حاشيه نشيني ، معضلي ديرينه در اصفهان(‪(۲‬

حاشيه نشيني ، معضلي ديرينه در اصفهان(‪(۲‬

حاشيه نشيني و ساخت و سازهاي خلاف به عنوان يك معضل براي ساماندهي بافت شهري اصفهان نيز نمود پيدا كرده است وتداوم ساخت وسازهاي خلاف، تلاش مسوولان امور شهري براي ايجاد شهري داراي نظم و زيبا را كم اثر مي‌كند.

ايجاد مناطق حاشيه‌نشين در همه نواحي پيراموني شهر قابل مشاهده‌است، ولي در محدوده شمال شهر به صورت گسترده‌تري به‌چشم مي‌خورد.

مسوولين استان اصفهان با اشاره به اينكه‌ساخت و سازهاي خلاف در حاشيه شهر مشكلات زيادي را در بافت شهري به وجود آورده است اظهارمي دارند:بهترين راه حل براي جلوگيري از روند رو به افزايش حاشيه‌نشيني توجه‌دولت به شهرستانهاي اطراف كلان شهرها و مهاجرتهاي بي‌رويه به شهرها است.

اين عده ساخت و ساز شبانه بدون نظارت نظام مهندسي‌و ضوابط فني و مهندسي وهمچنين ساخت وساز درابعاد كوچك و غيراستاندارد را ازمهمترين مشكلات حاشيه نشيني به لحاظ امور شهرسازي ذكر مي‌كنند.

"عباس حاج رسوليها "رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز درخصوص حاشيه نشيني و ساخت و سازهاي خلاف، گفت : براي كنترل حاشيه نشيني در اصفهان اقداماتي جريان دارد اما كار اساسي صورت نگرفته است.

وي گفت:حل اين مشكل و ساماندهي به وضعيت مناطق حاشيه شهرنيازبه اعتبارات بسيارزيادي دارد كه تامين آن در توان مديريت شهري اصفهان نيست.

وي افزود : براي ساماندهي مناطق حاشيه‌اي شهرهاي بزرگ قرار است دولت از طريق وام فاينانس اقدام كند و سازمان مسكن و شهرسازي اين امور را برعهده بگيرد.

رئيس‌شوراي شهر اصفهان گفت : در اين حال شوراي شهر از چند سال قبل و در چارچوب هدف كلي رسيدگي به مناطق محروم شهر اصفهان اعتبارات قابل توجهي را به ساماندهي مناطق حاشيه شهر اصفهان اختصاص داده است.

وي افزود : سال گذشته حدود ‪ ۲۵۰‬ميليارد ريال و امسال ‪ ۳۰۰‬ميليارد ريال به اين امراختصاص يافته و براي سال اينده ‪ ۴۰۰‬ميليارد ريال پيش بيني شده است.

وي گفت : اين اعتبارات عمدتا صرف ساخت خيابانها و آسفالت معابر شده تا از اين طريق هم به شكل اين مناطق ساماندهي شود و هم امكان ارايه خدمات ديگر فراهم شود.

رئيس شوراي شهر اصفهان تصريح كرد: حاشيه‌نشيني پديده‌اي با ابعاد مختلف است و نياز است براي‌سامان دادن به‌آن دستگاههاي نظير نيروي انتظامي، ،ثبت اسناد ،دادگستري و شهرداري همكاري تنگاتنگي داشته باشند تا بتوان هرچه سريعتر از روند ساخت و سازهاي خلاف جلوگيري كرد.

وي خاطر نشان كرد: براي جلوگيري از گسترش حاشيه نشيني،شهرداري‌ها موظف شدند زمينهاي اطراف شهر اصفهان را خريداري كنند ، تا بتوان براي شهر "حد و مرز " تعيين كرد و از روند ساخت وساز خلاف در حاشيه جلوگيري شود.

وي تصريح كرد: همچنين توجه به خلاف‌سازي ها واصلاح ساخت وسازهاي خلاف، اصلاح معابر ،آسفالت معابر و بهسازي محلات‌ازاقدامات شهرداري براي ساماندهي حاشيه شهر اصفهان است.

رئيس شوراي اسلامي شهراصفهان گفت : بحث حاشيه نشيني بايد به صورت ريشه‌اي حل شود ودولت بايد با ساماندهي شهرهاي كوچك وشهرستانهاي اطراف كلان شهر ها و ارائه تسهيلات، از مهاجرت جلوگيري كند.

"محمود محمدي " عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان معتقد است : پديده حاشيه نشيني و ساخت وسازهاي خلاف در زمان حاضر در اصفهان به صورت "ساماندهي" شده صورت مي‌گيرد.

به گفته وي ،ساخت و سازخلاف به صورت موردي وتوسط اشخاص،كمترصورت مي‌گيرد و اكثر ساخت و سازهاي خلاف در حاشيه شهر گروهي است.

به گفته وي ،اكثر خلافها در قالب تفكيك غير قانوني زمين و پلاك بندي زير ‪ ۱۰۰‬متر ، ساخت و ساز شبانه ، گذر بندي خلاف وساخت و ساز بدون درنظر گرفتن فضاي آموزشي و خدماتي است.

وي تصريح كرد: حاشيه‌نشيني و ساخت و سازخلاف، معضلات‌اجتماعي ،آسيب اجتماعي و بزهكاري را به دنبال دارد.

وي يادآور شد: بيشتر حاشيه نشينان را اقشار مهاجر تشكيل مي‌دهند ، كه براي يافتن كار به شهر اصفهان مهاجرت كرده‌اند.

وي افزود: در سال ‪ ۸۱‬براي رسيدگي به‌مناطق محروم لايحه‌اي در شوراي اسلامي شهر اصفهان به تصويب رسيد.

وي يادآور شد: سالانه در شهراصفهان ‪ ۱۰‬هزارپروانه ساخت صادر مي‌شود اما حدود هزار تا هزار و ‪ ۵۰۰‬ساختمان نيز بدون پروانه ساخته مي‌شود.

معضل حاشيه‌نشيني‌علاوه بر مشكلات اقتصادي مشكلات اخلاقي و جرم را در اصفهان افزايش داده است ، به طوريكه بنا بر اعلام فرماندهي نيروي انتظامي استان اصفهان ‪ ۶۰‬درصد از مجرمين اصفهان مهاجر هستند.

همچنين بگفته معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان اصفهان، مهاجرت افراددليل وضعيت نامناسب كشاورزي ازشهرهاي كوچك و روستاها به شهرهاي بزرگ به خاطر كسب درآمد بيشتر همراه بارشدبيكاري زمينه " جرم زايي و آسيب‌هاي اجتماعي " را فراهم ساخته است.

"غلامرضا شهرياري" افزود: بيشترمجرمين در مناطق حاشيه شهر ساكن هستند كه بالاترين آمار را در اعتياد و سرقت به خود اختصاص داده‌اند.

وي افزود : اكثر سر دسته‌هاي توزيع مواد مخدر و سارقين از نياز حاشيه- نشين‌ها سوء استفاده مي‌كنند به طوريكه خانواده‌هاي آنها را هم براي رسيدن به اهداف خود درگير جرايم مي‌كنند.

وي اظهار داشت : از نظر روان شناسي نداشتن هويت مي‌تواند به نوعي افراد را نسبت به پيرامون خود بي‌توجه كندوبراي كسب آن و دست يابي به يك پايگاه اجتماعي كه از طريق آن خود را به اجتماع شهر نشيني نزديك كند دست به هر كاري كه آنان را از نظر مالي تامين كند، مي‌زنند.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي شهر اصفهان در ادامه به مشكلات و موانع موجود در برخورد با مجرمين در مناطق حاشيه‌نشين اشاره كرد.

وي گفت : نبود فرهنگ پذيرش قانون و همكاري در كشف و اعلام جرائم در بين ساكنان و حتي خانواده هابه نوعي ديگر ماموران را در برخورد و شناسايي با مشكل روبرو مي‌كند كه‌اين عدم همكاري ازترس بالا سري‌ها و همسران نيز ناشي مي شود.

همچنين بگفته كارشناسان بهداشت به دليل عدم توجه به مصرف آبهاي آلوده، بيماري‌هاي روده‌اي،انگلي و گوارشي بخصوص هپاتيت دربين ساكنان مناطق حاشيه شهر اصفهان بيشتر ديده مي‌شود.

اين‌كارشناسان مي‌گويند: ساكنان‌اين مناطق به‌دليل مشكلات مالي‌و يا برخوردار نبودن از بيمه، بيمار خود را در بدترين حالت به درمانگاه مي‌آورند.

كمبود مراكز بهداشتي و برنامه‌هاي آموزشي و يا بي‌توجهي به استفاده از امكانات موجود به دليل فقر فرهنگي و مالي سبب شده كه در اين مناطق حتي برخي خانواده‌ها براي زدن واكسن فرزند خود نيز اقدام نكنند.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره حاشيه نشيني ، معضلي ديرينه در اصفهان(‪(۲‬

  • برای مطلب حاشيه نشيني ، معضلي ديرينه در اصفهان(‪(۲‬ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد حاشيه نشيني ، معضلي ديرينه در اصفهان(‪(۲‬ وارد نمائید

نظر شما درباره حاشيه نشيني ، معضلي ديرينه در اصفهان(‪(۲‬

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه