راهکارهای علمی جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان

راهکارهای علمی جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان

معاون پژوهش و فناوری دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان از تدوین این راهکارها خبر داد

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه صنعتی اصفهان، «حسن قاضی عسگر» با اشاره به معضل آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی شهر اصفهان افزود: محققان دانشکده شیمی این دانشگاه 42 راهکار پیشنهادی را در دو بخش علمی - پژوهشی و مدیریتی - اجرایی تدوین کرده اند.
 
بر اساس این گزارش، برخی از راهکارهای پیشنهادی در بخش علمی-پژوهشی شامل ارتقاء کیفیت سوخت توزیع شده در سطح شهر، بکارگیری دانش و فناوری جهت تبدیل ترکیبات مضر تولیدی نیروگاهها و صنایع بزرگ به ترکیبات مفید و بدون آلودگی، ارتقاء فناوری خودروهای تولید داخل و استفاده از کاتالیست در خروجی اگزوز آنهاست.
 
تشویق کردن استفاده از انرژی های تجدید پذیر بویژه انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی و گاز شهری، تشویق دانشجویان و اساتید به ابداع راههای نوین در استفاده از انرژی خورشیدی و بررسی راههای موجود در جهان، حمایت مادی و معنوی از پژوهش ها و طرح های کاربردی تبدیل ضایعات کارخانه ها و صنایع به انرژی و ترکیبات مفید از دیگر راهکارهای ارائه شده است.
 
تشکیل کارگروه تولید کنورتور اگزوز اتومبیل­ها مناسب با شرایط بومی و بصورت اقتصادی، مطالعه درباره راه کارهای افزایش راندمان وسایل گرمایشی و سرمایشی، اندازه­گیری فلزات سنگین و سمی در آب آشامیدنی، شیر مادران شیرده و هوای محله های مختلف اصفهان و تغییر طراحی توالت های فرنگی با هدف صرفه­جویی در مصرف آب نیز از راهکارهای محققین دانشگاه صنعتی اصفهان برای کاهش آلودگی هواست.
 
در بخش مدیریتی- اجرایی نیز پیشنهاداتی مانند وضع جرایم سنگین و بازدارنده برای آلوده کردن هوا، آب و خاک، ممنوع کردن بکارگیری سوخت مازوت با درصد بالای گوگرد در نیروگاهها، جلوگیری از عبور و مرور ماشین های دود زا در سطح شهر و وضع جرایم سنگین برای این امر و ارتقاء سطح سرویس­دهی و پاسخ­گویی به متقاضیان از طریق تلفن، اینترنت و فاکس در ادارات به منظور کاهش تردد در شهر ارائه شده است.
 
افزایش قیمت سوخت (شامل گازوئیل، بنزین، گاز و مازوت) به سطح قیمت روز جهانی، پرداخت یارانه به کارخانه های خودروساز جهت کاهش آلایندگی تولیدات آنها در یک محدوده زمانی مشخص و استفاده از سامانه مناسب برای جمع آوری فاضلاب های مواد شیمیایی و امحا اصولی آنها از دیگر راهکارهاست.
 
همچنین محققین دانشگاه صنعتی اصفهان راهکارهایی مانند پرداخت یارانه برای دو جداره کردن در و پنجره های منازل، حمایت از دوچرخه سواری در سطح شهر، رقابتی کردن قیمت خودروهای وارداتی با خودروهای تولید داخل و جایگزین کردن موتورسیکلت های بنزینی با موتور سیکلت های برقی را برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان ارائه کرده اند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره راهکارهای علمی جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان

  • برای مطلب راهکارهای علمی جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد راهکارهای علمی جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره راهکارهای علمی جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه