اصفهان کجاست؟

اصفهان کجاست؟

استان اصفهان با مساحتی حدود 105.937 کیلومتر مربع بین 30 درجه و 43 دقیقه تا 34 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی خط استوا و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 31 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است

محیط طبیعی ( موقعیت و وسعت )

استان اصفهان با مساحتی حدود 105.937 کیلومتر مربع بین 30 درجه و 43 دقیقه تا 34 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی خط استوا و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 31 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است .

این استان که در مرکز ایران واقع شده ، از شمال به استانهای مرکزی ، قم و سمنان ؛ از جنوب به استانهای فارس و کهگیلویه و بویر احمد ؛ از شرق به استانهای خراسان و یزد ؛ و از غرب به استانهای لرستان و چهار محال و بختیاری محدود است .


آب و هوا :

بادهایی که در استان اصفهان می وزند عموما بادهای غربی وجنوب غربی اند . وزش بادهای جنوب غربی زمان خاصی ندارد و این بادها در اغلب ایام سال می وزند . اما بادهای غربی معمولا دو موقع از سال یکی از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا اواسط مهر می وزند . روی هم رفته بادهای شدید فقط در نواحی بیابانی می وزند و سایر بادها ی استان معمولا به صورت نسیم و بادهای خفیف محلی اند . شهر اصفهان از نظر آب و هوا ممتاز و فصول چهارگانه آن بسیار منظم است .


پیشینه تاریخی :

شهر اصفهان پس از نبردی که بین سردار ایرانی و سردار عرب در گرفت با کشته شدن سردار ایرانی در محل رستاق الشیخ به تصرف اعراب در آمد . مورخین بصره فتح اصفهان را در 23 هجری ثبت کرده اند . بعد از اسلام اصفهان مانند دیگر شهرهای ایران تا اوایل قرن چهارم تحت سلطه اعراب بود و در زمان منصور ، خلیفه عباسی مورد توجه قرار گرفت و به حاکم این شهر دستور داده شد که در عمران و آبادی آن بکوشد . در سال 319 ه . ق مرد آویج زیاری اصفهان را متصرف شد و آن را به پایتختی برگزید و جشن سده را هر چه با شکوهتر در این شهر بر پا کرد .

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره اصفهان کجاست؟

  • برای مطلب اصفهان کجاست؟ نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد اصفهان کجاست؟ وارد نمائید

نظر شما درباره اصفهان کجاست؟

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه