کشف آثار تاریخی در محدوده مترو اصفهان

کشف آثار تاریخی در محدوده مترو اصفهان

آثار کشف شده مربوط به سده های پنجم و ششم هجری قمری و متعلق به دوران سلجوقی میباشد

فریدون الهیاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه روز پیش هنگام حفر چاهک های هواکش ایستگاه قطار شهری اصفهان در محدوده چهار باغ پایین (چهار راه تختی) یک حلقه چاه قدیمی و تعدادی ظرف سفالی کشف شد.
وی اظهار کرد: این آثار شامل کوزه و ظروف آبخوری و در مجموع با کاربری نگهداری مایعات است که کارشناسان احتمال می دهند که براساس فرم و نقوش و شکل های روی آن این آثار مربوط به سده های پنجم و ششم هجری قمری و متعلق به دوران سلجوقی باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این راستا با هماهنگی های صورت گرفته با شهرداری مقرر شد حفر چاهک های هواکش ایستگاه قطار شهری در محدوده چهارراه تختی متوقف شود تا بررسی های لازم به لحاظ باستان شناسی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی مانع توسعه شهر نیست بلکه وظیفه حفاظت و حراست از میراث گذشته را عهده دار است و هر گونه فعالیتی باید با هماهنگی این دستگاه صورت گیرد.
الهیاری افزود: هم اکنون در اصفهان بیش از پنج هزار شی و اثر تاریخی وجود دارد که در مخازن و موزه های مختلف نگهداری می شود که از این تعداد حدود یکهزار شی قابل نمایش است و نشان می دهد که از این لحاظ وضعیت خوبی نداریم.
وی تصریح کرد: در مسجد جامع انبوهی از آثار که در عملیات عمرانی مختلف شهری کشف شده نگهداری می شود که شرایط مطلوبی ندارد و بدنبال ایجاد یک مخزن در مسجد جامع برای امکان نمایش اصولی این آثار هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که با تبدیل کارخانه ریسباف به موزه منطقه ای اصفهان، آثار تاریخی در محلی امن و استاندارد نگهداری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: سازمان میراث فرهنگی این آمادگی را دارد که اعتبارهای لازم را برای مرمت و تامین نیروی انسانی این موزه منطقه ای تخصیص دهد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: واحدهای گشتی مدام بصورت گشت های محسوس و غیرمحسوس در اطراف کارگاه های قطار شهری در محدوده چهار باغ تردد دارند و به محض کشف آثار تاریخی اقدام به بستن محدوده کارگاهی می کنند.
سرهنگ پاسدار عطاءالله شریفی افزود: هم اکنون اشیاء تاریخی کشف شده در ایستگاه قطار شهری محدوده چهارراه تختی به محلی برای تعیین وضعیت و سایر اقدام های منتقل و نگهداری می شود.
پیش از این نیز هنگام اجرای طرح ایستگاه های قطار شهری در محدود چهارباغ و دروازه دولت اصفهان آبراهه های سفالی و نیز پایه های کاخ مخروبه جهان مربوط به دوره صفوی کشف شده بود. 

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره کشف آثار تاریخی در محدوده مترو اصفهان

  • برای مطلب کشف آثار تاریخی در محدوده مترو اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد کشف آثار تاریخی در محدوده مترو اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره کشف آثار تاریخی در محدوده مترو اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه