وضعیت صنایع دستی اصفهان

وضعیت صنایع دستی اصفهان

گزارشی از وضعیت صنایع دستی اصفهان

در حال حاضر بیش از 18 هزارهنرمند در196رشته صنایع دستی دراستان اصفهان فعالیت می کنند و دوسوم صنایع دستی ایران ویک سوم صنایع دستی جهان دراین استان تولید می شود. 
این شرایط و قابلیت کم نظیر درصورت برنامه ریزی و توجه می تواند به عنوان محور توسعه اقتصادی نقشی مهم درپویایی اقتصادی این استان و ایجاد تحول دربخش صادرات، اشتغال و درآمد این منطقه و کشور ایفا کند. 
تقویت صنایع دستی و رونق گردشگری به عنوان بهترین و مناسب ترین الگوی توسعه استان اصفهان مطرح است واین راهبرد اقتصادی در شهریور ماه گذشته با انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی چشم انداز آینده این صنعت را امیدوار کننده تر نشان می دهد. 
اصفهان به سمت صنایع پاک گام بر می دارد و گردشگری یکی از محورهای توسعه این استان مورد تاکید قراردارد لذا متولیان و دست اندرکاران صنایع دستی باید از این رویکرد نهایت استفاده را برای بهبود شرایط اقتصادی فعالان صنایع دستی و هنرمندان خوش ذوق اصفهان ببرند. 
اکنون که توافق هسته ای به سرانجام رسیده است و کشورهای مختلف جهان برای توسعه مناسبات با کشورمان ابراز علاقه کرده اند، صنایع دستی اصفهان نباید از توسعه این مناسبات بی نصیب باشد. 
ورود هیات های متعدد خارجی به اصفهان و ابراز علاقه آنها به همکاری در زمینه های مختلف با استان اصفهان بویژه در زمینه گردشگری، زمینه ورود صنایع دستی اصفهان به بازارهای جهانی را فراهم می کند. 
مهمترین راهکار برای صدور صنایع دستی اصفهان به بازارهای جهانی ارتباط تنگاتنگ فعالان این صنعت با فعالان اقتصادی، رایزنان اقتصادی و سفارتخانه های ایران و معرفی این آثار در خارج از کشور است. 
در نشست اخیر رایزنان اقتصادی کشورمان با فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی اصفهان این موضوع توسط رایزنان اقتصادی مطرح شد که صنایع دستی ایران بویژه اصفهان مورد استقبال مردم جهان است. 
اکنون که اقبال زمینه ورود صنایع دستی اصفهان در بازارهای جهانی بوجود آمده است نباید براحتی این فرصت را از دست داد و متولیان صنایع دستی استان باید راهبردهای لازم را برای صادرات این صنایع از نصف جهان به کل جهان بیاندیشند و منتظر نمانند گردشگری از راه برسد و صنایع دستی شهر گنبدهای فیروزه ای را بخرد. 
علی دهقانی رایزن اقتصادی ایران در شانگهای چین با اشاره به اینکه چین خود از صادرکنندگان صنایع دستی است می گوید: مردم این کشور خواهان تزئین خانه های خود با صنایع دستی اصفهان هستند. 
وی درعین حال بر بی تحرکی فعالان اقتصادی اصفهان برای صادرات صنایع دستی را گوشزد کرده و اظهارداشت : اقدامات موثری در زمینه صدور صادرات صنایع دستی اصفهان به چین باید انجام شود. 
دهقانی یاداوری کرد: در گذشته، یکی از مشکلات اساسی شرکت های صنایع دستی ایران در بازار چین، رقابت ناسالم بود و این عامل موجب شد تا صنایع دستی ایران بویژه فرش با قیمت پایینی در بازارهای چین بفروش برسد. 
وی اظهارکرد: در گذشته سود فرش ایران در بازارهای چین 70 درصد بود که به دلیل رقابت ناسالم شرکت های ایرانی در این بازار، هم اکنون این رقم به کمتر از 20 درصد کاهش یافته است. 
رایزن اقتصادی ایران در اندونزی نیز گفت: صنایع دستی ایران بویژه اصفهان در اندونزی از استقبال زیادی برخوردار است و صنایع دستی اصفهان می تواند بازار اندونزی را قبضه کند.
محسن فراجی درنشست رایزنان اقتصادی کشور با فعالان اقتصادی اصفهان که اخیرا در اصفهان برگزار شد گفت: بازار 248 میلیون نفری اندونزی فضای خوبی برای ارائه صنایع دستی ایران بویژه اصفهان است و فعالان این حوزه نباید به راحتی از این بازار چشم پوشی کنند. 
وی با تاکید بر اینکه چنانچه زمینه حضور صنایع دستی اصفهان در بازارهای اندونزی فراهم شود، بدون شک تحول بزرگی در اقتصاد اصفهان بوجود خواهد آمد، تصریح کرد: برای وارد شدن به بازار صنایع دستی اندونزی به کمک سفیر ایران در اندونزی نیاز است و مسئولان استان اصفهان باید در این راستا پیشقدم شوند. 
در همین حال معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان هشتم مهر در جمع خبرنگاران ، صادرات صنایع دستی را از اولویت های مهم این معاونت بیان کرد. 
محمد حسین دهقانی با اشاره به تشدید فعالیت های دیپلماتیک فرهنگی کشورمان پس از انجام مذاکرات هسته ای گفت: اصفهان با 14 شهر جهان عقد خواهر خواندگی دارد و از ظرفیت خوب برای صادرات محصولات صنایع دستی برخوردار است. 
وی با بیان اینکه معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای دوره پساتحریم برنامه دارد، گفت: افزایش صادرات صنایع دستی اصفهان به سایر کشورهای جهان با معرفی بیشتر این صنایع به جهانیان از طریق شرکت در نمایشگاهها و جشنواره های بین المللی از جمله اهداف این اداره کل است. 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه کشورهای هدف برای صادرات صنایع دستی اصفهان شناسایی شده اند، گفت: یکی از کشورهای هدف ما چین است که در سالهای اخیر محصولاتی را با عنوان صنایع دستی در بازارهای ایران عرضه کرد.
در هرحال باتوجه به رویکرد جدید مدیریت استان اصفهان مبنی بر توسعه صنایع پاک و انتخاب گردشگری به عنوان محور توسعه این استان همچنین توسعه مناسبات دیپلماتیک استان و خواهرخواندگی اصفهان با 14 شهر جهان ، فعالان صنایع دستی استان باید از فرصت بوجود آمده و ظرفیت های استان برای صدور صنایع دستی استان و ارزآوری از طریق این صنعت بیش از پیش بکوشند. 
گزارش از : اصغر دواتگر

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره وضعیت صنایع دستی اصفهان

  • برای مطلب وضعیت صنایع دستی اصفهان نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد وضعیت صنایع دستی اصفهان وارد نمائید

نظر شما درباره وضعیت صنایع دستی اصفهان

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه