . این فرد قدرت آتش بالایی دارد و در بطن جنگ می توانید از او استفاده کنید .
William Howkins معروف به تک تیر انداز( Sniper ) ، که همانگونه كه از نام آن بر می آید یك اسنایپر است و دشمنان را از دور غافلگیر می كند .
البته این شخصیت قابلیت ها دیگری نیز دارد اما برترین توانایی او تك تیر اندازی است . شخصیت بعدی Geoge Brwon معروف به جاسوس ( Spy ) كه رییس گروه هم است . توانایی او در جاسوسی از دشمن بسیار زیاد است ، او می تواند دشمنان را بدون سر و صدا کشته ، لباس آنها را بپوشد و به داخل سیستم دشمن نفوذ کند . در کل این سه شخصیت در بازی ماموریت های متنوعی بر عهده دارند که می توانند شما را تا پایان بازی همراه خود نگه دارند .
● گرافیک ، نورپردازی و صدا:
گرافیك بازی در سطح متوسطی قرار دارد و در واقع نچندان خیره كننده است و نه نا امید كننده . راستش از وقتی که بازی هایی مانند Call of Duty۲ را بازی کردیم کمی توقعاتمان از گرافیک بالا رفته است ! و در نظر کلی گرافیک خوب جلوه می کند اما ار بازی های هم سبک خود عقب تر است .
طراحی محیط خوب انجام گرفته اما به جزئیات و بافت ها زیاد پرداخته نشده و همین باعث شده که محیط بازی کمی غیر واقعی به نظر برسد. تقریبا طراحی تمامی اجسام موجود در محیط به خوبی انجام گرفته و طراحی شخصیت ها نیز کاملا معمولی و به دور از جزئیات است اما در زمانی که دوربین بازی به صورت اول شخص است ، طراحی دست ها و اسلحله به خوبی صورت گرفته و زیبا به نظر می رسند . تقریبا ۶۰ درصد اجسام داخل محیط قابل تاثیر پذیری و حرکت هستند به طور مثال شما در طول مراحل روزنامه هایی را می بینید که با وزش باد به شکل طبیعی به حرکت در می آید یا بشکه هایی که با شلیک گلوله به آنها منفجر می شوند . جلوه های ویژه در بازی مانند آتش ، انفجار ، دود و غیره درحد خوبی نیستند .
مثلا وقتی یک نارنجک را پرت می کنید تنها شاهد یک جرقه کوچک و کمی گرد و غبار می شوید که اصلا جالب نیست . نور پردازی بازی هم در حد خوبی قرار دارد اما اشکالاتی هم به آن وارد است . تاثیر گزاری نور بر شخصیت های بازی اصلا خوب نیست اما نور پردازی محیط در حد راضی کننده ای قرار دارد .
سایه پردازی نیز به مراتب در حد پایینی قرار دارد و مانند شخصیت ها که پر از چند ضلعی هستند آنها نیز پر اشکال هستند و با تغییرمنبع نور حرکتی از خود نشان نمی دهد . از صدا گزاری بازی هر چه کمتر بگوییم بهتر است چون صدا گزاری بازی در سطح نسخه های قبل همبن بازی هم نیست چه برسد به سطح یک بازی اکش اول شخص !!! دیالوگ های بازی خوب نوشته شده اند اما دوبله آنها فوق العاده ابتدایی است ، حرکت لب ها نیز با صدا کوچک ترین شباهتی ندارند . اما موسیقی بازی در حد خوبی است .موسیقی بازی به طور دینامیک است و با عمل های بازیکن در بازی تغییر می کند . مثلا اگر در دید دشمن باشید موسیقی تند می شود و اگر از دید دشمن پنهان باشید موسیقی بازی به نحو دلهره آوری پخش میشود .
● روند بازی و هوش مصنوعی :
بعد از انتقادهای زیاد از بازی می رسیم به یكی از نقاط قوت بازی که آن روند بازی و تنها چیزی است که می تواند خود را از بازی های هم سبک خود جدا کند . مراحل بازی در مناطقی از کشورهای فرانسه ، نروژ و روسیه انجام می گیرد که به گفته سازندگان بازی بر مبنای نقشه ها و اسناد آن زمان شبیه سازی شده است . بازی دارای چهارده مرحله میباشد که هر مرحله از بازی دارای ماموریت های متنوعی است که از دو قسمت تشکیل می شوند . یکی ماموریت های اصلی که باید برای به پایان بردن بازی آنها را انجام داد و دیگری ماموریت های فرعی که انجام آنان باعث می شود امتیاز بیشتری در پایان مراحل به دست آورید .
مراحل بازی هیجانی مانند غول های این سبک ندارد که در صحنه جنگ در گیر باشید ، ماموریت های شما کاملا سری است و باید با کمترین تولید صدا به پایان رسد برای همین بازی بیشتر بر روی حالت مخفی کاری تکیه کرده است که به جرات می توان گفت در هیچ بازی در سبک جنگ جهانی ، حالت مخفی کاری کمتر یا اصلا وجود نداشته و این خصلت می تواند این بازی را از دیگر بازی های دیگر متمایز کند .
همچنین شما میتوانید به هر صورتی که مایل هستید ماموریت ها را انجام دهید ، به طور مثال در یک مرحله شما باید چهار تانک را منهدم کنید ، میتوانید با جستجو در منطقه و پیدا کردن RPG این کار را انجام دهید و یا با نجات جان همرزمانتان و گرفتن بمب ساعتی از آنها به این ماموریت ها خاتمه دهید.
از دیگر کار هایی که این بازی را از دیگر بازی های هم سبک خود جدا می کند ، انتخاب بازیکن به طور همزمان در طول مرحله است ، به این صورت که در بعضی مراحل به شما ، اختیار دو بازیکن داده می شود و شما باید برای انجام مراحل از هر دوی آنها استفاده کنید به طور مثال از تک تیر انداز برای پوشش و کشتن دشمن ها از راه دور و از Beret برای دفاع و منهدم کردن ادوات دشمن استفاده می شود . به همین چند مورد بسنده کرده و به هوش مصنوعی بازی می پردازیم ، میتوان به طور کلی گفت که این بازی در بعضی موارد در حد خوبی قرار دارد و در بعضی موارد دیگر در حد مطلوبی نیست .
به طور مثال وقتی شما می خواهید به سمت دشمنی چاقو پرتاب کنید اگر آن دشمن شما را ببیند به سرعت جای خالی می دهد و به سمت شما شلیک می کند ، یا اینکه دشمنان با دیدن شما از فاصله دور شما مورد هدف قرار می دهند . اما در مواردی که اصلا خوب کار نشده میتوان به بی اعتنایی سربازان به صدا( البته به غیر ازپرتاب سکه) اشاره كرد . مثلا اگر شما به سمت دشمن که رویش به پشت شماست بدوید اصلا توجهی به شما نمی کند و شما میتوانید با خیال به خدمت دشمن برسید و موارد دیگر .
● نتیجه :
اگر شما این بازی را انجام دهید با تجربه جدیدی آشنا می شوید . این بازی با ترکیب سبک های استراتژیک ، اول شخص و مخفی کاری می تواند سرگرمی جالبی برای شما باشد ، پس اگر شما طرفدار هر نوع سبک از بازی های کامپیوتری هستید ما این بازی را به شما پیشنهاد می کنیم .

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : نقدی بر بازی Commandos III در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره نقدی بر بازی Commandos III

  • برای مطلب نقدی بر بازی Commandos III نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد نقدی بر بازی Commandos III وارد نمائید

نظر شما درباره نقدی بر بازی Commandos III

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه