زنجبیل گیاهی معجزه گر

زنجبیل گیاهی معجزه گر

خواص معجزه آساي گياه زنجبيل

زنجبیل (Zingiber officinale)

اگر به کشیدگی عضله دچار شده اید ، گلودرد دارید و یا از بیماری مسافرت در رنج هستید برای خود یک تونیک زنجبیل درست کنید ومیل نمائید تا به قدرت شفا بخش فوق العاده آن پی ببرید. زنجبیل فواید فراوانی برای سلامتی دارد. مطلب ما درباره ساقه گرد پیچ خورده ای است که گاهی برای غذا سرخ کردنی از آن استفاده میشود .

زنجبیل ادویه ای قدیمی

▪ زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه های بنفش با نام علمی (Zingiber officinale) بدست میاید. اگرچه معمولا" از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده میشود ولی دزاصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آناست که "ریزوم" نام دارد.
▪ زنجبیل از زمانهای دور در چین مورد استفاده بوده وهنوز هم درطب سنتی چین نقش مهمی ایفا میکند.پزشک یونانی بهنام "دیوسکوریدس" اولین بار در قرن اول میلادی استفاده طبی زنجبیل را ثبت کرد، گرچه قرنها قبل از آن این گیاه آروماتیک از کشورهای خاور دور به اروپا صادر میشد، تا زمان قرون وسطی ، به عنوان یک ماده اولیه آشپزی در اروپا کاملا" شناخته شده بود.
در حال حاضر این گیاه در بیشتر مناطق استوایی کشت میشود. متخصصان طب هندی "آیورودا" از آن به عنوان داروی جهانی نام میبرند؛ این امر نه تنها به خاطر خواص ضد قارچی، ضد باکتری آن است، بلکه به خاطر اثر تسکین بخش آن بر روی دستگاه گوارش هم هست ، که اینها باعث شده هندیان بیش از ۲۰۰۰ سال زنجبیل را مصرف کرده اند ویکی از بهترین شفا بخش های طبیعی برای درمان بیماری های مسافرت، حالت تهوع و سرگیجه در غرب مطرح کرده و برخلاف بعضی داروهای مرسوم این بیماری ها هیچ عورض جانبی منفی ندارد.
در تحقیقی که در دانمارک انجام شد به ۴۰ نفر از دانشجویان نیرو دریایی یک گرم پودر زنجبیل وبه ۴۰ نفر دیگرمقداری پلاسبو(دارونما) داده و مشاهده شد زنجبیل به مرتب در کاهش دفعات استفراغ و از بین بردن عرق سرد موثر بوده.بعضی متخصصان زنجبیل را برای درمان تهوع صبحگاهی دوران حاملگی توصیه میکنند.البته لازم به تذکر است در این خصوص همیشه با پزشک مشورت نمایید.

زنجبیل ادویه ای آرامبخش

مطالعات نشان داده اند که زنجبیل میتواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی شود، مطالعات بالینی در لندن انجام شد نشان داد مصرف یک گرم پودر زنجبیل در جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی به اندازه داروهای آرام بخش مرسوم موثر است. خاصیت گرم کنندگی و فعال کنندگی زنجبیل آن را بهعنوان شفابخش خانگی معرفی کرده.
▪ خانم کریستین استوارد (Steward Christian) متخصص گیاهان دارویی از انستیتو بین المللی طیاهان دارویی میگوید :
"میتوان زنجبیل را به آب گرم اضافه کردودر مواقع سرمازدگی پاها را در آن قرار داد . در مواقع دندان درد میتوان آن را جوید و هنگام گلو درد از غرغره آن استفاده کرد . همچنین برای درمان سرماخوردگی آن را به آب گرم ، لیمو و عسل افزود .اگر علاقه ای به استفاده از این محلولها ندارید میتوانید آن را پس از خرد کردن برای تسکین سردرد به ناحیه پیشانی بمالید ؛ روغن زنجبیل را میتوان با روغنهای دیگر رقیق کرده و برای تسکین دردهای ناشی از کشیدگی عضله آسیب دیده روی آن ماساژ داد تا گردش خون رابهبود بخشیده و باعث تسکین درد شود."
دلیل معجزهگر بودن زنجبیل اجزای تشکیل دهنده اصلی زنجبیل شامل نشاسته، اسانسها مانند زینجیبرن (zingiberen) که به زنجبیل بوی خاص مید هد، و رزین میباشد. به نظر میرسد بیشتر ارزش درمانی زنجبیل به واسطه ترکیبات ادویهای آن یعنی جینجرول ها" " Gingerols است که طعم تند و سوزاننده آن ناشی از آنهاست ، اگرچه هنوز طرز عمل آن مشخص نیست .
▪ گیاه شناس استرالیایی نانسی بکهام نویسنده کتاب "غذاهای فوقالعاده برای نهایت سلامتی" از کاربردهای زنجبیل به این موارد اشاره میکند :
- زنجبیل تازه را برای سرماخوردگی و آنفولانزا بکارببرید.
- زنجبیل خشک شده را جهت درمان سرگیجه و تهوع مصرف کنید.
- قرص آن را برای درمان آرتریت و مشکلات گردش خون مورد استفاده قراردهید.
توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل در افراد دچار زخم معده و یا اثنی عشر ویا همزمان بامصرف داروهای ضد انعقاد - که میتوند برای رقیق شدن خون شوند - اکیدا" منع شده است.همچنین در مورد استفاده از گیاهان دارویی، مخصوصا" اگر به نوزاد خود شیر میدهید یا حامله هستید با پزشک خود مشورت کنید.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

مقالات ثبت شده توسط مای اصفهان : 1265
اشتراک : زنجبیل گیاهی معجزه گر در فیس بوک تویتر مای اصفهان

نظرات کاربران درباره زنجبیل گیاهی معجزه گر

  • برای مطلب زنجبیل گیاهی معجزه گر نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد زنجبیل گیاهی معجزه گر وارد نمائید

نظر شما درباره زنجبیل گیاهی معجزه گر

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
بازگشت به بالای صفحه