ورود فاضلاب به زاینده‌رود و آلودگی «آب و خاک و هوای» اصفهان

ورود فاضلاب به زاینده‌رود و آلودگی «آب و خاک و هوای» اصفهان

پساب کارخانه ذوب آهن اصفهان درحالی وارد زاینده رود می شود


 پساب کارخانه ذوب آهن اصفهان درحالی وارد زاینده رود می شود که مسوولان بهداشتی، شهری، دامداران و کشاورزان منطقه در این‌باره هشدارهای بسیاری را مطرح می کنند.
این رسانه می نویسد که «ورود این پساب‌ها به بستر زاینده رود موجب ورود خسارت به کشاورزان، دام‌ها و طیور منطقه»، شده است.
بنا به نوشته ایسنا کانال زه‌کشی برای انتقال پساب این کارخانه از سال ۱۳۷۲ یعنی در دوره دولت هاشمی رفسنجانی احداث شده است.
 
پساب کارخانه ذوب آهن اصفهان درحالی وارد زاینده رود می شود که مسوولان بهداشتی، شهری، دامداران و کشاورزان منطقه در این‌باره هشدارهای بسیاری را مطرح می کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با تهیه گزارشی مفصل در این باره به تاریخچه و نتایج ورود پساب کارخانه ذوب آهن به بستر زاینده رود پرداخته است.

این رسانه می نویسد که «ورود این پساب‌ها به بستر زاینده رود موجب ورود خسارت به کشاورزان، دام‌ها و طیور منطقه شده»، این در حالی‌ست که «شبکه بهداشت، دامپزشکی، جهادکشاورزی و فرمانداری شهرستان از این موضوع اطلاع دارند» و با این وجود هیچ تغییری در این خصوص ایجاد نشده است.

طبق گزارش ایسنا، این آلودگی که مسوولان منطقه از آن باخبرند نه تنها برای دام و طیور منطقه خسارت های بسیاری را در پی داشته بلکه محصولات کشاورزی هم‌چون برنج و سبزیجات متاثر از فاضلاب انسانی و صنعتی را با نوعی تغییر ژنتیکی روبرو کرده است.

شبکه بهداشت منطقه از سوی دیگر وجود سموم صنعتی و شهری را در ماهی های پرورشی لنجان اصفهان تایید کرده اند.

با این وجود، رییس شورای شهر زرین‌شهر می گوید که ۱۰ سال است که پساب های سرشار از کف و آلودگی وارد کانال زه‌کش شده و به زاینده رود می ریزند. به گفته او مسوولان بهداشتی اصفهان از ماجرا خبر دارند اما اهمیتی به ماجرا نمی دهند.

بنا به نوشته ایسنا، کانال زه‌کشی برای انتقال پساب این کارخانه از سال ۱۳۷۲ یعنی در دوره دولت هاشمی رفسنجانی احداث شده است. در آن زمان برای جلوگیری از انتقال نم به منازل مسکونی زرین شهر کانال زه‌کشی را تعبیه کرده‌اند.

«محمدتقی مؤذنی»، رییس نظام صنفی کشاورزی شهرستان لنجان به ایسنا گفته که این پساب آلوده موجب شیوع بیماری سالمونلا در بین دام‌ها شده است.

حتی طبق توضیح او پساب‌ها وارد تعدادی حوضچه شرکت آبفا می شوند و تا جایی که موذنی اطلاع دارد بدون تصفیه رها می شوند. به گفته او حتی در برخی مواقع «هوادهی» می‌شوند که با این عمل آلودگی هوا بیشتر می‌شود.

این گزارش مفصل در کل به این موضوع تاکید دارد که آلودگی در آب و هوای منطقه و زمین کشاورزی آن تایید شده، مسوولان از آن باخبرند اما ترجیح می دهند که  صورت مساله را پاک کنند.

 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره ورود فاضلاب به زاینده‌رود و آلودگی «آب و خاک و هوای» اصفهان

  • برای مطلب ورود فاضلاب به زاینده‌رود و آلودگی «آب و خاک و هوای» اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد ورود فاضلاب به زاینده‌رود و آلودگی «آب و خاک و هوای» اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره ورود فاضلاب به زاینده‌رود و آلودگی «آب و خاک و هوای» اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه