ایستگاههای گاز اصفهان و راه اندازی سیستم نوین تولید برق

ایستگاههای گاز اصفهان و راه اندازی سیستم نوین تولید برق

طرح تولید برق از توربین های انبساطی در ایستگاه های بزرگ تقلیل فشار برای در شرکت گاز استان اصفهان اجرا شد

به گزارش ایرنا، توربین انبساطی با قرار گرفتن در مسیر گاز طبیعی مصرفی می تواند از انرژی پتانسیل گاز که ناشی از اختلاف فشار و دبی گاز مصرفی است، به حرکت در آید و انرژی حاصل را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از مشاور مدیر عامل این شرکت اعلام کرد: نصب توربین های انبساطی تولید برق در ایستگاه های بزرگ تقلیل فشار (CGS) تحولی بزرگ در جهت بهینه سازی انرژی و تولید برق بوجود می آورد.
محمد جواد هیبتیان افزود: این طرح برای نخستین بار در کشور در شرکت گاز استان اصفهان اجرایی شد و از هر توربین هفت تا هشت مگاوات برق تولید می شود.
مشاور مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تاکید کرد: با راه اندازی توربین های انبساطی می توان از هدر رفت حداقل 25 میلیون متر مکعب گاز جلوگیری و از آن استفاده بهینه کرد.
هیبتیان با بیان اینکه شرکت گاز استان اصفهان اواخر سال 92 موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت انرژی و پارسال نیز این گواهینامه تمدید شد افزود: با توجه به استقرار این سیستم، شرکت موظف شد اقدامات اساسی را در رابطه با شناسایی جنبه های بارز مصرف انرژی در حوزه عملیات گاز رسانی و ساختمانی و همچنین در جهت تعریف شاخص های مربوط به نصب و بکارگیری تجهیزات موثر بر عملکرد انرژی انجام دهد.
وی گفت: با اقدامات صورت گرفته تا کنون 28 حوزه بارز مصرف انرژی شناسایی، اولویت بندی و پروژه های بهبود آن طراحی و تصویب شده است.
مشاور مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان، یکی از اقدامات موثر در مدیریت انرژی را ارتقای کارایی موتورخانه ها از طریق بررسی مصارف مختلف در موتورخانه ها، بررسی کارایی تجهیزات در جهت کاهش هدر رفت گاز از طریق انواع اتصالات، کنتورها و علمک ها عنوان کرد و افزود: نصب سیستم های هوشمند در موتور خانه ها نقش بسزایی در افزایش راندمان موتورخانه ها و مدیریت انرژی داشته است.
 
*** صنعت 46 درصد گاز استان اصفهان را مصرف می کند
هیبتیان همچنین گفت: سالانه 19 تا 20 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سطح استان توزیع می شود که حدود 46 درصد آن مربوط به بخش صنایع بویژه در نیرو گاه ها، کارخانجات فولادسازی و سیمان است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر بطور میانگین روزانه 64 تا 68 میلیون متر مکعب گاز در سطح استان مصرف می شود.
وی با بیان اینکه گاز ابتدا با فشار یکهزار پوند بر اینچ مربع (PSI) وارد خطوط لوله می شود اظهار کرد: این فشار برای بهره برداری از گاز باید به حدود 250 تقلیل یابد که با استفاده از توربین های انبساطی در ایستگاه های تقلیل فشار می توان انرژی که در فرایند تقلیل، بدون استفاده هدر می رود را به میزان قابل توجهی بهره برداری و به جریان برق تبدیل کرد.

درباره نویسنده

مای اصفهان
مای اصفهان

سایت مای اصفهان از سال 2001 میلادی تاکنون در اینترنت فعالیت دارد . این وب سایت مرجع بسیار از وب سایتها و افراد در زمینه های مختلف بوده است .

خبرهای ثبت شده توسط مای اصفهان : 1621

نظرات کاربران درباره ایستگاههای گاز اصفهان و راه اندازی سیستم نوین تولید برق

  • برای مطلب ایستگاههای گاز اصفهان و راه اندازی سیستم نوین تولید برق نظری وارد نشده است

    نظر خود را بعنوان اولین نفر در مورد ایستگاههای گاز اصفهان و راه اندازی سیستم نوین تولید برق وارد نمائید

نظر شما درباره ایستگاههای گاز اصفهان و راه اندازی سیستم نوین تولید برق

برای بازدیدکنندگان مخفی خواهد بود

حراجی های مای اصفهان
برگشت به بالای صفحه